Digitale Transformaties

Ontwikkel visie op de brede maatschappelijke impact van technologische ontwikkelingen en krijg inzicht in hoe je anders kunt organiseren en waarde toevoegt met nieuwe technologie.

  • Digitale transformatie
  • Waardecreatie met behulp van technologie
  • Ontwikkel leiderschapskwaliteiten

Met het behalen van het diploma van deze leergang, behaal je 15EC van de geaccrediteerde Master Strategy & Leadership (60EC)

Plan een studieadviesgesprek
leiderschap
Startdatum: 13 november 2025
Niveau: Academisch
Studie intensiteit: Twee dagdelen per week
Opleidingsduur: 9 maanden
Locatie: Centraal in Nederland en in Groningen

De opleiding

Voor wie?

Als directeur of manager wil je jouw visie ontwikkelen op de brede maatschappelijke impact van technologische ontwikkelingen. Je realiseert je dat deze niet alleen invloed hebben op hoe we ons werk organiseren, maar ook grote uitwerking hebben op de samenleving als geheel. Je bent op zoek naar nieuwe organisatieconcepten en strategieën, die de digitale transformatie van jouw organisatie kunnen ondersteunen. Op die manier kunnen jullie flexibel aansluiten bij de snel veranderende digitale wereld. Je leert hoe de inzet van technologie waarde toevoegt en bijdraagt aan het realiseren van jullie organisatiedoelstellingen.

In het kort

In de opleiding Digitale Transformaties doe je kennis en inzichten op waarmee je nieuwe technologie optimaal inzet binnen jullie organisatie, zodat deze ook daadwerkelijk nieuwe waarde toevoegt.

Integratie van nieuwe technologie met aandacht voor de menselijke maat, vertrouwen en beveiliging

AI en automatisering brengen meer efficiëntie en productiviteit. Door digitale communicatietechnologieën is de hele wereld dichtbij en zijn er legio mogelijkheden voor samenwerking en innovatie. Door Big Data kunnen we grote hoeveelheden gegevens verzamelen en analyseren. Ze geven ons meer inzicht bij het nemen van beslissingen. Technologie biedt voordelen, maar brengt ook risico’s mee. Met de toename van gegevensverzameling en data-analyse wordt data governance belangrijker dan ooit. Hoe vind je een goed evenwicht tussen de inzet van technologie en het onderhouden van menselijke relaties, zowel intern als extern? Hoe verzeker je veiligheid, betrouwbaarheid en een robuuste data-ethiek? Beantwoording van die vragen vereisen diepgaande reflectie op de invloed van technologie en de netwerksamenleving waarin mensen, organisaties en systemen verbonden zijn.

Ontwikkel je leiderschapskwaliteiten om een cultuur van verandering en digitale innovatie te creëren

Het leiden van een digitale transformatie vraagt om verschillende vaardigheden. Allereerst een visie op waarom je technologie zou willen inzetten en wat je daarmee wilt bereiken. Daarnaast ook organisatorische vaardigheden om jouw organisatie aan te passen aan de nieuwe realiteit van digitale technologieën en disruptieve businessmodellen. Hoe creëer jij een cultuur van verandering en innovatie? Hoe ontwikkel je een omgeving waarin men zich veilig voelt om fouten te maken en risico’s te nemen? Actuele visies op leiderschap helpen je scherp te krijgen hoe jij de organisatie kunt ondersteunen om wendbaar en flexibel te reageren op de veranderingen die technologische ontwikkelingen met zich meebrengen.

Wat levert de leergang jou op?

  • Inzicht in de bredere impact van technologische ontwikkelingen op mens en maatschappij
  • Visie op hoe je met behulp van technologie toekomstbestendig kunt organiseren en welke vaardigheden dat vraagt
  • Het leiderschap om anderen mee te krijgen in een digitale transformatie

Kerndocent

prof. dr. Ciano Aydin

Ciano is hoogleraar Filosofie van de Technologie bij de Universiteit Twente. Hij studeerde zowel pedagogiek als filosofie en promoveerde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij doet onderzoek naar de manier waarop technologie onze identiteit bepaalt, onze vrijheid en verantwoordelijkheid beïnvloedt en impact heeft op andere facetten van het leven. Hij ziet de filosofie als een gereedschapskist waarmee hij inzicht kan verschaffen in de invloed van technologie op mens en samenleving.

 

Het programma

De opleiding Digitale Transformaties is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden.

  1. De mens in de digitale netwerksamenleving van nu en straks

    Wat is de impact van digitale transities op de manier waarop mensen communiceren, werken, consumeren en deelnemen aan de netwerksamenleving? Wat betekenen deze veranderingen voor het bestaansrecht van bedrijven of publieke organisaties? We bekijken alle ontwikkelingen vanuit verschillende invalshoeken en reflecteren op diverse scenario’s voor toekomstbestendige organisaties.

  2. Anders organiseren: nieuwe businessmodellen voor digitale innovatie

    In een digitale samenleving zijn klanten, burgers, patiënten of studenten onafhankelijker en beter geïnformeerd. We onderzoeken hoe platforms en ecosystemen traditionele organisatieconcepten veranderen om te komen tot nieuwe businessmodellen, waarmee je digitale technologie gebruikt om nieuwe waarde te creëren.

