Even voorstellen: Jan Pieter van Oosten, Master of Science
- Bedrijfskunde
- 3 maart 2014
Rasechte Rotterdammer Jan Pieter van Oosten (45) voelt zich als een vis in het water in het Friese Sneek. Rap van tong, gedreven en geïnteresseerd in de abstracte kant van het bankieren behaalde de directeur Particulieren van Rabobank Zuidoost Friesland in 2013 zijn mastergraad van de opleiding Master of Science Bedrijfskunde bij AOG School of Management. “Door deze opleiding ben ik anders gaan kijken naar ontwikkelingen en veranderingen binnen de bank. In plaats van de ballen en pieken zie ik nu de hele kerstboom.”
Na een mooie loopbaan bij Nationale Nederlanden en ING Bank, in het westen van het land, belandde Van Oosten in 2003 bij Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland . Een bewuste keuze die hij nog steeds moet uitleggen aan zijn Rotterdamse vrienden. “Ik werkte op een gegeven moment in Amsterdam en woonde bij Hoorn. Door de lange reistijd – het verkeer staat daar altijd vast – zag ik mijn kinderen eigenlijk alleen in het weekend.” Hij stond open voor locaties in het hele land, maar was blij met de kans voor een betrekking in Sneek . “Mijn vrouw is Friezin!” In 2008 maakte hij de overstap naar de Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland.
Op zoek naar verdieping
Na zijn HBO-studie, praktijkgerichte trainingen en cursussen en een master Financiële Planning was Van Oosten in 2010 op zoek naar verdieping van zijn kennis. “Ik was op zoek naar de theoretische achtergrond van veranderingsprocessen, naar de wetenschappelijke onderbouwing van modellen die ik gewend was in mijn werk te gebruiken.” Juist nu de bancaire wereld zo onder vuur ligt, vindt Van Oosten het belangrijk om beter te doorgronden hoe veranderingsprocessen binnen de bank verlopen. Door deze studie zie ik nu op welke theoretische modellen bepaalde strategische keuzes en ontwikkelingen zijn gebaseerd. Ik kwam ver met mijn gezond verstand, maar nu zie ik de samenhang. Als ik nu een probleem tegenkom, weet ik beter op welke manier ik dat kan tackelen. Ik weet dan welke theorie van toepassing is.” Inmiddels is hij afgestudeerd en kan hij deze inzichten volop gebruiken.
Wat nu vooral speelt is het samengaan van Friesland Bank en Rabobank. Een deel van de medewerkers komt mee naar de Rabobank en dan merk je dat er sprake is van cultuurverschil. Die twee culturen kunnen elkaar versterken maar hoe begeleid je dat proces op een goede manier en hoe haal je ook voor de klant het maximale uit het samengaan van de twee banken. Dat aspect vind ik razend interessant. Daar heb ik dankzij deze opleiding meer inzicht in gekregen.”
Kijkje in de Amerikaanse keuken
Voor zijn afstudeerscriptie verbleef Van Oosten een kleine twee weken in Californië waar de Rabobank ook gevestigd is. “Het was bijzonder om daar in de keuken te kijken. Als je gewend bent aan een bepaalde bedrijfscultuur, ben je soms blind voor andere oplossingen. Ik was nieuwsgierig naar hoe je ervoor zorgt dat mensen doen wat jij als organisatie wilt dat ze doen. Je kunt ervoor kiezen om processen zodanig te organiseren dat het een soort lopende bandwerk wordt waarin geen fouten gemaakt kunnen worden. Je kunt mensen ook benaderen als professionals die er zelf voor zorgen dat ze het juiste product afleveren. Daarvoor is het belangrijk dat die mensen de juiste tools en bagage hebben om hun werk goed te doen. Ik wilde onderzoeken hoe Rabobank dat in Amerika aanpakt en welke invloed een andere nationale cultuur erop heeft.”
Vrijgevochten Amerikaan hiërarchisch ingesteld
Hij merkte dat hij zijn beeld van de vrijgevochten Amerikaan moest bijstellen. “Amerikanen zijn hiërarchischer ingesteld dan Nederlanders. Als je een Amerikaan vraagt om iets te doen, dan doet hij dat. Hij vraagt niet waarom het zo moet en gaat onderweg niet wat anders doen. In Nederland hebben we veel meer een consensuscultuur. Wij willen eerst weten of het niet anders kan en of het wel nodig is dat het zo moet.”
Hij pleit er zeker niet voor om de Amerikaanse manier van werken te kopiëren. “Daarvoor zijn de cultuurverschillen te groot. Maar we kunnen er wel van leren. Neem bijvoorbeeld het actuele thema klantintegriteit. Klanten moeten zich altijd legitimeren. Onze mensen zeggen dan vaak: dat is Jan, die komt elke week, zet zijn klompen in de gang, die kennen we toch? In Amerika is dat totaal geen discussie: alle klanten moeten zich legitimeren, ook al komen ze elke week. Wij kunnen die discussie oplossen door het systeem zo aan te passen dat het afdwingt dat je pas met een klant in gesprek kunt gaan nadat deze zich heeft gelegitimeerd. Dan ben je van de discussie af en voldoe je aan de nieuwe wet- en regelgeving. ”
Oogkleppen af
Hoewel hij blij is dat hij weer meer tijd voor andere zaken dan zijn studie heeft, kijkt hij er met plezier op terug . “Het is goed om zo intensief bezig te zijn in een groep van mensen met een totaal verschillende achtergronden: oud, jong, ondernemers, mensen die bij de overheid werken. Daardoor wordt de discussie interessant en dat vond ik verrijkend. De oogkleppen die je vanuit je eigen bedrijf op hebt, worden verwijderd en dat is mooi om mee te maken.”
Bepaalde vakken tijdens de studie smaken naar meer. “Organisatiepsychologie is zo’n thema dat mij enorm boeit. Hoe zorg je ervoor dat je als bank echt contact houdt met je klanten, dat je niet op te grote afstand staat? Als Rabobank hebben we te maken met onze leden en klanten in de regio: mensen van vlees en bloed die ons scherp houden. Hoe zorg je ervoor dat je die toegevoegde waarde niet verliest in deze tijd van mobiel bankieren, twitter en Facebook? Dat is een denkproces waar ik nu middenin zit.”
Dit bericht is een bijdrage van Marjan Brouwers.