Toyota opnieuw groenste merk ter wereld

Kloof tussen duurzame prestaties en percepties van leidende merken versmalt

 

Best global brand

Afgelopen dinsdag hebben wij voor de tweede keer op rij met Deloitte de wereldwijde ranglijst van de ‘Interbrand Best Global Green Brands’ gepubliceerd. Toyota bleek net als vorig jaar de nummer in 1 in de lijst. In deze ranglijst vergelijken wij de publieke perceptie van hoe duurzaam merken zijn met hun daadwerkelijke groene prestaties.

 

 

Naast de rangorde, zitten de meest interessante bevindingen in de verschillen tussen de percepties over, en de prestaties van het duurzame beleid van ’s werelds grootste merken. Nieuwkomers op de lijst van 2012 zijn Nissan (nr. 21), H&M (nr. 46 en als enige modeketen!) en UBS (nr. 50).

 

Nederlandse merken
Als we kijken naar de prestaties van de twee Nederlandse merken op de Best Global Green Brands ranglijst, Philips (nr.31) en Shell (nr.34), vallen mij een aantal dingen op. Hoewel deze merken allebei geen grote verschuiving qua positie op de ranglijst hebben doorgemaakt, hebben beide merken een verschil in prestaties en perceptie op het gebied van duurzaamheid. Bij Shell zien we dat consumenten het merk als duurzamer percipiëren dan dat de werkelijke prestaties van het bedrijf zijn, wat een licht risico voor het Shell merk betekent. De verwachting sluit immers niet aan bij de prestatie.

 

Voor Philips geldt nog steeds dat de perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een relevanter onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden en als sterke onderscheidende factor gebruikt kunnen worden.

 

Automerken
Wat daarnaast opvalt aan de lijst van dit jaar is dat deze voornamelijk gedomineerd wordt door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de acht automobiel merken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, waarvan naast Toyota nog drie in de top tien staan: Honda (nr.3), Volkswagen (nr.4), BMW (nr.10).

 

Must have
Het is duidelijk dat duurzaamheid voor veel bedrijven steeds vaker een ‘must have’ is dan een ‘nice to have’. Consumenten vinden duurzaamheid tegenwoordig steeds relevanter als keuze drijfveer en daarmee is duurzaamheid belangrijker geworden voor de waarde van het merk.

 

Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is van groot belang. Bedrijven lopen aan de ene kant risico dat zij door te weinig inspanning op het gebied van duurzaamheid een daling in perceptie veroorzaken. Aan de andere kant is het van belang dat de gedane investeringen in daadwerkelijke duurzame prestaties van het bedrijf ook relevant gemaakt worden en om worden gezet in echte merk waarde.

 

Het volledige Best Global Green Brands-rapport van Interbrand, inclusief sectoranalyses, trendanalyses en toelichting op de onderzoeksmethodiek, is beschikbaar op www.bestglobalgreenbrands.com.

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.