Wil jij ook meer impact op klanten (en je manager)?

dr. Jelle Bouma

Stel, dat bedrijven precies zouden weten wat elke klant wenst. Dan zouden ze daarop kunnen inspelen met persoonlijke aanbiedingen. Zonder opdringerigheid, want wie de klant tegen zich in het harnas jaagt verliest marktaandeel. Nooit meer reclames waarop ik als consument niet zit te wachten. Altijd relevante boodschappen van meerdere leveranciers die mogen worden vergeleken op een zelf gewenst moment. Voor bedrijven is dit ook aanlokkelijk, want het bespaart reclamekosten bij kijkers die nooit kopen. Bovendien is het percentage kopers bij een welkome boodschap hoger. Mijn gedachte is nu utopisch. Want helaas halen medewerkers zelden uit ‘Big Data’ wat daar potentieel in zit. Dit, terwijl analysetechnieken de laatste jaren enorm zijn verbeterd.

 

Wetenschappers zijn inmiddels wel in staat om gedragstrends van mensen uit bijvoorbeeld online surfgedrag te halen, waarmee het bovenstaande ineens een stap dichterbij komt. Verder kunnen zij met zogenaamde ‘churn-analyses’ redelijk nauwkeurig voorspellen welke klanten bij een bedrijf zullen blijven en wie binnenkort van plan zijn over te stappen. Natuurlijk ligt privacy daarbij gevoelig, want lang niet alle klanten willen dat bedrijven alles van ze weten. Dit is enerzijds gebaseerd op wantrouwen. Want wie zegt dat bedrijven die kennis in mijn voordeel zullen aanwenden? Anderzijds is het verklaarbaar vanuit onzekerheid over de toekomstige mogelijkheden. Misschien wil ik nu wel iets over mezelf delen met een bedrijf, maar wat gaan zij daaruit op lange termijn concluderen? Ik wil graag enige controle houden over wat bedrijven van mij weten en wat zij daarmee doen. Dat houdt mij als consument tegen om me over te geven.

Feiten zonder fabels

Ondanks zulke belemmeringen schrijdt de technologie voorwaarts en zitten we op een onstopbare trend in de richting van steeds meer data, steeds meer analyses en steeds meer toepassingen. Wanneer ik een Apple of Android device koop, hoef ik mijn mailaccount maar aan te maken of alle apps en data van mijn andere apparaten uit het verleden worden al gekoppeld. Hoe anders was het vroeger. Toen bestond nauwelijks enige data over klantgedrag. Marketing was niets meer dan ‘creatieve aandachttrekkerij’, zonder enige garantie op klantsucces. Denk daarbij aan fabelachtige filmpjes op televisie, waarbij de meerderheid van de kijkers achteraf niet wist van welk bedrijf het was. Ondertussen wist het bedrijf bij de kassa niet hoeveel kopers nu eigenlijk beïnvloed waren door het filmpje. Tegenwoordig hebben vele toonaangevende directies uitgesproken dat belangrijke marketingbeslissingen gebaseerd moeten zijn op feiten. Want als duidelijk wordt welk gedrag elke individuele klant vertoont zodra hij/zij een relevante boodschap krijgt, kan het marketingbudget veel effectiever en efficiënter worden ingezet.

Slot zonder sleutel

Langzaam maar zeker wordt de rol van (marketing en database) analisten bij bedrijven groter. Want wie chocola kan maken uit alle beschikbare databronnen, verwerft kennis en macht. Alleen groeit de hoeveelheid data zo snel exponentieel, dat het heel lastig blijkt om cacao, suiker en boter op de juiste wijze te mengen dat daar iets bruikbaars uit voort komt. Met andere woorden: we weten dat de sleutel verstopt zit in de enorme hoeveelheid data. Maar waarmee precies destilleer jij als analist toepasbare kennis over klantgedrag? Hoe weet je met voldoende zekerheid of jouw analyse juist is? En hoe breng je jouw concluderende boodschap zo, dat je een onuitwisbare indruk achterlaat bij klanten (en het management)?

Kennis met opleiding

Wie zelf aan de slag wil met dergelijke grote vraagstukken, heeft mogelijk veel aan de opleiding Impactvolle Marketinganalist. Gedurende twaalf vrijdagen leiden wetenschapper prof. dr. Jaap Wieringa en consultant drs, Gert Haanstra steeds enkele ervaren analisten door een woud vol met de nieuwste bedreigingen en kansen rondom klantinzichten. De unieke, kleinschalige opzet biedt ruimte voor individuele coaching. Ook is het mogelijk om te werken aan datasets uit de eigen werksituatie. Deze aanpak verzekert dat iedere deelnemer voldoende individuele aandacht krijgt. De afgelopen zes edities hebben veel opgeleverd. Zo vertelt Nicole Lakens, data-analist bij Nationale Nederlanden: ‘Deze opleiding biedt een waardevolle combinatie van de harde en de zachte kant van het vak. Inmiddels heb ik de opleiding al aan iemand aangeraden en dat blijf ik ook doen, want het is zeer nuttig voor iedere analist die zijn impact wil vergroten.’ Bart Derksen, inmiddels manager bij Univé, vult aan: ‘De opleiding helpt je een completere marketinganalist te worden in de turbulente omgeving van je functie en je organisatie’.

Wil jij dit ook? Klik door naar www.impactvolleanalist.nl

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.