‘It’s all in the family’

Onlangs mochten de deelnemers van leergang Digitaal Leiderschap een kijkje nemen in de keuken van AFAS Software. Dit Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan. Het werkbezoek was onderdeel en tevens de afsluiting van de derde module: Disruptie en innovatie: digitale strategie. We werden rondgeleid en kregen een inspirerende presentatie van CEO Bas van der Veldt. Tineke Onink-Emde, deelnemer aan de leergang Digitaal Leiderschap schreef hierover een blog.

Leiden technologische innovaties tot disrupties?

“Wat levert een kijkje in de keuken van AFAS op na twee dagen college over disruptieve innovatie?” Dat was de vraag die ik mezelf stelde toen we op weg togen naar AFAS. “Leiden technologische innovaties bij AFAS tot disrupties en worden zij aangetast in hun bestaansrecht? “

Vernieuwend en volgens de laatste trends was het zelf inchecken bij een digitale zuil om zo een gepersonificeerde batch te maken. Onpersoonlijk kun je denken, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt doordat er wel een medewerker in de buurt was voor eventuele assistentie. En dat was wat ik de hele middag heb gemerkt; medewerkers in allerlei rollen die niet alleen bereid zijn vragen te beantwoorden of je ergens mee te helpen, maar dat met eenzelfde enthousiasme doen.

Visie gebaseerd op krachtig leiderschap, anders zijn en inzet van medewerkers

Eigenlijk kan dat ook niet anders dacht ik toen ik de presentatie meemaakte van CEO Bas van der Veldt. Als zoon en opvolger van de oprichter van AFAS bracht hij een spetterende presentatie waarbij hij de visie van zijn familiebedrijf neerzette. Een visie die gebaseerd is op krachtig leiderschap, anders zijn en veel van haar medewerkers vraagt. Waarbij medewerkers ook niet zomaar binnenkomen en zich moeten blijven bewijzen binnen ‘de familie’. Een succesverhaal, waarbij me tijdens de presentatie wel het gevoel bekroop dat het soms te mooi leek om waar te zijn. Op de vraag waar Bas het afgelopen jaar buikpijn over had gehad, werd het met een onbetekenend antwoord afgedaan…..

Product ontwikkeling maakt ontwikkelaars overbodig

Nou hadden we net van onze gastdocenten in de module, Thijs Broekhuizen en Theo Huibers, gehoord dat juist de grote organisaties niet snel genoeg in de gaten hadden wat voor omwentelingen er gaande waren of niet snel genoeg reageerden. Daarom vroeg ik me af hoe AFAS denkt over disruptieve innovaties. Bas vertelde dat dat AFAS wel innovatief bezig is met de ontwikkeling van software die hun software ontwikkelaars eigenlijk overbodig maakt. Hoewel ik zelf geen klant van AFAS ben, kan ik me voorstellen dat daarmee een concept kan worden ontwikkeld, waar je als klant redelijk eenvoudig op een goedkope manier maatwerk kan krijgen, terwijl je nu de hele wereld voor maatwerk betaalt, of jaren moeten wachten totdat er meer klanten zijn met dezelfde behoefte.

In dat opzicht denk ik dat AFAS meebeweegt met de ontwikkelingen en daarmee eerder tot de categorie sustaining innovators behoort. Of zoals Herman Zondag, directeur customer operations, het zo mooi verwoorde toen we bij hem vertrokken; ‘Houden jullie je maar fijn met disruptie bezig, dan gaan wij gewoon aan het werk’.

Leergang Digitaal Leiderschap

Disruptie en innovatie is een van de thema’s in de leergang Digitaal Leiderschap. Wilt u meer weten over de leergang download dan de brochure.

Tineke Onink-Emde is deelnemer aan de leergang Digitaal Leiderschap en bestuurder/directeur van Stichting Rijswijkse Kinderopvang. 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.