Nu leer je beredeneren wat erachter zit – Tineke Onink over de leergang Visie op de Toekomst
- Filosofie
- Visie op de toekomst
- 31 oktober 2024
Tineke Onink is bestuurder van een kinderopvangorganisatie met 40 vestigingen in de regio Den Haag. Elke week worden er 3.500 kinderen opgevangen in deze vestigingen. Onlangs heeft ze de leergang Visie op de Toekomst gevolgd.
Een filosofische leergang
Tineke heeft deze leergang gevolgd om haar filosofische kennis te vergroten en haar morele kompas te verdiepen. Ondanks haar uitgebreide professionele achtergrond zocht ze naar een leergang die filosofie combineerde met praktische toepassingen. “Dit is mijn derde leergang bij AOG School of Management. Ik ben begonnen aan deze leergang omdat ik, ondanks mijn 65 jaar, op zoek was naar een leergang met filosofie, aangestoken door mijn zoon die filosofisch denkt,” vertelt Tineke.
Tineke begon haar carrière als instrumenteel manager en groeide uiteindelijk door naar een leider in de kinderopvang. “Veel beslissingen maakte ik intuïtief en emotioneel, maar met deze leergang wilde ik een filosofisch denkkader aangereikt krijgen dat mij helpt mijn morele kompas te begrijpen,” vertelt ze.
Dieper kijken en nadenken
“De leergang heeft mij vooral geleerd om dieper te kijken en te denken. Ik heb het ervaren als een vrijplaats in mijn denken, waar je dingen kunt zeggen die je eigenlijk niet durft. Er wordt veel veiligheid gecreëerd om juist dingen te roepen waarbij je zelf heel onzeker bent.” Deze veilige leeromgeving stimuleerde haar om nieuwe inzichten te krijgen en haar ideeën te testen in een soort van ondersteunende setting.
Ethische dilemma’s
Een belangrijk thema voor Tineke was kansengelijkheid bij kinderen, iets wat haar sinds haar jeugd bezighoudt. Tijdens de leergang leerde ze filosofisch te reflecteren op ethische dilemma’s. “Vanochtend nog zat ik bij de gemeente Den Haag, waarbij we een discussie hadden over inclusieve kinderopvang. Waarbij ook schaarste van geld en hoe je dat geld gaat verdelen, een ethisch dilemma is. Voorheen had ik bij dergelijke dilemma’s meteen een mening. Nu leer je beredeneren wat erachter zit.”
“Tijdens de leergang heb ik geleerd om mijn besluitvorming te verbeteren door een nadruk te leggen op de care ethics, die hecht aan relaties, context en emoties. Dit perspectief heeft mij heel erg geholpen bij het nemen van beslissingen binnen mijn werk. Wat ik ook fijn vindt is dat de leergang me leerde dat er geen absoluut goed of fout is. Het gaat erom dat je goed kunt redeneren hoe je aan jouw argumentatie komt.”
Visie-documentaire
Een van de unieke aspecten van de leergang is dat deze eindigt met een visie-documentaire. In haar documentaire werkt Tineke aan een toekomstvisie waarin kinderen van 0 tot 4 jaar gelijke kansen hebben, ongeacht hun achtergrond. “Via echt partnerschap met ouders wil ik deze gelijke kansen realiseren. We zien dat 50% van de doelgroepkinderen een achterstand hebben in hun ontwikkeling. In deze documentaire onderzoek ik de kansen om deze achterstanden te verkleinen en het welzijn van kinderen te verbeteren,” legt Tineke uit. Ze benadrukt het belang van een positieve samenwerking met ouders, welzijn, gemeente, onderwijs en jeugdzorg om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.
“ Sta op als een leerling, maar het gaat vooral om; ik zie jou “
Veilige omgeving om te leren, reflecteren en groeien
“Voor mij waren de drie F’en (Filosofie, Filosofische stromingen en Feedback) een mooie kapstok om structuur te geven aan mijn leren. Inmiddels ben ik geslaagd na mijn mondeling examen en ik heb dit ervaren als een rijke aanvulling op mijn persoonlijke ontwikkeling. Het helpt mij als bestuurder om dieper na te denken over de ethische dilemma’s in de kinderopvang. De leergang biedt een veilige omgeving om te leren, reflecteren en groeien, wat essentieel is voor iedereen die zoekt naar verdieping in filosofisch denken en ethische besluitvorming.”
Meer weten over de opleiding Visie op de Toekomst?