Academie Permanent – Bron voor Verder Denken

De Verder Denken-trein van AOG School of Management dendert voort. Op de zijkant van deze trein zijn de letters van de Nederlandse Spoorwegen vervangen door AP. En ik hoor u denken, “huh, AP”? Jazeker, wanneer u deze trein langzaam ziet aankomen is het goed te zien. Wagon A, wagon C, wagon A, wagon D…E…M…I…E…P…E…R…M…A…N…E…N…T.

Deze trein, alhoewel stevig op het spoor, heeft maritieme trekjes. Het wil altijd voor op de golf zijn. Namens AOG School of Management neem ik u het komende jaar als reisleider graag mee langs de verschillende haltes die we grondig zullen verkennen.

 

De reis gaat beginnen

Stelt u zich eens voor, u bevindt zich op een zonnige ochtend op perron 4, tegenover de Starbucks, wachtend op de trein van Groningen naar Brussel. U kijkt nog eens goed op uw e-ticket, geldig van 21 november 2019 tot en met 25 juni 2020, en beseft dat u negen maanden op reis gaat. Het vervoersbewijs was niet goedkoop, maar in alle eerlijkheid, u heeft gekozen voor beleving en avontuur langs vijf aansprekende en verrassende locaties. De vergelijking met de Trans Siberië Express is snel gemaakt en ook deze reis staat op het punt om van uw bucketlist afgevinkt te worden.

De omroeper geeft aan dat u in kunt stappen en u bent niet de enige. Naast u zijn er nog 50 passagiers met een ticket voor eindbestemming Brussel. U raakt aan de praat met twee passagiers in dezelfde treincoupé. Het zijn Rudi en Gertine, zij maken deze reis al voor de vierde keer! Even later sluit ook Oene-Wim aan. Uithijgend vertelt hij dat hij bijna de trein had gemist maar blij is weer van de partij te zijn. U bent blij dat u heeft gekozen om deze treinreis met hen te maken. Door de intercom klinkt een vriendelijke en dragende stem. dr. Michiel Schoemaker heet iedereen welkom en verzoekt de passagiers het programmaboekje erbij te pakken. Hij neemt u mee in wat u de komende negen maanden te wachten staat.

In 2030 energieneutraal door Europa?

De trein komt langzaam op gang, maar Michiel is al flink op stoom. Naast achtergrond informatie over de verschillende haltes begint hij met twee prikkelende vragen: “Zouden we in 2030 energieneutraal door Europa kunnen reizen per spoor?” en “Wat staat ons in de weg om dit mooie toekomstbeeld in 2030 werkelijkheid te laten worden?” Rudi wordt enthousiast en vertelt zijn medepassagiers dat er op dit moment in Groningen al 20 stadsbussen op waterstof rijden en reeds de eerste Tesla’s omgebouwd zijn naar Hesla’s. Onze eerste stop op 21 november is dan ook de energieproeftuin EnTranCe in Groningen. Daar zult u ervaren hoe waterstof de energietransitie kan ondersteunen.

“Maar goed, is de politieke wil er wel?”, vervolgt Michiel. Het programmaboekje volgend, zullen we u op 30 januari 2020 afzetten in Den Haag. We gaan samen met Denker des Vaderlands, Daan Roovers, in debat over haar idee van een nieuw democratisch systeem. Hoe komt er binnen de politiek meer aandacht voor de redelijke en gematigde meerderheid, in plaats van politici die alleen maar reageren op de uitzondering en actualiteiten?

U kijkt uit het raam en uw gedachten dwalen af. Het uitzicht is soms prachtig, maar tegelijkertijd stemmen de tuintjes, duiventillen en vervallen schuurtjes naast het spoor u ook wat somber. Gertine merkt op dat in tegenstelling tot de auto, de trein langs de achterkant van de wereld rijdt. Mooi gevonden. Omroeper Michiel vertelt: “In Apeldoorn gaan we in gesprek met de recherche  over deze zogenaamde achterkant van de samenleving. Illegaal gokken, het storten van drugsafval, hoe krijgen we daar als maatschappij grip op?”

Terwijl u verder bladert door het programma boekje komt de railcatering voorbij. Koffie van Douwe Egberts, thee van Max Havelaar, bier van Heineken en chocolademelk van Nestlé. U herinnert zich een artikel uit de Volkskrant, waar DSM-topman Feike Sijbesma een interessante uitspraak deed “Je kunt jezelf of je bedrijf toch niet succesvol noemen in een wereld die faalt?” Oene-Wim die al een tijdje stil is in de coupé heeft het programmaboekje ook bestudeerd en stelt hardop de vraag: “Is het oké om als multinational te doen wat je deed, optimalisatie en maximalisatie, of heb je ook een verantwoordelijkheid naar de samenleving?” Gelukkig houdt u van verrassingen en is het spoorboekje nog niet dicht getimmerd, dus de precieze stop zal gedurende de reis worden bekend gemaakt.

Mag ik uw vervoersbewijs zien?

De reisleider stapt de coupé binnen: “Goedemorgen Verder Denkers, mag ik uw vervoersbewijs zien?” Iedereen pakt zijn kaartje tevoorschijn, gelukkig geen ondermijnende zwartrijders op dit traject. “Gelukkig heeft u uw reis met korting kunnen verkrijgen, wel zo fijn nu het treinen door Europa duurder is dan vliegen”. Gekscherend vult hij aan: “Misschien kunt u bij uw eindbestemming op 25 juni het Europees parlement hierop aanspreken”. Het gesprek in de treincoupé laait even op door deze rake opmerking van de reisleider. Natuurlijk moet de trein aantrekkelijker worden gemaakt dan reizen per vliegtuig. Cruciaal om de uitstoot van CO2 te verminderen, is de gedeelde opinie van het reisstel. Zo zijn er meer vraagstukken, die we alleen gezamenlijk kunnen oplossen, maar daar is lef voor nodig.

“Wir schaffen das!”, roept Gertine. U knikt instemmend en stelt het gezelschap de vraag, “Welk leiderschap is er nodig om Europa te redden? Kunnen we wel opboksen tegen de Erdogans, Poetins en Trumps van deze wereld?” Het gezelschap heeft het antwoord niet in pacht, maar op zoek naar leiderschap dat zich richt op verbinding in de samenleving lijkt dit zo gek nog niet. Brussels, here we come!

De trein is inmiddels op volle snelheid en omroeper Michiel Schoemaker temporiseert, “Beste passagiers, namens de organisatie wens ik u een inspirerende reis toe”.

De trein zit gelukkig nog niet vol. Ik nodig u dan ook van harte uit om samen met ons mee op reis te gaan, zaken in een ander perspectief te plaatsen en gedurende 5 seminars verder te denken.

Schrijf u hier direct in of download de brochure

 

Namens AOG School of Management,

msc. Vincent Neef (uw reisleider)

dr. Michiel Schoemaker (uw omroeper)

0 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *