De vooruitgang voor zijn.

Blog

Ver & anderen

Soms wordt er wel eens gekscherend gevraagd bij welke reorganisatie jij eigenlijk werkt. Want het lijkt erop dat verandering nog de enige constante is. Wie het nieuws ’n beetje volgt weet dat er iedere dag melding wordt gemaakt van nieuwe transformaties. Een bijdrage van Dirk-Jan de Bruijn, docent in de leergang Strategisch Programmamanagement.

 

Fusies, verzelfstandigingen, inkrimpingen of herstructureringsoperaties. Permanent op zoek naar andere verdienmodellen, inspelend op huidige trends en ontwikkelingen. Zoals mondialisering. Of digitalisering. Of middels anders gebruik van data ketenomkeringen realiseren. En dan te bedenken dat we pas aan de vooravond staan van een aantal hele fundamentele veranderingen.

 

Verschillende managementgoeroes beweren dat er de komende vijf jaar meer gaat veranderen dan dat er in de afgelopen twintig jaar is gebeurd. En ik denk eerlijk gezegd dat ze gelijk hebben … Onderstreept dat wendbaarheid voor de komende periode een cruciale succesfactor wordt. Maar kijkend naar het woord ‘veranderen’ dan valt op dat dit twee woorden bevat die helemaal niets met het thema veranderen te maken hebben. Het is namelijk niet ver, maar heel dichtbij en het zijn zeker geen anderen, maar het is jezelf.

 

Want daar begint het natuurlijk! Met alle respect voor systemen, structuren en procedures, iedereen weet dat een organisatie pas verandert als het gedrag van de mensen verandert. Die daar dagelijks bezig zijn om waarde te creëren. En moet je je eens voorstellen wat er gebeurt met mensen die reactief zijn.

 

Afwachtend, als een kat in de boom. Denkend dat deze veranderwind ook wel weer zal overwaaien. Die aan zichzelf twijfelen, onzeker zijn en anderen net iets makkelijk de schuld geven dan zichzelf. Die dagelijks naar hun werk gaan zonder een helder doel. En die de dag dan beginnen met urgente maar in feite onbelangrijke dingen. Die denken in winnen en verliezen. Of in verliezen en winnen. En als ze niet kunnen winnen een compromis willen sluiten. Die ervan uitgaan dat anderen eerst jou moeten begrijpen. Waarmee ze veranderingen zo veel als mogelijk buiten de deur houden.

 

Tsja. Want dat gedrag staat haaks op wat de grote Covey ons heeft geleerd. Niet voor niets dat zijn bestseller ‘The 7 Habbits of Highly Effective People’ zo’n 20 miljoen keer (!) over de toonbank is gegaan. Ondanks het feit dat de boodschap bijna een kwart eeuw geleden op papier werd gezet zijn deze wijze lessen vandaag de dag actueler dan ooit. Want deze zeven eigenschappen helpen je echt om een succesvoller mens te worden. Niet alleen in je organisatie, bij de voetbalvereniging of in de ouderraad, maar ook bij je familie en je vrienden- en kenniskring.

 

Probeer het maar! Even opfrissen, wat waren die 8 eigenschappen van effectief gedrag dan ook al weer: 1. Wees proactief. Beslis zelf hoe jij je eigen leven inricht. Houd zelf de regie. 2. Begin met het einde voor ogen. Wat is je droom of je missie. En wat moet er dan staan als het af is. En redeneer vandaar uit terug. 3. Begin bij het begin. Geef prioriteit aan de issues die er écht toe doen en laat je niet afleiden door micromanagement of waan van de dag shit. 4. Denk in termen van winnen-winnen. Om zo samen de koek groter te maken. Om zo meer kansen te creëren. 5. Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden. Luister naar de ander door je te verplaatsen in hun positie. 6. Werk synergetisch. Ken jezelf, doe die dingen waarin jij excelleert en geef elkaars sterke kanten de ruimte. 7. Houd de zaag scherp. Gun jezelf de tijd en ruimte om je lichaam, geest, hart en ziel te vernieuwen. En realiseer je dat je zelf daar als enige voor verantwoordelijk bent. 8. Ontdek je ziel. Ontwikkel je basale vaardigheden. Leer te luisteren en ontwikkel je zintuigen en je persoonlijke autonomie. Lijkt me dat dit rijtje ook thuishoort bij jou basics. In dat virtuele koffertje dat je iedere dag bij je hebt en waar jij jezelf van tijd tot tijd mee inspireert. Om zo je eigen zaag lekker scherp te houden!

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.