Terugblik Destination: Future
- Nieuws
- 22 oktober 2015
Op donderdag 8 oktober opende De Heiligenberg in Leusden de poorten van haar Koetshuis voor Destination: Future; Strategie en Marketing bij Digitale Transformaties. Tijdens een enerverende ochtend namen inspirerende docenten de deelnemers mee de materie in. Hier een terugblik.
Vanuit AOG School of Management kijken wij terug op een bijzonder geslaagd evenement. Bijzonder omdat hiermee een lang gekoesterde wens is vervuld: een evenement met het thema marketing, strategie en innovatie. Bijzonder ook omdat we bijna 75 enthousiast participerende deelnemers mochten verwelkomen. Het was mooi om te zien hoezeer de presentaties en bijdragen aansloten op een levende behoefte. Dit versterkte de congruentie van het evenement. Bijzonder waren ook de enthousiaste reacties die we alom ontvingen; het was een geslaagde ochtend!
De waarde van grote getallen; een visie op big data
We trapten af met ‘De waarde van grote getallen; een visie op big data’, door prof. dr. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Met een korte schets van zijn model over de dimensies van waardecreatie, legde hij een stevig fundament voor het programma. Belangrijke boodschappen daarbij waren dat big data specialisten eigenlijk als zelfstandig functionerende super computer moeten opereren en dat privacy bij big data en data mining een boardroom issue moet zijn.
Parallelle sessies
Tijdens de twee parallelle sessies die daarop aansloten behandelde Roland van Kralingen MBA, medeoprichter van consultancybureau INNOA, hoe je business modellen, verdienmodellen en merken renoveert als gevolg van digitalisering. Specifiek ging hij daarbij in op de casus 3D printing, volgens hem de meest disruptieve technologische innovatie van dit moment. Dr. Jelle Bouma, directeur van het Customer Insights Centre aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging nader in op de grens tussen privacy en commercie. Centraal thema in zijn bijdrage was hoe je de juiste boodschap bij de juiste personen brengt, zonder hierbij op de tenen van je klant te gaan staan.
De belangrijkste ontwikkelingen in marketing en strategie bij de digitalisering
Daarna was de vloer aan ing. Marco Derksen. Op basis van de input die deelnemers vooraf zelf hadden ingebracht met betrekking tot de digitale staat van hen zelf en hun organisatie, gaf hij richting aan de discussie wat de belangrijkste ontwikkelingen in marketing en strategie zijn bij de digitalisering van organisaties. Hij ontlokte Roland van Kralingen daarbij de vraag of je momenteel niet deugt wanneer je als bedrijf niet nastreeft een exponentiële organisatie te zijn. Zijn presentatie vind je hier.
Geen merk, maar een netmerk!
Drs. Andy Mosmans sprak als uitsmijter van deze ochtend. Als een wervelwind trok hij een markant spoor vanuit het perspectief van de trends in merken bij digitalisering. Als snel werd duidelijk dat het de essentie blijft om als merk emoties los te blijven maken. Gevraagd naar de digitale waarde van een merk, grapte hij gevat: ‘Geen merk, maar een netmerk!’ Volgens Andy helpt digitalisering in hoge mate om de beleving bij een merkt tot stand te brengen.
Terugblik in beeld
Tijdens het event zijn er foto’s gemaakt die terug te vinden zijn op de Facebook-pagina van AOG School of Management. Ook werd het event door middel van tekeningen in beeld gebracht. Volg ons op Twitter om een indruk te krijgen van deze tekeningen of klik op de afbeelding links. Onze dank gaat uit naar alle docenten die een bijdrage hebben geleverd aan het event.
Wilt u verder denken over deze thema’s?
Kijk dan eens naar de leergangen Klantstrateeg, Merkmanagement en Digitaal Leiderschap. Neem voor een vrijblijvend studieadviesgesprek contact op met één van onze studieadviseurs via 088 – 556 1000.
Tijdens de afrondende lunch bleek al meteen dat dit nieuwe evenement de tongen losmaakt. Een goede basis om verder te denken. Daarom worden de plannen voor Destination: Future 2016 op dit moment vorm gegeven. Houd hiervoor onze website en onze nieuwsbrief in de gaten.