Op de bagagedrager van marketing

Tijdens de Olympische Spelen in London verscheen de een na de andere atleet met een bepaald soort hippe koptelefoon. Dr. Dre deelde ze gratis uit en sprong zo handig in op de wereldwijde televisie exposure. En dat heeft de verkoop aardig gestimuleerd.

 

Een klassieker in dit geval is natuurlijk de introductie van de Walkman (voor de jongere lezers: voorloper van de iPod maar dan met cassettebandjes en wat dat zijn moet je maar aan een oudere collega vragen:-) van Philips waar Mick Jager mee verscheen na een optreden in Tokio. Niemand had ooit een dergelijk apparaat gezien en door de foto die overal verscheen kreeg het wereldwijde bekendheid. Jammer dat Philips het merk niet kon claimen en dat Sony er met de buit vandoor ging. Philips had hem uitgevonden maar Sony staat bekend als de eigenaar van het Walkman succes.

Het Internationaal Olympisch Comité doet haar uiterste best om bagagedrager marketing te voorkomen. Sponsorbelangen zijn heilig, zij hebben veel betaald en inbreuk door andere wordt niet getolereerd. Kijk maar hoe hard de FIFA de Bavaria babes aanpakte, toen deze bij het WK in Zuid-Afrika opdoken.

 

Dat bagagedrager marketing tot gevaarlijke situaties kan leiden bleek onlangs tijdens het WK Wielrennen in Limburg. Uittredend wereldkampioen Mark Cavendish kreeg een bord tegen z’n hoofd van een overijverige toeschouwer die een evenement ‘Amadeus Maastricht’ probeerde te promoten (zie video).
Voor merken blijft het verleidelijk om mee te liften op de inspanningen van andere. Als je dan echt op wilt vallen en waarde creëren dan is slimme creativiteit zeer belangrijk.

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qrL8UuFi3RQ[/youtube]

 

Dit bericht is een bijdrage van Peter van den Broek. Peter van den Broek is managing partner bij MerkMakers. Hij adviseert merken op het gebied van strategie & marketing. Daarnaast is hij co-founder van LinkedGolf de grootste online golfclub. De leergangen Merkmanagement  en Strategisch Leiderschap legde hij met goed gevolg af. Website: www.merkmakers.nl

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.