De vooruitgang voor zijn.

Blog

Je brein en stress de baas

Thuis even wat voor je uit staren na afloop van de intensieve teamoverleggen, of gedachteloos de hond uitlaten. Het zijn situaties waarin je na de hectiek van de dag op zoek bent naar mentale rust.
Op zoek naar het loslaten van de resultaten van een dag werken, belanden de meesten in de eigen gedachtengrot: over de dag zelf, wat er nog gedaan moet worden, of iets anders wat voor je van belang is. Deze spontane gedachtepatronen dienen zich automatisch aan vanuit een ervaringsstroom. Met in het kielzog: mentale proliferatie en de neiging te vallen in automatische keuze-, denk- en gedragsvalkuilen.

Om je mentale vaardigheid te vergroten waarmee je bewuster je aandacht kan richten op het hier en nu, biedt mindfulness uitkomst. Je bewuster richten op het hier en nu staat in schril contrast met de ervaringspraktijk van alledag waarin de ene gedachte na de andere zich aanbiedt en er constant een beroep op je gedaan wordt. Steeds vaker worden de positieve effecten van het beoefenen van mindfulness onderbouwd door medisch- en neurowetenschappelijk onderzoek. De cognitieve functies verbeteren en de psychische gezondheid neem toe. Deze resultaten hebben de acceptatiegraad van mindfulness vergroot. Het eens zo geitenwollensokkerige imago is in schaapscheerderstempo aan het veranderen. En heeft ook zijn intrede gedaan in organisaties.
Om bijvoorbeeld:

  • het welzijn van medewerkers in organisaties te bevorderen;
  • mentale gezondheid te agenderen;
  • werk-privé balans te ondersteunen;
  • medewerkers’ gezondheid en weerstand te verbeteren;
  • samenwerken en cognitieve prestaties toe te laten nemen;
  • cohesie en verbinding te versterken;
  • een positieve bijdrage te leveren aan een goede nachtrust.

De geest blijkt een krachtig en beïnvloedbaar stuk gereedschap waarmee je jezelf bewust kunt aansturen. In de hectiek van alledag is er op de werkplek steeds vaker minder ruimte bewuster je gedrag te overdenken. Je krijgt het gevoel geleefd te worden.

Met mindfulness creëer je rust, ruimte en vergroot je je mentale flexibiliteit. En het stelt je in staat om dieper te reflecteren op jezelf en je omgeving. En om werkdruk, stress, gedachten en emoties van een afstandje te beschouwen en te herwaarderen. Ten einde effectiever, maar ook prettiger, met meer focus en plezier te werken. Je persoonlijke efficiëntie wordt ermee verhoogd.

Gericht op de rol die je hebt in je organisatie, biedt de Masterclass Mindful Leiderschap, met Kiki Vreeling als programmaleider, de unieke omstandigheid te ervaren hoe de integratie van westerse disciplines met oosterse tradities leidt tot meer aandacht voor het nu met een compassievoller en gelijkmoediger geest. Zonder je omgeving en organisatiedoelstellingen uit het oog te verliezen.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.