‘Mensen in beweging zetten en houden’
- Leiderschapsontwikkeling
- 18 december 2017
Interview met Gerard Kok, deelnemer aan de leergang Filosofie in Organisaties en het programma Effectief Denken
Op zijn Linkedin-profiel noemt hij zichzelf een ‘disruptieve frisdenker’. Het is dan ook geen wonder dat Gerard Kok zich aanmeldde voor het programma Effectief Denken van AOG School of Management. En daar liet hij het niet bij: hij volgt tegelijkertijd de leergang Filosofie in Organisaties en heeft zich al ingeschreven voor Psychologie in Organisaties. Deze doorgewinterde AOG-alumnus is 51 jaar, woont met vrouw en twee kinderen in Duitsland en werkt als directeur van de Rabobank Noord- en West-Twente en wordt per 1 februari 2018 directievoorzitter van de Rabobank Noord-Veluwe.
Voor Gerard Kok is studeren een hobby waarmee hij begon op zijn eerste schooldag. Sindsdien is hij nooit meer gestopt met leren. Na de Academie Lichamelijke Opvoeding in Groningen ging hij aan het werk als salesmanager in de farmaceutische industrie. Na negen jaar volgde een periode van elf jaar in de directie bij de Rabobanken Zwolle en Enschede en daarna werkte hij drie jaar als CEO bij een groot bouwbedrijf in het oosten van het land. Op het oog een grillig carrièrepad, maar hij ziet zelf een duidelijke rode draad van de ALO naar de farmaceutische industrie, de bank en de bouw: “Ik ben altijd bezig met het in beweging zetten en houden van mensen, zowel fysiek als geestelijk, dus ook bij mezelf.”
Snappen wat er gebeurt
Inmiddels is hij alweer vijf jaar terug bij de Rabobank. Tussendoor ging het studeren door: managementopleidingen, bancaire opleidingen, psychologie aan de Open Universiteit en zijn MBA Strategie, Innovatie en Leiderschap bij AOG School of Management. “Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat ik nog meer kan leren over datgene waar ik dagelijks mee bezig ben. Die MBA heb ik vorig jaar afgerond. Nu wil ik ook graag mijn Master of Science halen. Niet zozeer voor dat diploma, maar om me verder te verdiepen in de rol van filosofie en psychologie in organisaties. Ik wil snappen wat er gebeurt om me heen en deze leergangen helpen mij daarbij.”
Wie wil nu niet effectief leren denken?
Hij koos voor de combinatie van Filosofie in Organisaties en Effectief Denken. Een schot in de roos, bleek al snel: “Eigenlijk zouden alle deelnemers van AOG-leergangen eerst Effectief Denken moeten doen. De titel sprak me meteen aan: wie wil er nu niet effectief leren denken? De drieslag die wordt gemaakt is heel nuttig: dialectica, grammatica en retorica vormden vroeger de basis van wat je moest kunnen om te mogen beginnen op de universiteit. Grammatica helpt me bij het schrijven van mijn visiedocument en de retorica zorgt ervoor dat ik het stuk goed kan verdedigen straks. En dankzij de dialectica denk ik nog beter na over wat ik wil onderzoeken en bewijzen.”
Afstand nemen
De leergang Filosofie in Organisaties heeft hij bijna achter de rug. “Ik heb hiervoor gekozen omdat ik zelf filosofisch ben ingesteld. Het is bovendien de moeder van alle wetenschappen. Het mooie is dat filosofie je helpt om afstand te nemen van wat je aan het doen bent. Die afstand helpt je om vernieuwingen te realiseren. Daarvan was ik me al bewust voor ik met deze leergang begon. Zo hadden we in Holten een leegstaand Rabobankpand. De traditionele aanpak is zo’n pand meteen verkopen, dan ben je eraf. Ik kijk daar anders tegenaan. Samen met een groep startende ondernemers in Holten heb ik in 2014 het Ondernemershuis opgericht. Elf starters konden in ons pand aan het werk. Drie jaar later zijn dat er 25 en ze zijn nu financieel sterk genoeg om in het pand te kunnen blijven. Die andere manier van denken spreekt mij aan.”
Ontwrichtend
Zijn visiedocument gaat over een aporetisch vraagstuk in de financiële sector. “Aporie betekent letterlijk geen doorgang. Ik schrijf over een probleem in de financiële sector waarvoor er geen oplossing schijnt te bestaan. Het mooie is dat de filosofie helemaal niet bezig is met het bedenken van een oplossing. Juist die realisatie geeft lucht en ruimte om afstand te nemen en het probleem op andere manieren te bekijken. Dat sluit mooi aan op wat René ten Bos, denker des vaderlands, tijdens het eerste college tegen ons zei: ‘Het mooiste van filosofie is dat je er geen zak aan hebt en er niets mee kunt.’ Filosofie ontwricht waardoor je tot vernieuwing komt. Met andere woorden: je hebt er veel aan en je kunt er alles mee. Het helpt je om dingen te bedenken die er nog niet zijn, zoals dat Ondernemershuis.”
Verrijkende aanpak
Kok is zeer onder de indruk van de aanpak van kerndocent René ten Bos: “Het is heel bijzonder hoe hij je vanuit zaken die nu spelen in de samenleving meeneemt over de hele wereld, langs alle landen en continenten, door de tijdslijn van de geschiedenis heen, om aan het einde van de dag weer uit te komen bij de actualiteit. En ondertussen heeft hij dan de stof van die dag behandeld zonder beamers of flipovers, puur vanuit de discussie met de groep.” Kok heeft ook ervaren hoe verfrissend het is om met deelnemers uit heel andere sectoren op te trekken. “Het is verrijkend om te horen hoe mensen uit andere disciplines tegen onderwerpen aankijken. Een hoofdofficier van Justitie heeft een heel ander beeld van mensen dan een bankdirecteur of een bestuurder uit de zorg.”
Omgekeerde piramide
Kok kijkt uit naar de volgende leergang: “Ik verwacht dat waar filosofie gaat over afstand nemen en dingen anders doen, psychologie me laat terugkomen bij de mensen als groep en individu. Ik geloof in de kracht van mensen en leg verantwoordelijkheid graag bij hen zelf neer. Bij een bank werken bijna alleen hbo- en wo-geschoolde medewerkers. Mensen die kinderen opvoeden, hypotheken afsluiten en als vrijwilliger bestuurswerk doen. Die zitten er niet op te wachten dat ze op hun werk komen en dat er dan iemand staat die zegt wat ze die dag precies moeten gaan doen. Medewerkers weten zelf prima wat ze moeten doen, maar in de uitvoering moeten we ze faciliteren. Ik zet de piramide graag op de kop: medewerkers bovenaan en de directeur eronder. Als directie faciliteren wij de medewerkers zodat we samen ons einddoel bereiken. Dus vraag ik mensen om mee te denken, met ideeën te komen en verantwoordelijkheid te dragen. Zo blijven ze in beweging en dat komt het werkplezier alleen maar ten goede en het resultaat uiteindelijk ook. Met die instelling kijk ik uit naar wat ik nog meer kan leren tijdens de leergang Psychologie in Organisaties.”
Meer weten?
Wilt u meer weten over de leergang Filosofie in Organisaties? Download dan de brochure voor meer informatie. Ook voor het programma Effectief Denken kunt u de brochure downloaden voor meer informatie. Direct verder praten over de leergang Filosofie in Organisaties óf het programma Effectief Denken? Neem dan contact op met één van onze studieadviseurs via telefoonnummer 088 556 10 00 of per e-mail: info@aog.nl