‘Managers moeten een verdiepingsslag zoeken’
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 20 mei 2013
Een nuchtere Drent, oud-topzwemmer, energiek en gedreven. Zit liever bij de klant thuis dan op het ABN AMRO-hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam. Jaap Rumph (36), districtsdirecteur in Groningen, noemt zichzelf een ondernemende bankier en deelt zijn 06-nummer kwistig uit aan zijn relaties. ‘Ik heb liever dat klanten een keer te vaak bellen dan dat ze met niet kunnen bereiken als het echt nodig is.’ Met zijn praktische instelling kreeg hij behoefte aan meer diepgang en koos voor het Master of Business Administration (MBA)-traject van AOG School of Management. ‘Heftig, maar ontzettend leerzaam.’
Een gesprek met een bankier begint tegenwoordig meteen over geld en dan vooral over bonussen en graaiers. Rumph weet er alles van: ‘Op een verjaardag gaat het daar binnen drie minuten over. Dat vind ik jammer. Die verhalen over het graaien worden uit hun verband getrokken. Was ik echt een graaier, dan was ik al zes keer van werkgever geswitcht en zat ik nu bij de Rabobank. Nee, ik heb een mooi salaris, maar van buitensporige bonussen heb ik nooit iets gemerkt.’
Deze MBA-opleiding heb ik voor de helft zelf betaald, hoezo graaien? Zelfs in de goede tijden, toen ik als marketeer een landelijke, succesvolle studentencampagne bedacht met een opblaasbare chesterfield, kreeg ik geen bonus. Nou ja, een horloge van de Volvo Ocean Race van een paar tientjes. Waar je niemand over hoort, is dat dit een keiharde wereld is. Presteer je niet, dan is het exit.’
Groningen
Als echte noorderling voelt hij zich prima thuis in Groningen. ‘Je moet mij niet opsluiten op kantoor. Ik wil met klanten praten, grote lijnen uitzetten, zelf horen wat er speelt in mijn gebied, er zijn voor mijn klanten maar ook voor de ruim 200 medewerkers hier in de provincie.’ Hij woont inmiddels weer in Ruinerwold, waar hij is geboren en opgegroeid. In Enschede volgde hij de International Business School, maar hij was bepaald geen briljante student. Hij ging volledig voor de topsport. ‘Ik zwom veertien uur per week en bereikte de landelijke top, maar daarna was het voorbij. Mijn lichaam werkte niet meer mee. De vraag was toen: wat nu? Van huis uit werd ik gestimuleerd om maar naar Nyenrode te gaan, maar dat wilde ik niet.’
Willem-Alexander
Zijn hbo-studie deed hij deels in Amerika en Zuid-Afrika. Als razende reporter voor het Wereld Water Forum interviewde hij in Zimbabwe en Den Haag prins Willem-Alexander. In die periode liep hij toevallig een recruiter van ABN Amro tegen het lijf, een bank waar hij totaal niet bekend mee was. ‘Bij ons in het dorp zat iedereen bij de Bondsspaarbank of de Rabobank. Als trainee heb ik dat eerste jaar alle hoeken van de bank gezien. Elke maand liepen we ergens stage: we financierden kotters in Urk en deden zaken met de tapijtindustrie in Genemuiden.’ Na dat jaar solliciteerde hij op een functie als kantoordirecteur in Zwartsluis. ‘Nadat ze waren uitgelachen, mocht ik het proberen en was ik met mijn 23 jaar de jongste directeur van het land. Man, wat is me dat tegengevallen; ik wist van niets. Wel een geweldige leerschool, natuurlijk.’
Genationaliseerd
Na deze vuurdoop ging het crescendo met zijn loopbaan en volgden verschillende functies in het noorden en op het hoofdkantoor. Hij was net op de Veluwe begonnen als districtsdirecteur, toen Fortis ABN Amro overnam. ‘Dat was zo’n frustrerende tijd. Onvoorstelbaar dat zo’n goede bank zo maar kon worden opgekocht. En toen ging het nog helemaal mis ook. Men riep dat wij geen goede bank waren, maar onze solvabiliteit was prima. We zijn gewoon opgekocht door mensen die zich in ons hebben verslikt.’Ik zat te vergaderen in Amsterdam met alle districts- en regiodirecteuren van Nederland toen we hoorden dat we genationaliseerd waren. Dat was zo indrukwekkend. Ben meteen naar huis gereden.’
