Leiderschap bij Digitale Transformaties

Technologische ontwikkelingen blijven de wereld maar veranderen. Organisaties staan niet meer op zichzelf, maar maken deel uit van open netwerken, waarin iedereen en alles met elkaar is verbonden. Je vraagt je met regelmaat af welke positie jóuw organisatie daarbij moet innemen. En jij? Heb je genoeg bagage om te komen tot een stevige visie? En heb je voldoende vaardigheden om anderen mee te krijgen in de transformatie naar de juiste innovatieve koers?

Niveau: Academisch
Studie intensiteit: Twee dagdelen per week
Opleidingsduur: 9 maanden
Locatie: Centraal in Nederland en in Groningen
Start: 15 september 2022
Investering: € 16.500 Hoe te financieren?

Met het behalen van het diploma van deze leergang, behaal je 15EC van de geaccrediteerde Master Strategy & Leadership (60EC)

Voor wie

De opleiding Leiderschap bij Digitale Transformaties is een vakoverstijgende en multidisciplinaire leergang. Je ontmoet er deelnemers met heel diverse functies, waarbij je kunt denken aan MT-leden en directeuren, maar ook aan strategisch marketeers, HR-managers, innovatiemanagers, ICT-manager, organisatieadviseurs en business developers. Allemaal mensen die digitalisering zien als aanleiding om hun huidige organisatiemodel eens tegen het licht te houden.

In het kort

Kansen leren zien en benutten
De digitale revolutie en de netwerksamenleving gaan hand in hand. In de opleiding leggen we het verband tussen digitalisering en de veranderende maatschappij, de netwerkeconomie en hoe je vanuit offline en online business meer waarde kunt creëren. Dat vraagt om een digitale strategie en een diepgaand begrip van alles wat daarmee samenhangt. Complexe materie die vooral nieuwe kansen biedt. Met deze opleiding ga je deze kansen zien en kun je een strategie bepalen om ze te benutten.

Ontwikkel jouw visie en zet je organisatie op het juiste digitale spoor
De digitalisering waarmee we te maken hebben speelt zich af in alle disciplines. Je ontdekt de samenhang en onderzoekt hoe die op jouw organisatie van toepassing is. Daarmee bepaal je de richting voor een succesvolle digitale strategie, klaar voor de toekomst. Vervolgens wil je de gewenste digitale transformatie binnen je organisatie implementeren. Dat doe je aan de hand van nieuwe denkkaders – waaronder vanuit de filosofie – en verdiepende inzichten en door beter gebruik te maken van Big Data en informatiemanagement. Toonaangevende academici en specialisten uit de praktijk zetten je daarbij op het juiste spoor. In samenspraak met hen en met je mededeelnemers reflecteer je op je rol in het formuleren en implementeren van je strategie.

Na de opleiding Leiderschap bij Digitale Transformaties

  • Heb je een integrale visie en strategie ontwikkeld voor de digitale transformatie binnen jouw organisatie.
  • Heb je nieuwe denkkaders en verdiepende inzichten verworven die deze digitale strategie concreet maken.
  • Krijg je de mensen binnen jouw organisatie mee om de gewenste digitale transformatie te realiseren.

Meet & Greet bijwonen?

Ontdek meer over Leiderschap bij Digitale Transformaties. Bekijk de Meet & Greets.

Onze docenten

Kerndocent

prof. dr. Ciano Aydin

Ciano Aydin is onder andere bij de Universiteit Twente hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek en ook hoofd van de Afdeling Filosofie van de Technologie en Vice-decaan (portefeuille onderwijs) van de Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS). Daarnaast is hij verbonden aan de Technische Universiteit Delft als Hoogleraar Filosofie en Technische Wetenschappen.

Het programma

De opleiding Leiderschap bij Digitale Transformaties is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden. Plus een examen en tussentijdse opdrachten, begeleiding en het schrijven van een visiedocument.

  1. De nieuwe netwerksamenleving

    De opkomst van digitale en sociale innovatie kenmerkt een samenleving van netwerken op alle gebieden. Overal komen digitale en disruptieve transities naar voren: in de economie, de politiek, de cultuur en het verkeer tussen mensen. Hoe hangen deze technische en maatschappelijke trends met elkaar samen?

  2. Nieuwe businessmodellen en de netwerkeconomie

    Een deel van de netwerksamenleving is een netwerkeconomie. Zonder te spreken van een ‘nieuwe economie’ constateren we veranderingen. Klanten en burgers zijn onafhankelijker en beter geïnformeerd, maar ook meer verbonden

  3. Digitale strategie en innovatie

    In de netwerkmaatschappij wordt van organisaties verwacht dat ze continu innoveren. Hoe kun je in een netwerkomgeving nieuwe waarde creëren? Hoe verbind je trends en technologie met toekomstige behoeften van mens, maatschappij en bedrijf?

  4. De netwerkorganisatie, klanten en communities

    In navolging van de traditionele organisatiemodellen ontstaat er met de netwerkorganisatie een nieuwe variant tussen markt en bureaucratie. We onderzoeken de kracht van netwerkorganisaties en bekijken wat deze organisatievorm voor jou kan betekenen, zowel binnen de organisatie als daarbuiten.

