‘Traditioneel’ facilitair medewerker verliest bestaansrecht

gastheerPraktisch elk facilitair magazine staat er iedere editie wel bij stil, gastheerschap is het toverwoord. De traditionele facilitair medewerker die puur werkt vanuit zijn eigen vakdiscipline verdwijnt langzaam naar de achtergrond en verliest zijn bestaansrecht.

Allround
Of het nou gaat om een huismeester, portier of receptioniste, de markt vraagt om allround facilitair medewerkers die communicatief sterk zijn naar de klant, creatief met het bedenken van oplossingen, hoge klanttevredenheid nastreven en over de eigen grenzen kunnen heenkijken, met andere woorden werken volgens customer intimacy.

Veeleisender
Deze trend is wereldwijd terug te vinden in een veranderde maatschappij waarin ‘klanten’, in welk segment dan ook, veeleisender worden en meer verwachten van hun leveranciers. In de facilitaire wereld, van oudsher al dienstverleners, is dit terug te vinden in termen als gastheerschap en hostmanship.

Competenties
Het gevolg is dat organisaties in een spagaat komen met enerzijds hun ‘traditionele’ facilitair medewerkers en veelal werkend volgens operational excellence en anderzijds de wil en noodzaak om te switchen naar dit nieuwe werken waarbij alles om de tevredenheid van de klant draait. Oorzaak is dat het huidige personeel de nieuwe gevraagde competenties niet heeft of kan ontwikkelen. Ook het overhevelen van de facilitaire dienst naar de markt is geen optie, omdat er dan sprake is van overgang van onderneming waarbij het verplicht is personeel over te nemen.

Bestaansrecht
Zo verliest de traditionele facilitair medewerker zijn bestaansrecht zonder hier concreet invloed op uit te kunnen oefenen, de maatschappij en de eigen organisatie vraagt immers om een hoger en breder kwaliteitsniveau.

 

Jan de Graaf nam deze stelling in tijdens zijn examen voor het eerste jaar van de Master of Facility Management & Vastgoed.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.