De pure schoonheid van het merk
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 16 april 2012
Het zijn onzekere tijden. Niemand weet welke kant het op gaat en over leiderschap, of liever het gebrek daaraan, wordt veel geklaagd. ‘Onze leiders’ vergaderen al weken in het Catshuis over extra miljarden bezuinigingen, het consumentenvertrouwen is historisch laag.
In onzekere tijden bieden merken houvast. Maar dan moet je als merk wel scherp voor de bril hebben wie je bent en voor wie je er bent. Anders is ook je merk overgeleverd aan de waan van de dag. Daarnaast speelt er nog iets anders. Merken hebben het steeds moeilijker om hun echte klanten te bereiken. Door de veelheid aan communicatiekanalen raakt een beetje communicatiebudget al snel versnipperd en dit wordt versterkt door ‘online’ en sociale media . De rol van reclame is ook heftig veranderd. Consumenten zijn er aan gewend geraakt, zappen weg als het irritant is, of voor de zoveelste keer langskomt en kletspraatjes worden niet geloofd.
Binnen merkorganisaties is de regierol belangrijker dan ooit. Want van wie is het merk? De mediaplanner, het webcare team, de social media goeroe, de junior productmanager of toch de Merkmanager? Die vanuit het DNA van het merk denkt en opereert. Maar volgens Leeflang zijn boek ‘Marketing aan de top’ zit de marketeer maar zelden in de directiekamer en heeft de CMO (Chief Marketing Officer) nog lang niet de ‘merk touwtjes’ in handen. Voor de leergang MerkManagement is dus nog een mooie rol weggelegd. Door deze factoren is de zoektocht naar de kern van het merk, het DNA, een trending topic van jewelste. Want als je dat niet in handen hebt hoe kun je dan sturing geven aan de geschetste situatie?
Ook als individu zijn we net als merken op zoek naar zingeving. Pelgrimages naar bijvoorbeeld Santiago de Compostella zijn populairder dan ooit. Kijk naar de stortvloed aan boeken, artikelen en lezingen over dit onderwerp. Iedereen lijkt op zoek naar zingeving en naar zichzelf. Om te ontdekken wie ze nu echt zijn en wat echt belangrijk is. In dat opzicht zijn merken een weerspiegeling van de samenleving want zoals gezegd kijken ook merken meer dan ooit kritisch naar zichzelf en definiëren zich opnieuw.
Ook bij MerkMakers merken we de toenemende belangstelling in deze zoektocht naar het DNA van het merk. Wij hebben dit aangeduid als: Zin-Ziel-Zaak. Want alleen als je de kern van je merk te pakken hebt dan wordt de schoonheid van je merk pas echt zichtbaar.