thumnbnail_jos_van_diggelen

Nieuwe kerndocent Psychologie in Organisaties

Jos van Diggelen is de nieuwe kerndocent van de opleiding Psychologie in Organisaties. De geboren (1981) en getogen, maar sinds 20 jaar in Groningen woonachtige Fries heeft een passie voor menselijk gedrag. Die zat er al vroeg in. Als jongetje analyseerde hij samen met zijn vader – die volleybalcoach was en nog steeds is – gedrag, bewegingen en sportspelletjes. Hij vermoedt dat daar zijn belangstelling voor leren en ontwikkelen is ontstaan. Hoewel het feit dat een groot deel van zijn familie in het onderwijs zit, daar ook aan zal hebben bijgedragen.

Practice what you preach

“Ik ben eigenlijk een nep-Fries”, aldus Jos, “aangezien ik niet van water en zeilen houd en ook geen accent heb. Intussen woon ik alweer zo’n 20 jaar in de stad Groningen.” Hij studeerde Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie “met een sausje sociale en cognitieve psychologie er overheen” aan de Rijksuniversiteit Groningen. Nu is hij zelfstandig coach en trainer Persoonlijk Leiderschap. ‘Practice what you preach’ is een van zijn motto’s. Alles wat ik zeg, dat doe ik ook: “ik geef trainingen en één op één coaching en sta als teamcoach ook zelf met mijn poten in de klei.” Zijn vrije tijd spendeert hij graag met zijn twee honden en hij is dol op basketbal, zowel zelf doen als naar de NBA kijken, reizen, Netflixen, een biertje in de stad en daarna lekker losgaan op de dansvloer.

‘Wie is de mol’ en beïnvloeding

“’Waarom doen mensen wat ze doen?’ is de vraag die mij zo lang ik mij kan herinneren heeft geïntrigeerd. In feite heb ik het tot mijn missie gemaakt om die te doorgronden. Deze expertise deel ik graag met anderen, zodat zij dit kunnen gebruiken om meer uit henzelf en uit hun eigen leven te halen. Zoals ik het zie, zijn wij continu bezig om te proberen de ander te begrijpen en zijn of haar gedrag te voorspellen, vaak zonder dat we ons hiervan bewust zijn. Denk maar eens aan ‘Wie is de mol’. Typisch een programma waarbij we voortdurend bezig zijn om gedrag te begrijpen en te verklaren. Elke zaterdag zitten we weer met het vergrootglas voor de tv om te kijken wie er deze week weer aan het ‘mollen’ is. Fantastisch! Maar de crux is, dat we onszelf niet eens begrijpen. Als je jezelf beter begrijpt, ga je zien welke rol jij in het grotere geheel hebt, bijvoorbeeld in een team. Hoe meer je je bewust wordt van hoe teamleden elkaar continu beïnvloeden en hoe de omgeving dat doet, hoe meer invloed en regie je hebt.”

Corona of geen corona, het gaat om verbinding

In de opleiding Psychologie in Organisaties gaan deelnemers onder meer aan de slag met het verkrijgen van inzicht in (eigen) gedrag, drijfveren en motivatie. Dat is altijd een interessant onderwerp, maar in coronatijd nog een beetje meer? Denk maar eens aan het aansturen en motiveren van medewerkers op afstand. “Het is belangrijk om te weten dat je een ander sowieso nooit kunt motiveren”, volgens Jos. “Je kunt faciliteren of stimuleren, maar motiveren, dat kan iemand alleen zelf. Wat dat betreft is er niet veel verschil tussen de tijd voor corona. In alle gevallen moet je erachter komen welke behoeftes je medewerkers hebben, wat ze belangrijk vinden. Het enige verschil is, dat je het nu moet doen met de situatie die er nu is en de middelen die we nu hebben. Maar als ik er één behoefte uitpik die juist nu belangrijk is, dan is het ‘verbinding’. Hint: dat is iets anders dan urenlang vergaderen. Toon vooral interesse, vraag hoe het gaat, zorg dat de ander gezien wordt. En benadruk het belang van blijven bewegen en echte pauzes.”

Ervaren wat er al is

Binnenkort start Jos in zijn nieuwe rol als kerndocent, waarvoor hij al heel veel plannen zegt te hebben. “Tegelijkertijd heb ik juist ook géén plannen, dat klinkt nogal tegenstrijdig, realiseer ik me. Van nature hebben we de neiging de dingen te willen veranderen. Je ziet het wel aan de belangstelling voor verandermanagement. Maar ik wil bij de opleiding juist eerst gaan ervaren wat er al is. Meelopen, kijken wat er staat, want dat is al heel veel. Ik wil kennismaken met de docenten en weten wat ze toevoegen. En pas daarna bepaal ik wat we daaraan nog kunnen verbeteren. Stiekem ben ik daar trouwens al wel een beetje mee bezig. Ik heb namelijk de wens om een thema dat mij na aan het hart ligt toe te voegen aan de opleiding en dat thema is psychologische veiligheid. Dan bedoel ik in dit geval veiligheid binnen teams in organisaties, hoewel natuurlijk ook de veiligheid binnen de groep van deelnemers belangrijk is. Veiligheid zorgt onder andere voor creativiteit en dat mensen zich kwetsbaar durven op te stellen, ik vind dat mooi. Dit onderwerp verdient wat mij betreft een plek in de opleiding.”

Benieuwd naar de opleiding Psychologie in Organisaties?

Heb jij net als Jos een passie voor menselijk gedrag en wil je jouw inzicht op dit gebied vergroten via een academische opleiding? Dan is de opleiding Psychologie in Organisatie wellicht iets voor jou.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.