‘Wat een mooie leerreis om ondanks mijn fulltime baan en gezin toch weer in de boeken te duiken’

Mathijs RasNa het volgen van de leergang Strategisch Leiderschap zette Mathijs Ras zijn ervaring op papier. ‘De brede focus uit diverse disciplines trokken me aan, naast de wisselwerking van theorie en praktijk.’ Waarom was dit van belang voor hem?

Ik wilde graag mijn strategische vaardigheden verder ontwikkelen en me verder scholen in strategisch denken en handelen. Ik merkte dat ik teveel stil stond bij het bekende tredmolen idee: elke dag je ding doen, zonder je echt af te vragen: waartoe dan? Wat is het grotere doel? Ik merkte dat ik niet wilde blijven waar ik was.

Ja, we maken dagelijks klanten in de zorg blij met onze oplossingen. Ja, ik heb erg veel plezier in wat ik doe. Maar toch miste ik iets: het strategisch kunnen denken over vraagstukken en beter leren ontwikkelen van visie vanuit conceptueel denken.

Wicked problems

Visie vormen op een toekkomst die er nog niet is in een snel veranderende buitenwereld: hoe tackel je “wicked problems?” Hoe gaat je om met complexe strategische vraagstukken? Hoe stuur je je organisatie in een toekomstbestendige richting als je niet weet hoe die toekomst er uit ziet? En dat alles niet vanuit de vakinhoud, want die heb ik wel ontwikkeld na ruim 22 jaar werkervaring, maar het conceptuele denken verder aanscherpen.

Ik ben toen met mijn manager gaan sparren en na inventarisatie uitgekomen bij de leergang Strategisch Leiderschap (dus geen management). De brede focus van inzichten uit diverse disciplines trokken mij erg aan, naast de wisselwerking van theorie en praktijk.

Banden opbouwen

Daar ga je: ingeschreven, de leerportal geactiveerd, voorbereid en het eerste dagdeel is dan daar. Ik voelde me net weer een middelbare scholier, die naar de brugklas gaat. Nieuwe groep mensen, je kent nog niemand. Maar het ijs was snel gebroken en we hebben als groep een mooie band opgebouwd, mede door de beperkte groepsgrootte: 8 deelnemers. Al vanaf de eerste dag hadden we een klik als groep, ook door de bijdrages van o.a. prof. drs. Philip Wagner en de overige docenten.

Strategische thema’s

Wat een ontzettend mooie en gave leerreis is het geworden. Ondanks de flinke tijdsinvestering om naast fulltime baan en gezin, ook weer in de boeken te duiken. Maar heel mooi hoe het werkt: je leest en verrijkt je en zoekt weer nieuwe onderzoeken en theorie om je visie mee te funderen. We behandelden thema’s als visievorming en strategie, trends en breukvlakken. Maar ook stakeholderanalyse, waardecreatie, marktwerking, ondernemerschap, stategic sourcing, innovatie en business development.

Uiteindelijke visie

De integratie van de inzichten kwamen samen in twee deeltoetsen: een visiedocument met een zelfgekozen visie en een gesprek over stellingen die met theorie uit de leergang te maken hadden. Als deelnemers hebben we vooral in deze fase erg veel aan elkaar gehad, om elkaar te helpen en te sparren met elkaar. We hebben verschillende keren bij elkaar gezeten om elkaar verder te helpen, met een super resultaat: iedereen is geslaagd! Dank mede studenten, dank docenten en dank thuisfront voor de uurtjes die ze me moesten missen.

Mijn visie is dat vooral kleine zorgorganisaties door (geografisch) samen te werken beter kunnen worden op het vlak van de bedrijfsvoering, waarbij AAG kan helpen als “enabler” om vraag en aanbod te organiseren. Een netwerkorganisatie is daarvoor de aangewezen organisatievorm.

Op naar de volgende mooie opdrachten waar ik met deze nieuw verworven kennis en inzichten nog meer waarde kan toevoegen voor klanten van AAG.

Benieuwd naar de opleiding Strategisch Leiderschap?

Als verantwoordelijke voor strategie zijn de ogen op jou gericht. Hoe stuur je de organisatie in een toekomstbestendige richting, als de kaders fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar zijn?

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.