Goed onderwijs vereist goede bestuurders
- Strategie en Bestuur
- 24 juni 2019
Als adviseur en toezichthouder in het onderwijs en kerndocent voor de Leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur van AOG School of Management maakt Sam Terpstra zich hard voor de professionalisering van bestuurders in het onderwijs. “Als één ding mij door de jaren heen duidelijk is geworden, dan is het dat de kwaliteit van bestuurders het verschil maakt in het onderwijs.”
“Complex en ontzettend mooi: zo heb ik het primair en voortgezet onderwijs leren kennen. Er is nog veel te doen, maar er gaat ook heel veel goed. Organisaties in het funderend onderwijs bestaan er in soorten en maten. Je hebt schoolbesturen waar drie scholen onder vallen, maar ook organisaties met wel 25 scholen. Als bestuurder vervul je je rol in een groot en vooral ingewikkeld speelveld: je hebt te maken met leerlingen en hun ouders, medewerkers, directies en leraren, maatschappelijk organisaties en de politiek. Terwijl de hele wereld over je schouder meekijkt, moet jij ervoor zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs hoog blijft, dat je organisatie zich blijft ontwikkelen en toekomst heeft. Je moet oog hebben voor de maatschappelijke agenda, nadenken over nieuwe onderwijsconcepten, samenwerken met andere partijen binnen en buiten de scholen. En iedereen meent verstand te hebben van het onderwijs en vindt er dan ook iets van. De verwachtingen zijn dus altijd hooggespannen. Bestuurder zijn in het onderwijs is dus een pittige opgave.”
Professionalisering broodnodig
“Daarom is het eigenlijk raar dat er voor bestuurders en schoolleiders in het voortgezet onderwijs geen specifieke opleidingseisen bestaan. Ook hoeven ze zich niet aan te melden bij een register. Dat moeten directeuren in het primair onderwijs wel. Er wordt gewerkt aan een register voor schoolleiders van het voortgezet onderwijs, maar of er ook een voor bestuurders komt is voorlopig nog niet duidelijk. Ik aarzel of er zo’n register moet komen, maar vind de professionalisering van bestuurders broodnodig. Als die professionalisering zich niet op vrijwillige basis doorzet de komende vijf jaar, dan zou ik ervoor pleiten om wel een verplicht register in te voeren.”
Goed onderwijs vereist goede bestuurders
“Ik ben ervan overtuigd dat je voor goed onderwijs niet alleen goede leraren nodig hebt, maar ook goede leidinggevenden. Daarom organiseert AOG School of Management voor de zesde keer deze leergang voor schoolbestuurders PO en VO. Hierin ontvangen we ook deelnemers vanuit het MBO en HBO. We besteden aandacht aan de persoon van de bestuurder, aan het belang van persoonlijk leiderschap. We verkennen de vele rollen die een bestuurder moet en mag spelen in dat complexe speelveld. Welke kennis, vaardigheden heb je nodig om die rollen effectief te vervullen? Welke waardeoriëntatie en welke persoonlijke drive breng je daarin mee? Verder gaan we in op de maatschappelijke context waarin je als bestuurder functioneert. Hoe kun je wat er in je omgeving speelt op waarde schatten en gebruiken voor je organisatie? Hoe kun je nieuwe ontwikkelingen ontdekken en wat betekenen die voor jou als bestuurder?”
Gun jezelf dit als bestuurder
“De leergang is een mooie mix van praktijkervaring en stevige theoretische kennis en draagt fundamenteel bij aan de professionalisering van de bestuurders: ze staan steviger in hun schoenen en gaan effectiever opereren. Ik vind dat erg mooi om mee te maken en weet zeker dat deze ontwikkeling het onderwijs ten goede komt. Ook hebben deelnemers veel aan elkaar: tijdens de rit vanwege de diversiteit in achtergrond, ervaring en werksector, maar zeker ook naar afloop. We hebben een zeer actieve alumnigroep van deelnemers die onderling contact houden en elkaar blijven steunen. Ik vind dat je als bestuurder jezelf dit moeten gunnen. En dat de raad van toezicht als werkgever dit van de bestuurder mag vragen en het mogelijk mag maken.”
Benieuwd geworden wat de leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur voor jou kan betekenen?