Terugblik HR on the Move 2016

Op 18 oktober 2016 organiseerde AOG School of Management HR on the Move 2016: Big Data en HR analytics. Tijdens het evenement gaven drie keynote sprekers hun visie op de wereld van big data en HR analytics. Deze terugblik op de dag is geschreven door Erik van Vulpen, founder van de blog Analytics in HR. Hij schrijft en spreekt over HR analytics en adviseert bedrijven in het toepassen hiervan.

Tom Haak tijdens HR on the Move 2016

Tom Haak – HR on the Move 2016

Tom Haak – HR Trend Institute
De wereld verandert steeds sneller en we kunnen niet anders dan meegaan. Neem Thync bijvoorbeeld. Thync maakt wearables die je brein stimuleren en je zo met één druk op de knop vrolijker maken. Zou jij het dragen?

Of zou je een bedrijf als Keencorp in de hand nemen? Keencorp analyseert alle emailverkeer in je bedrijf om zo continu de bevlogenheid van werknemers te meten.

Dit is geen fictie meer: deze handigheden worden al op de werkvloer ingezet. Thync kan werknemers blijer maken. Keencorp zorgt ervoor dat werknemers niet meer een kwartier lang een werknemerstevredenheidsonderzoek hoeft in te vullen. Dat klinkt als een win-win, toch?

De medewerker als consument
HR verandert hard mee met alle technologische ontwikkelingen. Zo ook de employee experience. Werknemers willen niet meer behandeld worden als een werknemer, maar als een consument. Een consument zijn is immers veel leuker.

Wasabi Waiter is hier een voorbeeld van. In dit spel moet je een restaurant managen. Hoe verder je komt, hoe chaotischer het wordt. In-game prestatie is voorspellend voor je prestatie in een baan. Daarnaast is het een oprecht leuke manier van selecteren van nieuwe kandidaten.

Hetzelfde gebeurt met prestatiemanagement. Twee momenten per jaar om te kijken hoe goed je presteert, voegt niet echt waarde toe voor de medewerker. Bedrijven proberen het wiel daarom opnieuw uit te vinden, of stoppen er simpelweg mee. Dit blijkt echter ook niet te werken. Het afschaffen van prestatiemanagement leidt tot lagere productiviteit en ontevredenheid onder werknemers.

Om zulke problematiek op te lossen, wordt HR meer en meer onderhevig aan Applification: Er komen steeds meer systemen die hele specifieke problemen op het werk op een leuke manier oplossen. Wasabi Waiter en Personality Insight zijn daar goede voorbeelden van.

HR veranderd erg snel. Modetermen als agile, data-driven en individualization horen daarbij. Dit biedt kansen voor zowel de werkgever als de werknemer, maar zorg ook voor uitdagingen op het gebied van ethiek en privacy. Zou je het goed vinden als een werkgever met Thync het brein van zijn medewerker beïnvloedt? Of wordt dat eigenlijk al jarenlang gedaan met bijvoorbeeld muziek op de werkplaats? Het is niet alles goud dat blinkt, maar daar wordt nog erg weinig over gesproken.

Aan het eind van Toms keynote stootte mijn buurman mij aan. Hij liet zien dat Thyncs breinstimulator rond de 300 euro kostte en een 30-dagen geld terug garantie bood. Op de website staat: “If you don’t love it, send it back for a full refund”. Misschien dat ik hem toch maar ga uitproberen…

Tom z’n fantastisch uitgebreide presentatie is hier te vinden.

Sjoerd van den Heuvel – HR on the Move 2016

Sjoerd van den Heuvel – Hoogeschool Utrecht
Sjoerd begon zijn keynote met wat HR analytics nu precies is: “de systematische identificatie en kwantificatie van de people-drivers van business uitkomsten, met als doel om betere beslissingen te maken” (Heuvel & Bondarouk, 2016).

In het toepassen van HR analytics proberen we eerste te begrijpen, om vervolgens te verklaren en te voorspellen. Door middel van deze voorspellingen kan een bedrijf een competitief voordeel behalen.