  3. Agile werken: van talentontwikkeling tot (ro)botisering

    Om relevant en concurrerend te blijven moet je wendbaar en flexibel zijn en snel kunnen innoveren. Hoe zet je digitalisering strategisch in, zonder dat het een doel op zich wordt? Hoe kunnen robotisering en digitale technologie bijdragen aan het efficiënter maken van bedrijfsprocessen? En welke digitale vaardigheden moet je als organisatie ontwikkelen voor een digitale transformatie?

  4. De kracht van technologische ontwikkelingen ontdekken

    Om leiding te geven aan een digitale transformatie hoef je geen techneut te zijn, maar wel de nieuwsgierigheid hebben om de laatste technologische ontwikkelingen bij te houden. Hoe kunnen nieuwe technologieën worden toegepast in je eigen organisatie?

  5. Digitale dilemma’s en data governance: uitdagingen op het gebied van data-ethiek

    Digitale transformatie brengt complexe vraagstukken op het gebied van data-ethiek met zich mee. Aan de hand van verschillende ethische theorieën onderzoeken we de implicaties voor (data-driven) besluitvorming in het beheersen van de impact van privacy en security vraagstukken in jouw organisatie. Wat is de dreiging van cybercrime en de rol van leiders bij cybersecurity?

  6. Digitale identiteit, digitale inclusie en machtsrelaties: de onzichtbare hand van technologie

    Hoe beïnvloedt technologie onze relaties met anderen? Hoe manifesteren machtsrelaties zich in een digitale wereld? Algoritmes maken uit welke informatie aan wie wordt gedeeld op de platformen van grote technologiebedrijven. Hoe voorkomen we een digitale kloof in de samenleving, omdat sommigen meer profiteren van de voordelen van technologie dan anderen? Op basis van verschillende psychoanalytische theorieën onderzoeken we hoe technologie ons welzijn en weerbaarheid beïnvloedt.

  7. Van autoriteit naar inclusiviteit: leiderschap bij digitale transformatie

    Hoe creëer je een inclusieve dialoog waardoor een gemeenschappelijk begrip wordt bereikt? En hoe maak je de stap van uiten van losse opvattingen en meningen naar een gezamenlijke visievorming? We analyseren de historische en conceptuele ontwikkeling van leiderschap en bespreken een breed scala aan leiderschapsbenaderingen. Naast inzicht in hoe digitale technologie kan worden ingezet om jouw organisatie te transformeren, ontwikkel je jouw leiderschap om effectief te kunnen navigeren in een digitale netwerksamenleving.

"Wat ik nu anders doe dan voorheen? Ik zoom eerst uit."

 ‘Als informatiemanager beweeg ik altijd tussen klantbehoefte en oplossing. Ik heb geleerd vanuit verschillende perspectieven naar de veranderende wereld te kijken waarin ik werk. Wat ik nu anders doe dan voorheen? Ik zoom eerst uit. Wat zit er áchter de gebruikerswens? Welke meningen zijn er, hoe ziet het krachtenveld eruit? En wat vind ík ervan? Zo onderbouw ik voorstellen beter vanuit mijn eigen visie en neem ik anderen makkelijker mee.’

Heidi van Essen, Strategy Manager bij Shimano Europe Group

Investering

De opleiding is opgebouwd uit de volgende kosten:

Totaal: € 17.800,-
Leergangkosten: € 15.000,-
Arrangementskosten: € 2.800,-

Bovenstaande kosten zijn exclusief literatuurkosten.

Het volgen van één van onze leergangen levert voordelen voor jouw werkgever. Werkgevers zien deze voordelen vaak als een goede zakelijke investering en zijn daarom bereid hierin te investeren. Veel van onze deelnemers krijgen (een deel van) de kosten voor het volgen van een leergang vergoed door hun werkgever.

 

Proefcollege

Als je nog niet helemaal zeker bent over welke opleiding voor jouw geschikt is, schrijf je dan in voor een van onze Proefcolleges.

Tijdens het Proefcollege laten we je kennismaken met hoe we lesgeven en geven we je een klein inkijkje in het niveau en de lesstof die we gaan behandelen in de opleiding.


nader te bepalen

Proefcollege Digitale Transformaties

Online

Aanmelden

"De gekozen benadering in de opleiding sprak mij erg aan en gaf de doorslag"

 ‘De gekozen benadering in de opleiding sprak mij erg aan en gaf de doorslag: we gingen juist kijken naar de impact van alle digitale ontwikkelingen. Naar de zachte en ethische aspecten, naar wat het betekent voor mensen. Die verkenning, waarbij je steeds onderzoekt hoe je menswaardige zorgtechnologie zo inzet dat het bijdraagt aan toekomstbestendige zorg, daar heeft deze opleiding een heel grote bijdrage aan geleverd’

Reinier Hakvoort, Informatiemanager bij Patyna

Accreditatie

AOG biedt twee geaccrediteerde opleidingen aan, de MBA en de Master. Voor deze leergang worden Permanente Educatie punten / EC’s verdiend die onder de Master Strategy & Leadership vallen. Deze punten worden door diverse beroepsorganisaties erkend. Deze leergang maakt daarmee onderdeel uit van een geaccrediteerde Master door de NVAO. Specifieke PE-doelgroepen zijn: financiële professionals, bestuurders van woningcorporaties (Aedes) en schoolleiders (PO register).

Wil je de PE punten / EC’s voor deelname aan je leergang laten registreren? Neem dan contact op met Studieadvies. Zij kunnen je alle praktische informatie geven.

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.