Het onbenutte potentieel van Nederlandse retailmerken
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 16 april 2012
Ieder jaar publiceert Interbrand wereldwijd een onderzoek naar de meest waardevolle retailmerken ter wereld en de belangrijkste ontwikkelingen in deze sector: het Best Retail Brands rapport. Toen wij dit onderzoek naar merkwaardering voor het eerst ook op de Nederlandse markt wilden uitvoeren, kwamen wij erachter dat Nederlandse retailers over de breedte te weinig financiële transparantie geven om een volledige merkwaardering op basis van openbare informatie mogelijk te maken.
Dit heeft ons er echter niet van weerhouden om met onze expertise de kracht van Nederlandse retailmerken in kaart te brengen om via deze weg antwoord te geven op de vraag of Nederlandse retailers voldoende uit hun meest waardevolle bezit halen: hun merk. Derhalve maken wij in dit artikel de staat op van het Nederlandse retailmerken landschap.
We staan in dit artikel stil bij de vraag hoe sterk Nederlandse retailmerken zijn en hoe goed ze gemanaged worden. Sterke merken voldoen aan tien criteria (zie box merkkracht factoren). Aan de hand van deze interne en externe merkkracht factoren hebben wij de merkkracht van circa 25 Nederlandse retailmerken onder de loep genomen. De keuze voor de te analyseren retailers hebben we laten afhangen van de grootte van de retailers (aantal vestigingen en winkelvloeroppervlak).
Dit bericht is een bijdrage van Patrick Stal. Patrick Stal is managing director bij Interbrand en tevens als docent actief in de leergang Merkmanagement.