  5. Management van netwerken: hoe krijg je de organisatie mee?

    Netwerken worden anders gemanaged dan traditionele organisaties. Hoe precies? Hoe stuur je interne teams aan en hoe leid je samenwerkingsverbanden met externe partijen? In hoeverre is verandering te managen? Hoe kom je tot verbindend leiderschap? Hoe geef je invulling aan informatiemanagement? In dit management verwacht men persoonlijk en inspirerend leiderschap, maar er liggen ook uitdagingen bij het management van kennisdeling. Er worden ook meer eisen gesteld aan identiteit en reputatie in deze omgeving.

  6. Big Data, data federation, privacy, security, cybercrime/terror

    Deze module draait om een aantal complexe problemen van organisaties bij digitalisering. Gaan we van Big Data naar Big Brother? We dienen belangrijke strategische keuzes te maken voor zaken als veiligheid en privacy voor alle operaties van bedrijf of instelling. Bedrijfsspionage en -diefstal vinden plaats op een ander niveau met een grotere impact.

  7. Perspectieven op leiderschap bij digitalisering

    In de geest van deze leergang bespreken we met co-creatie elkaars visie waarin persoonlijk leiderschap, organisatieverandering, strategische richtingen en digitalisering centraal staan. Daarnaast behandelen we het implementeren van een digitale transformatie in de organisaties van de deelnemers. Een visie of plan maken is relatief makkelijk, maar het in de praktijk brengen vaak wat moeilijker.

Investering

De opleiding is opgebouwd uit de volgende kosten:

Totaal: € 16.500,-
Leergangkosten: € 14.005,-
Arrangementskosten: € 2.495,-

Bij deelname aan deze leergang wordt ervan uitgegaan dat de deelnemer zelf de beschikking heeft over een tablet of laptop voor gebruik tijdens de colleges. De prijs is btw-vrij; bovenstaande kosten zijn exclusief literatuurkosten.

Financieringsmogelijkheden

Het volgen van één van onze leergangen levert voordelen voor jouw werkgever. Werkgevers zien deze voordelen vaak als een goede zakelijke investering en zijn daarom bereid hierin te investeren. Veel van onze deelnemers krijgen (een deel van) de kosten voor het volgen van een leergang vergoed door hun werkgever.

Als de werkgever de opleiding betaalt of je bent ZZP’er dan kunnen deze kosten in veel gevallen fiscaal afgetrokken worden.

 

STAP-budget

Je kunt voor deze opleiding een vergoeding aanvragen van maximaal € 1.000 per jaar. Deze vergoeding van de overheid heet het STAP-budget. Met het STAP-budget kun je een opleiding, training of cursus volgen om zo jouw positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Vraag de subsidie op tijd aan, minimaal 4 weken voor de start van de opleiding. Lees meer over het STAP-budget en hoe je deze vergoeding moet aanvragen.

 

Op zoek naar maatwerk voor jouw bedrijf?

We helpen je graag op weg voor een passend opleidingstraject voor jouw bedrijf.

Meet & Greet

Als je nog niet helemaal zeker bent over welke opleiding voor jouw geschikt is, schrijf je dan in voor een van onze gratis Meet & Greet.

Tijdens een Meet & Greet laten we je kennismaken met hoe we lesgeven en geven we je een klein inkijkje in het niveau en de lesstof die we gaan behandelen in de opleiding.

Op dit moment is er nog geen datum bekend voor de aankomende Meet & Greet.


Accreditatie

AOG biedt een portfolio van geaccrediteerde opleidingen aan. De Permanente Educatie punten / EC’s die behaald worden met het afronden van leergangen die onder de Master Strategy & Leadership (MSc) en MBA Innovation & Leadership vallen, worden door diverse beroepsorganisaties erkend. Dit aangezien de leergang onderdeel uitmaakt van een geaccrediteerde Master door de NVAO. Specifieke PE-doelgroepen zijn: financiële professionals, bestuurders van woningcorporaties (Aedes) en schoolleiders (PO register).

Wil je de PE punten / EC’s voor deelname aan je leergang laten registreren? Neem dan contact op met Studieadvies. Zij kunnen alle praktische informatie geven.

 

Beoordelingen

Gemiddeld krijgt deze opleiding een 8.5


Sjoerd uit Zwolle geeft ons een 10

Voor elk wat wils in ieders eigen tempo en behoefte. Mooie modules en handig opgebouwd programma wat helpt om naar Msc. diploma toe te werken. Goed te combineren met werk en privé leven. Interessante thema’s die je bij de kop pakt met uitgebalanceerde groepen van studenten vanuit verschillende perspectieven.

Sabine uit geeft ons een 9

De kruisbestuiving tussen individueel en groepsgericht studeren leveren mooie nieuwe inzichten op. En tevens is de boekenkast aangevuld met literatuur die nog vaak van pas zal komen!

Ellen uit geeft ons een 8

Interessante opleiding die mij in elk geval meer achtergrondinformatie heeft gebracht welke ik kan gebruiken in de weg van de digitalisering. Het sparren tijdens de lessen met de medestudenten, allen uit andere bedrijfstakken, geeft andere inzichten.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.