Thumbnail_Rob_Vinke

Even voorstellen: drs. Rob Vinke – kerndocent Leiderschap in Management

robvinke_staand2Jarenlang is de opleiding Leiderschap in Management van AOG School of Management het werkgebied geweest van kerndocent Marcel Bergervoet. Vorig jaar heeft Rob Vinke (1968) het stokje van hem overgenomen. Vinke is al langer werkzaam als docent, onder andere voor de module Management Accounting & Control van deze leergang. Hij verheugt zich erop om met de deelnemers van de nieuwe editie aan de slag te gaan.

Van origine is Rob Vinke bedrijfskundige: hij studeerde dat vak aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij hij vooral de bedrijfseconomische kant van de studie interessant vond. Na zijn dienstplicht en een trektocht langs verschillende bedrijven kwam hij eind jaren negentig terecht bij KPMG Adviseurs voor Noordoost-Nederland. Daar ontmoette hij Kees Tillema, met wie hij op 1 januari 2005 organisatieadviesbureau Het Zuiderlicht oprichtte. Inmiddels telt het bureau dertien medewerkers en vier eigenaars. Vinke: ‘We zijn ooit met het bureau begonnen omdat we meer wilden ondernemen, het anders willen doen. Dat houdt onder andere in dat we een team van professionals in dienst hebben die goed in staat zijn verantwoordelijkheid te dragen. Dat moet ook wel als je een complexe fusie of een groot veranderingstraject bij klanten uitvoert. Onze winst is dan ook een teamverantwoordelijkheid.’

Magie van de eenvoud

De filosofie van het bureau vat Vinke samen als de magie van de eenvoud. ‘Dat is ons vertrekpunt: hoe zorgen we ervoor dat we in alle complexiteit die we zien toch op zoek blijven gaan naar de essentie. Naar hoe we zo eenvoudig mogelijk het resultaat kunnen behalen wat de klant nodig heeft.’ Die filosofie komt terug in de manier waarop hij met hun klanten omgaat. Vinke. ‘We verkopen niet iets, maar we vragen de klant wat hij wil kopen. Als ik bij een klant aan tafel zit, is daar een reden voor. Dan heeft de klant blijkbaar iets nodig. Dan is het steeds weer van belang om te luisteren naar wat de klant echt zegt. Wij vinden graag het wiel elke keer opnieuw uit: elke klant heeft een eigen behoefte.’

Gedrag en oekazes

Voor AOG School of Management verzorgt Vinke al langer de module Management Accounting & Control. ‘Dat gaat over budgetteren, kostprijs, balanced scorecards en ga zo maar door. Wat ik daaraan toevoeg is de gedragskant. Ik praat bijvoorbeeld met de deelnemers over de consequenties van individuele beoordelingen. Hoe komt het toch dat Jan, die toch zo’n aardige kerel is, verandert in een schavuit? Wat is het effect van een beoordeling op hoe mensen zich gedragen? Maar ook over hun eigen gedrag als leider. Hoeveel indicatoren staan er in je managementrapportage? Dertig? Dat is natuurlijk flauwekul: je hersenen kunnen maar zeven plus of min twee aan. Met zo’n rapportage kunnen je mensen niets. Ga dus met ze in gesprek, blijf niet op je kantoor zitten, stuur geen oekazes uit. Leg de verbinding. Dat is leiderschap.’

Echt communiceren

Hij kijkt uit naar zijn nieuwe rol voor de leergang. ‘Ik vind het leuk om al die verschillende mensen uit de praktijk deelgenoot te maken van vraagstukken waarmee ik zelf veel ervaring heb. Het is mooi om met ze te praten over de rationele en relationele aspecten van hun werk. Om te reflecteren op het belang van echte communicatie: luisteren naar mensen, doorvragen zonder je eigen mening te projecteren. Echt communiceren is heel moeilijk. Daar laten we in organisaties zoveel liggen, waardoor er elke keer weer gedoe en gesodemieter ontstaat.’

Groepsdynamiek

Als docent heeft hij al de nodige groepen meegemaakt en hij weet dus wat hij kan verwachten van de deelnemers. ‘Het krachtige van deze leergangen is de groepsdynamiek. Deelnemers komen uit verschillende bedrijven en zijn ontzettend nieuwsgierig. Dit zijn mensen die een jaar uittrekken voor hun eigen ontwikkeling. Ze zijn dus zeer gemotiveerd waardoor er een goede interactie ontstaat. Ze praten over de vragen die ze hebben, dilemma’s waar ze tegenaan lopen. Het gaat erom dat je een groep creëert die veilig is, waar mensen het vertrouwen hebben dat ze open kunnen zijn. Ik vind het prachtig om nu van dichtbij mee te maken hoe zo’n groep zich ontwikkelt.’

Dit bericht is een bijdrage van Marjan Brouwers

De academische leergang Leiderschap in Management start op donderdag 25 april 2019. Het proefcollege vindt plaats op woensdag 16 januari 2019. U kunt zich hier kosteloos en vrijblijvend hiervoor aanmelden.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.