De vooruitgang voor zijn.

Blog

Twee alumni over leergang HR Strateeg en hun motivatie om de leergang te gaan volgen

AOG School of Management staat voor visievorming en voor vakoverstijgend en strategisch leren denken om vanuit daar de vertaalslag naar de praktijk en eigen organisatie te maken. In deze blog vertellen twee alumni van de leergang HR Strateeg wat hun motivatie was de leergang te gaan volgen, wat visievorming hen heeft opgeleverd in hun functie en wat de highlights waren in de opleiding.

Bianca Driessen – HR Manager bij NS, oud-deelnemer van de leergang HR Strateeg

Mijn HR visie op de toekomst is gevormd.

Toen ik met de leergang HR Strateeg startte, was ik net in de functie van HR Manager begonnen bij NS. Daarvoor werkte ik als advocaat bij NS. Ik kende de organisatie dus al wel goed, maar het vak HR was nieuw voor mij. Met de leergang viel ik meteen met mijn neus in de boter, want deze daagde mij uit een visie te gaan vormen op het HR vak èn hoe ik in mijn nieuwe rol een bijdrage zou kunnen leveren aan de strategie van de organisatie. Het werd mij al heel snel duidelijk in de invulling van de functie dat de focus binnen HR steeds meer komt te liggen op sparringspartner zijn op organisatorisch/strategisch vlak en dat de administratieve kant steeds meer gedigitaliseerd gaat worden. Vanaf dag 1 was ik geboeid in de leergang door de thema’s, docenten, mede-cursisten en vraagstukken.

NS van de toekomst – Fit for the future.

In de leergang kwamen alle onderwerpen aan bod, die ook binnen NS hoog op de agenda staan, waaronder: data analytics, big data, kernwaarden, customer intimacy en strategische personeelsplanning. Het slim inzetten van technologie en IT is een actueel thema. Naast het continu verbeteren van de huidige prestaties, is de blik bij NS ook gericht op de nabije toekomst tot 2025 en daarna. Het wordt in de toekomst steeds drukker, mensen willen meer en makkelijker reizen op een duurzame manier. NS heeft daarbij de ambitie om in 2025 mobiliteit van wereldklasse te leveren. Dit betekent dat NS moet nadenken over hoe ze die klantbehoefte kan helpen realiseren en haar ambitie waar kan maken. Bijvoorbeeld door te kijken hoe de processen efficiënter kunnen worden ingericht, naar waar nog meer kan worden samengewerkt of wat waar gedigitaliseerd kan worden. Daarin ligt een grote rol voor HR, zowel om de juiste mensen aan te nemen en huidige medewerkers ‘fit for the future’ te maken als de organisatieveranderingen die daaruit voorkomen te begeleiden.

Mijn eigen blauwdruk vinden voor meer klantfocus en veerkracht in de organisatie

Vanuit mijn functie kan ik in meerdere rollen mijn visie op HR ten uitvoer brengen. Als HR manager, in het HR Management Team van NS Operatie en als business partner voor de verschillende afdelingsdirecteuren. Wat er voor mij in de leergang uitsprong is dat je de kennis die je opdoet leert filteren en vertalen naar je eigen organisatie en de ontwikkelingen die er in jouw organisatie gaande zijn. Je doet het niet per definitie goed als je als bedrijf meegaat in alle nieuwe trends. Veel belangrijker is de trends te vertalen naar wat bij de organisatie past en hoe jij daar als HR professional invulling aan wilt geven. Ik ben door de leergang nog enthousiaster geworden over mijn vak en de bijdrage die ik kan leveren. Met feiten, cijfers en overtuiging kan ik nog beter bijdragen aan de strategie van NS.

 

Simone ten Doesschate – HR adviseur Wagenborg, oud-deelnemer van de leergang HR Strateeg

Professionele én persoonlijke groei stelt mij nu beter in staat om een waardevolle bijdrage aan HR binnen Wagenborg te leveren.

De motivatie om aan deze leergang te beginnen was de wens om een grotere bijdrage te leveren aan de transitiefase die Wagenborg doormaakt. Ik draag het bedrijf al heel lang een warm hart toe en wilde mijzelf graag verder professionaliseren om vanuit daar Wagenborg ook verder te professionaliseren.. Mijn affiniteit binnen HR ligt vooral op het gebied van de O van P&O. Ik houd me bezig met vraagstukken op het gebied van talent- en organisatieontwikkeling, maar denk ook graag mee over waar we als bedrijf naar toe willen. Daarvoor was ik op zoek naar nieuwe perspectieven en meer bagage. Ik wilde buiten de organisatie kijken en die blik weer mee naar binnen nemen. Dat is goed gelukt.

Invulling van mijn rol als HR professional

Dankzij deze leergang heb ik handvatten gekregen voor het aanbrengen van richting bij HR vraagstukken en heb ik nagedacht over wat dat betekent voor mijn rol als HR professional. Dat heb ik beschreven in het visiedocument, waarin ik inzoomde op het onderwerp: professionaliseren in een familiebedrijf, wat Wagenborg al sinds 1898 is. Dat geeft het bedrijf een uniek karakter, maar vraagt op sommige vlakken ook om een andere aanpak qua veranderingsprocessen. Er was voldoende tijd en ruimte in de leergang daar op te focussen met behulp van de theorie.

Strategisch leren denken over HR door up-to-date kennis en betekenisvolle ontmoetingen

Door de leergang ben ik weer helemaal up-to-date wat betreft de ontwikkelingen op HR gebied. Wat ervoor zorgt mij dat ik zelfverzekerder voel als ik gevraagd wordt mee te denken over het vertalen van de strategische koers van het bedrijf naar een toegevoegde waarde vanuit HR. Daarvoor vond ik de modules over leiderschap en verandermanagement een waardevolle aanvulling. Maar ook de gesprekken en het kennis delen met mijn studiegenoten uit diverse branches vond ik verrijkend. Door deze professionele en persoonlijke groei ben ik beter in staat mijn vak uit te oefenen en op die manier bij te dragen aan het succes van Wagenborg.

Verder denken

Om HR vanuit dit perspectief te plaatsen in de organisatie is een bredere blik nodig. Een bedrijfskundige blik die voeding geeft aan strategisch HRM. Zo wordt HR een strategisch businesspartner. Word ook strategisch business partner en volg de opleiding HR-Strateeg met kerndocent dr. Hans Junggeburt. Meer weten? Download hier de brochure.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.