anna nijstad samenwerken aan complexe opgaven

Een samenhangend systeem creëren tussen cruciale partijen

Alumna Anna Nijstad over de leergang Samenwerken aan Complexe Opgaven 

Anna Nijstad, Tactisch Manager bij Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) heeft de opleiding Samenwerken aan Complexe Opgaven bij AOG School of Management afgerond. Destijds werkte ze als Strategisch Programmamanager bij Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). In haar werk binnen de strafrechtketen past zij de inzichten en systemische aanpak uit de opleiding toe om de samenwerking tussen ketenpartners te verbeteren. De leergang bood haar niet alleen nieuwe theoretische perspectieven, maar ook praktische handvatten om complexe samenwerkingsvraagstukken in haar werkomgeving effectiever aan te pakken. 

Systemisch kijken naar samenwerking in de strafrechtketen 

Een van de belangrijkste inzichten die Anna opdeed tijdens de leergang, is het systemisch kijken naar complexe opgaven. “De strafrechtketen is een ingewikkeld netwerk van organisaties die samen gezamenlijke doelen moeten bereiken, zoals het verkorten van doorlooptijden. Door de systemische blik van de opleiding ben ik anders naar deze samenwerking gaan kijken. In plaats van losse organisaties met afzonderlijke taken, zie ik nu een samenhangend systeem waarin de relaties tussen partijen cruciaal zijn.” 

Anna observeerde dat sommige ketenpartners het erg lastig vinden om openheid van zaken te geven van wat er zich intern afspeelt. Dankzij de systemische aanpak leerde ze begrijpen welk effect dit heeft op het gezamenlijke proces. “Ik heb mijn observaties vanuit die systemische blik geanalyseerd, waardoor ik nu beter kan benoemen welke factoren de samenwerking beïnvloeden en hoe ik hierop kan inspelen.” 

Theorie toepassen op de eigen praktijk 

De opzet van de leergang stimuleert deelnemers om de theorie direct toe te passen op hun eigen casus. Voor Anna betekende dit dat ze haar werk in de strafrechtketen kon gebruiken om nieuwe inzichten in de praktijk te toetsen. “Het is niet de bedoeling dat je tijdens de opleiding je eigen probleem oplost, maar je gebruikt je casus wel om de theorie te verwerken. Dat gaf me een nieuwe blik op mijn werkomgeving en hielp me om samenwerking anders te benaderen.” 

Nieuwe vragen stellen en effectiever communiceren 

Een direct resultaat van de leergang is dat Anna anders communiceert met haar collega’s en bestuurders. “Ik stel nu andere vragen aan de mensen met wie ik aan tafel zit. Door de systemische inzichten kan ik situaties beter doorgronden en mijn antwoorden daarop afstemmen. Mijn bestuurder staat hier open voor en het helpt hem om met een bredere blik naar de samenwerking binnen de strafrechtketen te kijken.” 

Intensief leren en persoonlijk leiderschap ontwikkelen 

Anna omschrijft de leergang als intensief en uitdagend, maar tegelijkertijd als zeer waardevol. “De modules zijn intensief en vragen om volledige aandacht. Door je werk tijdelijk aan de kant te zetten en je volledig op de opleiding te richten, haal je er echt het maximale uit. Vooral de combinatie van theorie en praktijk maakt het leerproces zo krachtig. Je leert niet alleen vanuit de literatuur, maar ook door de ervaringen van andere deelnemers en de discussies tijdens de bijeenkomsten.” 

Anna merkt dat ze dankzij de leergang met een sterker ontwikkeld gevoel van leiderschap in haar werk staat. “De opleiding heeft me een basis gegeven waardoor ik met meer vertrouwen en inzicht in complexe vraagstukken stap. Dat voelt als een belangrijke stap in mijn professionele ontwikkeling.” 

Meer weten over de opleiding Samenwerken aan Complexe Opgaven? 

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.