‘Waarom creativiteit leidt tot betere prestaties en interessante innovaties’

Komend jaar gaat bij AOG School of Management de vernieuwde masterclass Creativiteit voor Innovatie van start. Programmaleider dr. Kiki de Jonge gaat de deelnemers begeleiden in hun creatieve denkproces en zal hen daarbij de nodige theoretische inzichten en concrete tools aanreiken. De Jonge combineert haar wetenschappelijke werk als universitair docent Organisatiepsychologie aan de RuG met coaching en training voor haar eigen bureau Groeiflow. ‘De wisselwerking tussen wetenschap en praktijk levert mij zowel nieuwe inzichten op als veel werkplezier.’

Creativiteit aanwakkeren

Kiki de Jonge studeerde psychologie in Groningen en deelt haar kennis en inzichten sinds 2014 bij diezelfde universiteit met studenten en collega’s tijdens haar colleges en onderzoek. Ze ging niet studeren in Utrecht, zoals ze eerst van plan was, maar bij de RuG. ‘Mijn vriend woonde in Dokkum en ik ben dus voor de liefde naar het Noorden gegaan. Inmiddels is die vriend mijn man en zijn we aan het gezellige Groningen verknocht geraakt.’ Ze promoveerde in 2019 op haar onderzoek gericht op de vraag hoe mensen in verschillende contexten optimaal kunnen komen tot nieuwe creatieve ideeën, creatieve prestaties en werkplezier. ‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in positieve psychologie. Hoe haal je het beste uit jezelf en je werk? Hoe kom je in een flow? Hoe kun je je kernkwaliteiten gebruiken om je creatieve vermogens aan te wakkeren? En hoe kan ik mensen begeleiden in hun creatieve denkproces? Het leuke van de combinatie van mijn werk als wetenschapper en trainer en coach is dat ik theoretische inzichten kan toepassen en meegeven in de praktijk. En in die praktijk borrelen er dan weer ideeën op waarvan ik me afvraag of er al onderzoek naar is gedaan.’

Wil jij je creativiteit aanwakkeren en je innovatief vermogen versterken?

Tijdens de Masterclass Creativiteit voor Innovatie ontwikkel je je creatieve oplossingsvermogen. Creativiteit stimuleert innovatie, je veerkracht om effectief in te spelen op onverwachte uitdagingen. En het leidt tot betere prestaties en meer werkplezier. Meer weten?  Lees meer

In de ban van het creatieve proces

Al tijdens haar studie raakte ze in de ban van het creatieve denkproces. ‘Mensen zeggen vaak dat ze nou eenmaal niet creatief zijn, maar creativiteit is uniek aan de mens. Het is een vaardigheid die je kunt oefenen en aanscherpen. Ieder van ons heeft weleens dat gevoel dat alles klopt, dat je helemaal in je element bent. Als dat gebeurt, ervaar je een moment van flow en dan komen je kernkwaliteiten volop tot hun recht. Bijna iedereen herinnert zich wel zo’n moment van euforie dat alles lukt. Op die momenten van flow komen de creatieve ideeën en verrassende nieuwe inzichten bovendrijven en presteren we op ons best. Wat ik razend interessant vind is hoe je dat proces bij mensen kunt stimuleren en versterken. Ook bij mensen die ervan overtuigd zijn dat ze helemaal niet creatief zijn.’

Borrelend van de ideeën

Wanneer en waarom iemand flow ervaart verschilt van persoon tot persoon, van situatie tot situatie. Zelf raakt De Jonge in een flow als ze iets nieuws mag creëren of een project in de steigers aan het zetten is. ‘Dan gaat het bij mij borrelen, dan zie ik overal mogelijkheden en mag ik helemaal losgaan. Wat voor mij niet werkt is als iemand zegt: hier heb je een draaiboek voor je programma, begin maar op pagina 1. Ik heb de autonomie en de ruimte nodig om zelf keuzes te maken en nieuwe verbindingen te maken.’

Creativiteit leidt tot betere prestaties, interessante innovaties en werkplezier

De Jonge kijkt uit naar de start van de masterclass. ‘De masterclass is wat mij betreft geslaagd als de deelnemers de theoretische inzichten en concrete tools kunnen inzetten om het creatieve denkproces tot bloei te laten komen – bij henzelf en in de organisatie. Ik ga ze begeleiden op hun zoektocht naar de kernkwaliteiten en vaardigheden die aan hun eigen creativiteit ten grondslag liggen.’ Overigens is ze zich ervan bewust dat organisaties vaak liever kiezen voor een vertrouwd idee in plaats van een creatieve en daardoor risicovolle innovatie. ‘Wat gebeurt er met jou als je je belemmerd voelt in je creatieve proces door je omgeving? Hoe voorkom je dat je ideeën dan voortaan maar voor je houdt en meegaat met de meest comfortabele keuze? Ook daar gaan we het uitgebreid over hebben. Voorop staat voor mij dat deelnemers naar huis gaan met meer kennis en inzicht in hun eigen vermogen om hun organisatie te verrijken met nieuwe ideeën en innovaties. Creativiteit leidt namelijk zowel tot betere prestaties en interessante innovaties, alsook tot motivatie en werkplezier.’

Meer weten? Bekijk de Masterclass Creativiteit voor Innovatie.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.