HR analytics laat bedrijven verder kijken dan meningen. Door naar data en metrics te kijken, kunnen objectievere beslissingen worden genomen. Echter, enkel naar metrics kijken is niet genoeg.
Om dit te illustreren, haalde Sjoerd een voorbeeld aan van onderzoek uit de jaren 70. Te midden van de hoge werkloosheid stonden havenarbeiders iedere dag in een rij te wachten in de hoop uitgekozen te worden om te mogen werken. Wanneer ze werden uitgekozen, werkten ze keihard. Productiviteit was hoog, maar, zoals je kan begrijpen, lag de tevredenheid erg laag.
Dit veranderde met de toename van sociale voorzieningen. De arbeiders kregen een standaard uitkering, onafhankelijk van of er werk was. Na deze maatregel zakte de productiviteit, maar de arbeiderstevredenheid was nog nooit zo hoog!

Dit voorbeeld toont aan dat het niet genoeg is om enkel naar productiviteit of tevredenheid te kijken. Daarom biedt HR analytics zo veel voordelen. Analytics helpt te zien hoe psychologische constructen zijn gerelateerd en stelt het bedrijf in staat om nieuwe data-gedreven inzichten te genereren.

Naast HR analytics sprak Sjoerd ook over talent analytics en workforce analytics. Aan iedere term zit een beetje een stigma verbonden. HR analytics focust te veel op HR: de HR-afdeling is niet bepaald data-savvy en HR data is vaak van slechte kwaliteit. Workforce analytics klinkt exploitatief en talent analytics lijkt zich enkel op een kleine groep talenten te focussen.

Uiteindelijk komen we dus uit op HR analytics, of zelfs people analytics. Sjoerd concludeerde dat de werknemer centraler zou moeten staan in het people analytics debat. Alleen als people analytics in dienst staat van de werknemers is het effectief en wordt het gedragen door de medewerkers.

De presentatie van Sjoerd download je hier als .pdf.

Rob Vinke – AOG School of Management

Rob Vinke - HR on the Move 2016

Rob Vinke – HR on the Move 2016

Rob sloot de dag af door in te zoomen op de menselijke kant. HR analytics is nuttig, nodig en goed, maar de menselijke kant zou niet moeten worden vergeten.
Er is echter een constante balans tussen menselijk zijn en strategisch zijn. Talentmanagement is hier een voorbeeld van: “iedereen heeft talent, maar niet iedereen is een strategisch talent” volgens Rob.

Big data en data analytics kunnen hierbij helpen. We moeten onszelf echter altijd afvragen of we een strategisch doel dienen. Alleen als HR dat doet, kan het naast operationeel ook tactisch en strategisch gaan opereren.

Het veranderende HR-landschap vereist ook een andere houding van de HR-professional. De HR-professional moet een data-gedreven specialist worden. Echter, niet alles is in data te vatten. Er zijn altijd mensen die niet per se de meest productieve werknemers zijn, maar in de achtergrond wel waarde toevoegen door voor anderen zorg te dragen – ondanks dat dit moeilijk te meten is.

Als voorbeeld haalde Rob Guus aan. Guus is niet de meest productieve medewerker op kantoor, maar zorgt wel met hart en ziel voor kat, meeuw en muis. Het menselijk perspectief – en de menselijke maat – moet daarom volgens Rob nooit uit het oog worden verloren.

De presentatie van Rob Vinke download je hier als .pdf.

guus

Deze terugblik is geschreven door Erik van Vulpen. Erik is founder van de blog Analytics in HR. Hij schrijft en spreekt over HR analytics en adviseert bedrijven in het toepassen hiervan.

Digitale knipsels

Alle tweets die rondom het event zijn verstuurd, lees je eenvoudig terug via Storify.

Na mooie gesprekken met bezoekers en sprekers tijdens dit event kijken we alweer uit naar een nieuwe editie van HR on the Move 2017! Wilt u op de hoogte gehouden worden van al onze events? Schrijft u zich dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief en ontvang met regelmaat waardevolle artikelen én uitnodigingen voor al onze events!

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.