“Als je iets leert, ontdek je hoe weinig je weet.”

Alumna Jolanda Stevens

Als meisje wilde ze al piloot worden, al had ze voorafgaand aan de opleiding nog nooit gevlogen. Die droom maakte ze waar en zo werd Jolanda Stevens in 1996 piloot bij de KLM. Naast haar vlieguren, aanvankelijk over de hele wereld, tegenwoordig binnen Europa, gaf ze instructie in de simulator, gaf ze leiding en voerde ze allerlei projecten uit. Op zoek naar meer verdieping meldde ze zich aan voor de leergang Talent en Organisatieontwikkeling van AOG School of Management. Met haar diploma in de hand weet ze dat ze nog lang niet is uitgeleerd: “Als je iets gaat leren, kom je er pas achter hoe weinig je weet.” 

“Vliegen vind ik fantastisch, nog steeds. Dat er maar zo weinig vrouwen piloot worden, kan ik niet goed verklaren: de selectie is zwaar, maar je hoeft er echt geen superwoman voor te zijn. Ik wist al heel jong dat ik piloot wilde worden, ook al kom ik helemaal niet uit een luchtvaartfamilie. Wel heb ik vrij snel binnen KLM andere werkzaamheden naast het vliegen opgepakt. Je leert als piloot veel mensen kennen binnen de organisatie, maar de contacten zijn nogal vluchtig. Aan boord werk je vrijwel altijd met verschillende crewleden. Sommige collega’s zie je pas na jaren terug. Juist daarom ben ik al vroeg begonnen met het geven van instructie in de simulator aan collega piloten. Ik ben ook altijd nieuwsgierig geweest naar wat er verder nog gebeurde in het bedrijf en heb daarom de nodige projecten opgepakt en leiding gegeven aan de afdeling die de safety- en securitytraining voor al het vliegend personeel verzorgt.”

Veilig en vriendelijk

“De veiligheidsstandaarden in de luchtvaart zijn ontzettend hoog en KLM wil de veiligste airline van de wereld zijn: een combinatie van maximale veiligheid en een vriendelijke uitstraling. Na vele jaren interne werkzaamheden, naast het vliegen, wilde ik mijn blik verbreden door voor mezelf te beginnen. Ik ben associate geworden van Thrust Consult, een bedrijf waarmee we de hoge veiligheidsstandaarden van de luchtvaart willen doorvertalen naar andere bedrijfstakken, waar veiligheid heel belangrijk is, bijvoorbeeld in de chemie en de transportsector. Daarnaast wilde ik me verder blijven ontwikkelen door een opleiding te gaan doen en zo ben ik uitgekomen bij AOG School of Management.”

Leren leidt tot nederigheid

“Ik zocht een opleiding die talentontwikkeling en organisatieontwikkeling combineert, want ik vind dat je die twee niet los van elkaar kunt zien. Deze leergang was precies wat ik zocht en is me dan ook zeer goed bevallen. Vooral de academische component heeft me veel gebracht: steeds weer op zoek naar de nuance en een gedegen onderbouwing van je eigen beweringen. En wat voor elke opleiding geldt, is dat met alles wat je leert, je er steeds weer achter komt hoe weinig je eigenlijk weet. Ik dacht vaak: hoe heb ik dat al die jaren gedaan zonder deze kennis? Zo beweeg je van onbewust bekwaam of onbekwaam, naar bewust bekwaam. Een continu proces. Leren leidt tot nederigheid: je kan nooit zeggen dat je iets zeker weet.”

Verrassende inhoud

“De inhoud was soms verrassend: ik had niet verwacht dat we ook colleges zouden volgen van twee filosofen, een bioloog en een kunstrecensent. Maar juist die colleges waren heel waardevol omdat ze je aan het denken zetten en je je analytisch vermogen aanscherpen. De module van Thijs Homan over organisatieontwikkeling is me ook bijgebleven. Hij is in staat om op een bepaalde manier complexe materie plat te slaan. Bij het ontwikkelen van mens en organisatie bestaat er niet één werkelijkheid. Vele lokale werkelijkheden bestaan naast elkaar, die ontstaan tussen mensen die met elkaar omgaan, als ze samenwerken en tijdens het praatje bij het koffieapparaat. In deze lokale werkelijkheden, in de interactie tussen mensen, is waar de werkelijke verandering plaats vindt. Het is zaak daar zicht op te krijgen. Een top-down benadering is dan lang niet altijd de juiste oplossing.”

Verhouding werkvloer en management

“Voor mijn visiedocument heb ik gekeken naar hoe het management en de werkvloer zich tot elkaar verhouden. Bij KLM is dat best ingewikkeld, omdat als we aan het werk zijn, we over de hele wereld vliegen en dus nooit in de buurt van het management zijn. Ik heb gekeken naar hoe je de cohesie kunt bevorderen tussen de werkvloer en het management. Dat geldt niet alleen voor KLM, maar mogelijk ook voor andere bedrijven waar het personeel beroepsmatig op letterlijke afstand opereert van het management, zoals in de transportsector.”

Door met de volgende leergang

“De leergang is mij zodanig goed bevallen dat ik me heb aangemeld voor een vervolg: ik ga de leergang Filosofie in Organisaties volgen. Ik kan de opleiding dus zeker aanbevelen aan anderen. Ik vond de kerndocent Michiel Schoemaker ongelooflijk betrokken en inspirerend. Het is een veelzijdige leergang waarbij zowel de bedrijfsmatige als de persoonlijke kant goed aan bod komen. Ik waardeerde ook de verrassende invalshoeken waardoor je vanuit een heel ander perspectief naar dingen leert kijken. Met de toenemende complexiteit van de samenleving neemt ook de complexiteit binnen organisaties toe. En daarmee wordt het nog belangrijker te leren om steeds op diverse manieren naar de zaken te kijken.”

Nieuwsgierig naar hoe de leergang Talent en Organisatieontwikkeling ook in uw organisatie van waarde kan zijn? Op 21 november aanstaande start de volgende editie van de leergang! Download hier de brochure of neem direct contact op met drs. Daniela Dijkema-Middendorp, adviseur van deze leergang, via telefoonnummer 088 556 10 49 of via dijkema@aog.nl.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.