De vooruitgang voor zijn.

Blog

‘Als we iets moois zien, dan investeren we erin’

Ard

Ard Jol

Hans

Hans Osnabrugge

Met een flinke dosis praktijkervaring en de wens om hun kennis te verdiepen besloten Ard Jol en Hans Osnabrugge onafhankelijk van elkaar de deeltijd Master of Science Bedrijfskunde bij AOG School of Management te gaan volgen. Jol was op dat moment werkzaam in een bedrijf dat ovens ontwikkelde en bouwde voor de productie van zonnecellen, Osnabrugge werkte als vermogensbeheerder bij Schretlen & Co. Na hun master reden ze samen naar de bruiloft van een van de andere deelnemers. Osnabrugge: “Toen hebben we de eerste stappen gezet van ons eigen bedrijf.”

 

Hans Osnabrugge (36 jaar, drie kinderen) koos indertijd bewust voor een hbo-studie Bank en Financiën. “Ik had een hekel aan de waarom-vraag en daarom wilde ik niet naar de universiteit. Geef mij maar targets en laat me ze halen en verdubbelen, dacht ik. Dat was ook zo. Na een periode als financieel planner bij de Rabobank stapte ik over naar Schretlen & Co om de meest vermogende klanten van de bank te adviseren. Pas toen ik wat ouder werd, wilde ik groeien in de breedte, beter weten hoe je strategische keuzes maakt.” Hij koos voor de deeltijd Master of Science Bedrijfskunde van AOG School of Management. “In de avonduren studeerde ik, overdag deelde ik tissues uit, want de crisis was net uitgebroken.”

Ook Ard Jol (32 jaar, vier kinderen) had behoefte aan verdieping van zijn kennis. “Ik heb de havo niet afgemaakt en wist na de MTS Werktuigbouwkunde zeker dat ik geen chef werkplaats wilde worden. Ik deed Technische Bedrijfskunde op de HTS en was net van plan om aan de TU in Eindhoven verder te studeren toen ik in de ovenbouw terecht kwam. Ik werkte samen met een techneut die een briljant idee had, maar niet wist hoe hij er geld mee moest verdienen. Samen hebben we een fabriek op gezet die ovens bouwt voor de productie van zonnecellen. Ik wist toen al dat ik zelf ondernemer wilde worden en dan structureel aan de slag wilde met innovatie.”

Theorie in praktijk brengen

Ze kozen allebei voor de deeltijd Master of Science Bedrijfskunde van AOG School of Management vanwege de reputatie van de opleiding en de invulling van het programma. Osnabrugge: “Dat we eerst een intakegesprek voerden sprak me ook aan. Net als de planning van de opleiding: die was goed te doen in combinatie met mijn werk en privéleven.” Jol woont in Amersfoort en vond de locatie in Leusden handig. “Bovendien werd er rekening gehouden met het feit dat ik nogal eens in China zat voor mijn werk en dus niet altijd aanwezig kon zijn.”

Terugkijkend constateren ze dat ze meer aan de opleiding hebben gehad dan ze aanvankelijk dachten. Osnabrugge: “Bij de diplomauitreiking was ik blij met het papiertje. Twee jaar later merkte ik steeds vaker hoeveel die opleiding me heeft gebracht.” “Je brengt de theorie in praktijk,” vult Jol aan. “Als we pricing strategieën maken voor nieuwe concepten, stellen we kritische vragen bij het verdienmodel en begrijpen we beter welke gedachte erachter zit.” Osnabrugge. “Wat ik vooral heb geleerd is een case te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Dat heeft me enorm geholpen: eerst stilstaan en denken in processen in plaats van blind gaan voor een ogenschijnlijk gouden kans.”

Nieuw concept neerzetten

Hun gezamenlijke bedrijf kwam van de grond toen Jol zat na te denken over een nieuw business concept. Jol: “Ik kende iemand die nieuwe concepten ontwikkelde in de alternatieve energie, er technologie bij zocht, plannen maakte, investeerde en het projectmanagement erbij deed.  Als een bedrijf dan stond, verkocht hij het concept en ging hij verder met een nieuw idee. Dat vond ik serieus briljant. Hans wilde meteen meedoen.”

Die werkwijze wilden ze uitproberen met een idee voor telefonie. Jol: “Ik ergerde me er al jaren aan dat ik zoveel geld kwijt was met telefoneren naar en vanuit het buitenland. Het is natuurlijk onzin dat dat zoveel duurder moet zijn. Dat moet anders kunnen. We haalden er een oud-commercieel directeur van Telfort bij en gingen aan de slag. Dat bedrijf werd RingCredible: bellen met een app in plaats van via je provider. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een smartphone en wifi of 3G en je kunt met alle nummers, vast en mobiel, over de hele wereld bellen voor een paar cent. Roaming bestaat niet, is ons motto.” Het businessmodel is eenvoudig, legt Osnabrugge uit: “Wij kopen bel-minuten in voor bedrag X en verkopen die voor bedrag Y. De marge is voor ons.”

Aan de slag met RingCredible

Ondanks de eenvoudige gedachte achter het plan, bleek de uitvoering een stuk ingewikkelder. Osnabrugge: “We hadden de lessen van de Master beter moeten toepassen, we waren te opportunity-driven, zagen een kans en gingen ervoor. De case vanuit verschillende perspectieven bekijken, zoals we hadden geleerd, wilden we niet op dat moment.” Jol: “Iedereen die we spraken zei dat we goud in handen hadden. Maar helaas bleek dat de techniek niet op orde was. Daar hadden we veel kritischer op moeten zijn. We veronderstelden dat de zakelijke markt hier vooral op zat te wachten, maar dat hebben we niet getest. Zakelijk Nederland belde met een Blackberry en vonden bellen met een app zes stappen te ver gaan. We waren eigenlijk drie jaar te vroeg.”

Inmiddels loopt Ringcredible wel goed, maar vooral dankzij de consumentenmarkt. De smart Phone heeft een razendsnelle opmars gemaakt en nu gaat het heel hard met het bedrijf. Osnabrugge: “We hebben er van geleerd dat je heel kritisch moet kijken naar je processen en dat je je niet moet baseren op veronderstellingen, maar feiten. Toch kunnen we deze valkuil niet altijd vermijden, omdat we nieuwe dingen doen. De regels zijn nog niet bepaald. Ondernemen betekent altijd een stuk onzekerheid, maar goed, we hadden wel iets meer vooronderzoek kunnen doen. Dat doen we nu anders.”

Brooklyn Ventures

Hun bedrijf heet nu Brooklyn Ventures en is gevestigd in Breukelen. Met een aantal partners investeren ze in nieuwe concepten die te maken hebben met internet, high tech industrie en andere vakgebieden waar ze verstand van hebben. Osnabrugge: “Als we iets moois zien, dan investeren we erin en dan gaat een van ons ook daadwerkelijk een paar dagen per week in zo’n nieuw bedrijf werken. Na 18 tot 24 maanden laten we ze dan weer los en kan zo’n onderneming op eigen kracht verder.” Zelf meewerken is het belangrijkste verschil tussen hun aanpak en dat van andere investeerders en consultants. Jol: “Wij investeren in de fase waarin de risico’s het grootst zijn. De meeste venture capital bedrijven willen dat niet. Wij geloven dat door deze aanpak meer goede ideeën ook echt succesvol worden.” Osnabrugge: “Wij geven geen advies vanaf de zijlijn, maar spelen mee. Dat is ons spel.”

Dit verhaal is geschreven door freelance journalist en tekstschrijver Marjan Brouwers

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.