AOG -Suidman, Mathijs

Alumnus over de waarde van strategie in leiderschap: ‘Het houdt je scherp’

Mathijs Suidman volgde de opleiding Strategisch Leiderschap toen hij directeur Media was bij CB. Hij schreef een stuk over hoe hij de leergang heeft ervaren. ‘Het is een waardevolle en impactvolle leerreis voor mij geweest’, vertelt Mathijs. ‘Onze maatschappij is volop in transitie en ondernemingen worden geconfronteerd met een groot aantal onzekerheden. Meer dan ooit is het van belang om je als leider goed te verhouden tot onzekerheden bij het maken van keuzes en het leiding geven.’

Met welke onzekerheden kreeg hij zoal te maken? ‘In mijn werk als directeur  bewegen alle panelen. Uitdagingen als ontlezing, dalende oplagen, digitalisering en de snel toenemende omvang van e-commerce naast verkoop via boekhandels maken dat ons 150-jarige bedrijf in relatief korte tijd een enorme transitie doormaakt. Het lijkt vanzelfsprekend dat je als distributeur ook succesvol met de markt mee ontwikkelt met innovaties als e-book en audiobook distributie, print on demand en e-commerce fulfilment, maar dat gaat niet zonder het maken van een groot aantal goede (én foute) keuzes voor de onderneming en onze stakeholders. Bij het afwegen van die keuzes in de organisatie is strategisch leiderschap – het omgaan met onzekerheden – een onmisbaar kader.’

Tegen welke lat meet je succes?

‘Deze leergang, de theorie, de colleges maar vooral ook het studeren samen met leidinggevenden uit andere sectoren, hebben mijn denken over strategie op een meer abstract en conceptueel niveau gebracht. Een niveau dat noodzakelijk is om zaken wezenlijk anders te zien. In de praktijk van het uitvoeren van een strategie word je vaak meegezogen in de wensen van de klanten en/of de ontwikkelingen in de markt. Met betrokken, bevlogen en vindingrijke collega’s weet een goede commerciële organisatie wensen en kansen met nieuwe innovatieve diensten succesvol in te vullen. De vraag is echter tegen welke lat je dat succes moet afmeten.’

Strategie houdt je scherp

‘Daar waar die meetlat in een commerciële verantwoordelijkheid vooral wordt gevormd door verkoopsucces en rendement op nieuwe dienstverlening of nieuwe klanten, heb ik in deze leergang geleerd dat alleen meten tegen deze lat gevaarlijk beperkt kan zijn. Daar helpt strategie om keuzes te maken en te toetsen aan uitgangspunten die verder gaan dan het binnenhalen van nieuwe klanten en nieuwe omzet. Daar houdt strategie en abstractie je scherp om de organisatie duurzaam verder te ontwikkelen. Zowel duurzaam vanuit bedrijfseconomisch perspectief als vanuit het besef dat een organisatie zich te verhouden heeft tot haar ecologische en sociale footprint.’

Benieuwd naar de opleiding Strategisch Leiderschap?

Als verantwoordelijke voor strategie zijn de ogen op jou gericht. Hoe stuur je de organisatie in een toekomstbestendige richting, als de kaders fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar zijn?

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.