Meer flexibiliteit in de personeelsschil

Waar is de flexibele schil nu we hem het hardste nodig hebben?

Veel personeel verlaat, al dan niet gedwongen, de organisatie. Tegelijk betekent het dat er vroeg of laat weer personeelstekorten zullen zijn. Staan we met de rug tegen de muur of kunnen we gewoon niet anders? Die houding staat gelijk aan het filmen met een dichte lens. Het kan wel degelijk anders als we meer doen met de flexibele schil.


Soorten en maten in schillen
In de huidige situatie, met veel vaste contractanten, moeten we bij economische tegenwind diep in het eigen vlees snijden. Vaak betreft het medewerkers die we eigenlijk niet goed kunnen missen.

Natuurlijk proberen we volgens de afgesproken regels te handelen. Netjes proberen we via afspiegeling en het last in first out (lifo) principe de schade te beperken. Toch snijden we daarmee diep in de ziel van de organisatie.

Er is een makkelijke weg. Niemand meer in vaste dienst. Voor repetitief werk en eenvoudige werkzaamheden zou dat een oplossing zijn. Je trekt iedere maandagochtend een blik studenten open en het callcenter kan weer aan de bak. Dat te kort door de bocht omdat kleefstof en verbondenheid tussen medewerkers geen automatisme zijn en wegspoelen waar je bij staat.

Er is nog een makkelijke weg. Continuïteit is veel waard en cultuur vraagt om herhaalbaarheden. In een markt zonder beweging en volkomen voorspelbaar, kun je iedere medewerker in vaste dienst houden zonder dat je in de knel komt. De prijs die dan we betalen is er een van inteelt en spruitjes lucht. Om die reden is er zelfs bij volkomen stilstand een flexibele schil nodig.

Wat we zoeken is een uitdagende weg. Feitelijk zoeken we een flexibele flexibele schil. Er is daarbij personeel in vaste dienst, personeel met kortlopende contracten en inhuur vanuit uitzendbureaus een pool ZZP-ers. Tweemaal flexibel omdat een formule van bijvoorbeeld 40% vast, 40% contractant en 20% inhuur ook inflexibel is. Gegeven de bijzondere marktomstandigheden, en die zijn zo langzamerhand eerder regel dan uitzondering, moeten deze percentages zeer geregeld worden aangepast.

Er zijn steeds meer organisaties in zwaar weer die nu ‘door hun flexibele schil heen zijn’. Alle medewerkers met een aflopend contract hebben de organisatie al verlaten en van externe inhuur is al geruime tijd geen sprake meer. Dat knelt erg. Te laat is ingezien dat een flexibele schil onderhoud vergt en dat deze moet aansluiten bij het werkbare scenario.

Hoogtijd om de klassieke personeelsplanningsystemen tegen het licht te houden en over te gaan tot de flexibele flexibele schil.


Wat willen we nu echt?
Twijfelaars hebben mooi weer banden, regen banden, droog weer banden en sneeuw banden. Tijdig wisselen is hun devies. Paarden span je ook niet achter de wagen en zout moet je bij een vorstperiode niet te laat inkopen. Wie nu handelt, heeft morgen een oplossing en misschien werkt het vandaag al.


Stelling
Flexibele personeelsschillen maken de organisatie wendbaarder (reageer hieronder)

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.