Een terugblik op de boekpresentatie ‘Creating Value with Big Data Analytics’

Hoe kunnen marketeers gebruiken maken van Big Data voor een slimmere besluitvorming? Op donderdag 11 februari jl. presenteerden Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk (docenten van de leergang Klantstrateeg) met trots hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’. Tijdens de bijeenkomst in Dauphine Amsterdam waren veel marketeers, zowel vanuit de wetenschap als praktijk aanwezig, samen met familie en vrienden.

Boekpresentatie Klantstrateeg
Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk, presenteerden ieder een gedeelte uit hun boek ‘Creating Value with big Data Analytics’. Ze begonnen met een korte video van het boek, waarin de strekking van het boek binnen twee minuten wordt uitgelegd.

Creating Value with Big Data Analytics
In de huidige digitale wereld is er een bijna onvoorstelbare hoeveelheid data over ons allemaal te vinden. Zo’n enorme hoeveelheid gegevens is nutteloos zonder plannen en strategieën die zijn ontworpen om een weg te vinden in de omvang en complexiteit van deze data. Dit boek is een verfrissende combinatie van een praktische en theoretische aanpak om gebruik te maken van Big Data en Analytics. Het boek geeft een genuanceerd beeld van big data ontwikkelingen, met het argument dat big data op zich geen revolutie is, maar een evolutie door de toenemende beschikbaarheid van gegevens. Ofwel, ‘big data is geen big bang’ aldus Peter Verhoef.  Voortbouwend op  de academische en praktische kennis van de drie auteurs is dit boek gericht op managers en analisten die op zoek zijn naar een strategische richting en praktische analytische oplossing om waarde met bestaande en nieuwe (big) data te creëren.

Model van waarde creatie
Verhoef, Kooge en Walk introduceren hun ‘big data value creation model’ om complexiteit eenvoudig te maken. Het boek richt zich op de twee richtingen van waarde creatie, voor de klant en voor het bedrijf, en daarnaast wordt in het model  de rol die ‘analytics’ evenals de snel groeiende gestructureerde en ongestructureerde gegevens behandeld uit zowel interne als externe bronnen. Deze twee richtingen van waarde creatie zijn op te delen in drie niveaus: markt, merk en klant. Voor elk van de zes gebieden die worden gedefinieerd, bieden de auteurs een praktische en uitvoerbare benadering voor het gebruik en het analyseren van grote hoeveelheden gegevens. Het model geeft alle succesfactoren voor een optimaal gebruik van Big Data-analyse voor organisaties.

Reflectie van academici en praktijk professionals
Na een introductie van de drie auteurs spraken twee genodigden, die vanuit de wetenschap werden gevraagd om hun reflectie op het boek te geven. Helaas kon Katherine Lemon, Boston College, er fysiek niet bij aanwezig zijn, wel had ze een video boodschap achtergelaten. Prof. dr. Jaap Wieringa van de Rijksuniversiteit Groningen was wel aanwezig.  Wieringa is hoogleraar onderzoeksmethoden in de bedrijfskunde en daarnaast ook onderzoeksdirecteur van het Customer Insights Centre.

Vanuit de praktijk waren Marteyn Roose, manager marketing bij Centraal Beheer Achmea en Harry Dekker, media director bij Unilever, aanwezig die ook beiden een korte reflectie op het boek gaven.

Iedereen sprak zeer lovend over het boek omdat het op een unieke manier is geschreven; zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk. Het boek geeft duidelijk een stappenplan weer van big data ‘assets’ naar big data. Om er van daaruit de juiste big data analyses op los te laten wat leidt tot waarde creatie. Op basis van selectie van de juiste meetwaarden (KPI’s) wordt deze waardecreatie voor de organisatie en voor de klant meetbaar.

Uitreiking van het eerste exemplaar
De eerste exemplaren werden aan het einde van de presentaties in ontvangst genomen door Harry Garretsen en Peter Leefland (beiden van de Rijksuniversiteit Groningen) en Alexander Rinnooy Kan (Universiteit van Amsterdam), die benadrukte dat ‘het boek een solide benadering heeft van big data, die uitstijgt boven de hype, met waardecreatie als uitgangspunt’.

Meer over het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ is te vinden op http://bigdatasmartmarketing.com. Het boek is te bestellen via o.a. managementboek.nl. Wilt u verder denken over de mogelijkheden van big data en zelf aan de slag gaan met waarde toevoeging voor de organisatie én voor de klant, bekijk dan wat de leergang Klantstrateeg voor u kan betekenen.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.