Vertrouwen
De nationalisatie is goed geweest voor de bank, vindt hij. Het vertrouwen is terug en de koers is om. ‘We zijn teruggegaan in aantal banken en medewerkers en zijn ons meer en meer gaan richten op het belangrijkste: de klant! Alle gebieden zijn opnieuw ingericht en zestig procent van de districtsdirecteuren is inmiddels vertrokken. De rest moest opnieuw solliciteren. Zelf ben ik in Groningen beland als districtsdirecteur, een schitterend en groot gebied om verantwoordelijk voor te zijn. Met 17 banken, ruim 200 mensen, begeleiden we bijna 200.000 klanten. Een mooie baan die iedere dag weer anders is. We kijken veel kritischer naar de kosten en de efficiency, maar vooral naar wat de klant wil en van ons verwacht. We stellen ons nu meer dienstbaar op.’
MBA
Hoewel hij door de jaren heen heel wat opleidingen volgde, merkte Rumph in Groningen voor het eerst dat hij behoefte had aan verdieping van zijn kennis, vooral op strategisch gebied. Hij koos voor de MBA-opleiding van AOG School of Management. ‘Met mijn vrijstellingen kon ik die opleiding in één in plaats van twee jaar doen. Dat is me gelukt, daar ben ik streberig genoeg voor.’ Het werd een intensief en indrukwekkend jaar. ‘Elke avond en op zondag studeren. Academisch denken is heel anders dan wat ik gewend was. Ik heb geleerd dat de oplossing niet binnen tien seconden hoeft te komen. Dat moesten ze er bij mij echt inhameren; kijk er wat langer naar, bekijk het vanuit meer perspectieven. Dat pas ik zelf nu toe bij mijn mensen. Ik heb liever dat ze meer tijd nemen dan dat ze nu snel een pleister plakken en de wond volgende week weer bloedt.’
Echtscheiding
Voor zijn afstudeerproject stortte hij zich op het onderwerp echtscheiding. ‘Ik ben zelf een keer gescheiden en weet uit eigen ervaring hoe lastig het is om uit te vinden wat je moet regelen op financieel gebied. Hoe zit het met je bank, je testament, je pensioen? Ik heb een waardepropositie bedacht waarbij het voor de klant eenvoudiger wordt de financiën te regelen bij de bank. Vergis je niet, er scheiden jaarlijks bijna 100.000 mensen en dan heb je ook nog eens de mensen die niet getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben. Die groep is nog veel groter. Het gaat dan al gauw over een totaal vermogen van 1,5 miljard, alleen al bij ABN AMRO.’ Mijn bank heeft het onderwerp nu ook landelijk opgepakt.’ Dat past goed bij onze nieuwe aanpak: wij willen er zijn voor klanten op de belangrijkste momenten in hun leven.’
Aanrader
De MBA is hem goed bevallen. ‘Het was me het geld meer dan waard. Ze maken je het niet gemakkelijk, daarvan moet je je bewust zijn als je eraan begint. Leen de Waal heeft me vanuit AOG geweldig begeleid in dat jaar, hij is echt medeverantwoordelijk voor mijn succes. Je zit in een kleine klas met mensen die heel andere achtergronden hebben, wat ook heel leerzaam is. Een heftig jaar, super interessant en frustrerend tegelijk. Ik ben er trots op dat ik het heb gehaald. Echt een aanrader voor managers die op zoek zijn naar de verdiepingsslag!’
Dit verhaal is geschreven door freelance journalist en tekstschrijver Marjan Brouwers voor Broerstraat 5, het alumniblad van de Rijksuniversiteit Groningen.