‘Reflecteren en boven de materie uitstijgen’
- Leiderschapsontwikkeling
- 20 maart 2013
Rene de Jong is directievoorzitter van de Rabobank Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest. Hij is de direct leidinggevende van Irene Verwater, die recent de leergang Young Leadership afrondde. Waarom stimuleerde hij Irene om voor deze opleiding te kiezen? En merkt hij er al wat van in de praktijk?
‘Of wij opleiden belangrijk vinden? Dat beantwoord ik met een volmondig ja. Omdat wij weten, dat mensen het verschil maken. De tijd dat we automatisch met de economie meegroeiden hebben we wel gehad. We moeten nu zelf onze toekomst uitstippelen. En daar hebben we goed ontwikkelde mensen voor nodig, die dingen graag in een breder perspectief zien.’
‘ABN Amro en SNS Reaal zijn in handen van de Nederlandse overheid. ING is voornamelijk van de aandeelhouders. Maar Rabobank is van de klanten. En die zijn samen met onze medewerkers niet alleen ons belangrijkste kapitaal, ze zijn ook ons onderscheidende vermogen. Dat zijn onze assets: klanten én medewerkers. En dus moeten we daarin investeren.’
‘Wij beseffen ons maar al te goed dat de bankensector de jongste jaren de populariteitsprijs niet heeft gewonnen. En terecht. Maar we komen nu in de situatie terecht dat wet- en regelgeving een schijnveiligheid creëren voor klanten. Om hieraan te voldoen moeten we forse investeringen doen die onze marges onder druk zetten. En dat tast vervolgens onze positie aan, wanneer het gaat om het uitlenen van geld. Het is paradoxaal, maar helaas wel waar.’
Al deze transities en veranderingen zijn nog lang niet achter de rug, voorspelt De Jong. ‘Over vijf jaar ziet de wereld er héél anders uit. En de mensen moeten wel mee kunnen komen, in de huidige én moderne tijd. Door te investeren in onze mensen voeden we ze op in een cultuur van vertrouwen en zelfontplooiing. Want in een cultuur van angst wordt eigen initiatief de kop ingedrukt, terwijl we daar nu juist het verschil mee moeten maken.’
‘Natuurlijk bieden we zelf ook een fors aantal trainingen aan. Maar die bevinden zich met name op cognitief niveau en zijn dan ook vooral een startkwalificatie. Daaraan moet je voldoen, voor je überhaupt een baan mag uitoefenen. De leergang die Irene doet is een mix van cognitie, professionele ontwikkeling en haar ontwikkeling als mens. En dat vind ik heel mooi.’
Die combinatie is hét onderscheidende vermogen van de leergang Young Leadership, meent De Jong. ‘Persoonlijke ontwikkeling klinkt
erg trainings-achtig, maar dit gaat een stap verder. En als ik met haar spreek dan weet ik, dat de ervaring die ze nu heeft opgedaan uniek is. Dat was elders nooit gelukt. Deze leergang helpt Irene om boven de dagelijkse materie uit te stijgen en met afstand te reflecteren op haar zelf, haar baan en op onze bank. En daar gaat straks iedereen hier de vruchten van plukken. Want die denkkracht hebben we écht nodig, door de veranderingen die ik daarnet benoemde.’Dat is een overtuiging die Irene ook deelt. ‘Ik moet nu en dan mijn conventies doorbreken om boven de waan van de dag uit te kunnen stijgen. En ik merk dat ik daarin groei. En ik ben blij te horen dat anderen het ook opvalt.’
Dit bericht is een bijdrage van Tom Rustebiel. Tom Rustebiel was als programmamaker bij AOG School of Management verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe leergang Digitaal Leiderschap . Daarnaast was hij programmamanager van Bestuurlijk Leiderschap en alumnus van de leergang Klantstrateeg. Als freelance auteur publiceerde hij over fietsen, reizen, sport en management in een aantal nationale kranten en tijdschriften.