Wereldmerk #EPKE
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 8 augustus 2012
Na zijn historische gouden medaille op rek is Epke Zonderland een wereldmerk geworden. Hij was natuurlijk al een bekende Nederlander. Maar zijn status is nu in één klap veranderd van lokaal naar wereldmerk. Epke heeft de juiste uitstraling, een goed verhaal en een imago waar merken zich graag mee willen afficheren.
Het is bijzonder om te zien hoe Epke de afgelopen jaren is gegroeid tot het sportmerk dat hij nu is. Niet alleen als sportman, maar ook in de media heeft hij een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
Zijn dubbele verkiezing tot ‘Sportman van het Jaar’ en optredens in ‘De Wereld Draait Door’ hebben daar aan bij gedragen. Hij is daarbij altijd ondersteund door zijn manager en door zijn vader Huite. Zij zullen vast hebben nagedacht over het vervolg met Epke. In Nederland keken 2,4 miljoen mensen naar de finale op rek. De stream van de NOS werd bekeken door een record aantal kijkers en ging vervolgens zelfs plat.
En even was #epke wereldwijd trending topic. Zijn unieke en gewaagde turn combinatie ‘Cassina-Kovacs-Kolman’ zal nu worden omgedoopt in de ‘Epke’, of zoals de speaker in de Greenwich Arena het uitsprak: Ep-kee
Een paar jaar geleden hebben wij met MerkMakers Epke gecast voor de introductiecampagne van LED lampen. Na het behalen van zijn gouden medaille is zoiets onbetaalbaar geworden. Merken zullen nu in de rij staan en veel dieper in de buidel moeten tasten.