De Personal Data Agent – grip op je digitale leven

Pascal Herijgers, alumnus van Digitaal Leiderschap

Pascal Herijgers, alumnus van Digitaal Leiderschap

We zijn inmiddels gewend geraakt aan de continue stroom van berichten waarbij digitale eigendommen zomaar op straat komen te liggen. Alleen al in de afgelopen twee weken: 5 miljoen Gmail-accounts op straat, Apple’s celebgate waardoor iCloud data niet meer veilig is, en het lek bij de Onderzoeksraad voor de Veiligheid waardoor wachtwoorden en interne databases openbaar werden. Banken worden dagelijks overvallen, niet meer door mensen met bivakmutsen, maar door mensen met een laptop.

Privacy

Gebrekkige beveiliging is één van de zorgen die onze privacy bedreigen. Ook het ongevraagd toepassen van onze persoonlijke gegevens door bedrijven is aan de orde van de dag. Denk aan het bekende voorbeeld van Target dat zwangere vrouwen ongevraagd een aanbieding deed waarbij ze big data inzette om te achterhalen of iemand vermoedelijk zwanger was. Of de gezichtsherkenning bijvoorbeeld in de tram in Rotterdam met als doel criminelen te weren, maar waarbij intussen iedereen gescand wordt.

De bedrijven die deze technieken inzetten hebben vaak het beste voor en proberen de klant te helpen met kiezen van een product of de ervaring met de aangeboden service te intensiveren en te verbeteren. Het blijft echter de vraag of de klant hierop zit te wachten. Gevoel van privacy wordt immers persoonlijk beleefd en een ieder zou moeten kunnen aangeven in hoeverre een bedrijf of organisatie mag gaan om zijn of haar persoonlijke gegevens in te zetten in haar diensten. En daar ligt nu net de crux, het bedrijf beschouwt de verkregen data als haar eigendom en handelt daar vanuit gaand.

Wie is de eigenaar van onze persoonlijke data?

Maar wie is eigenlijk de eigenaar van onze persoonlijke data die in honderden databases opgeslagen ligt? Kunnen rechten op deze data gewoon overdragen worden van organisatie naar organisatie, wat de core business is van bijv. datamarketingpartijen? Wat zijn dan de verplichtingen voor degenen die deze data beheren, zodat ze niet onbedoeld op straat komen te liggen? En wat mogen deze partijen doen met de verkregen data bij verrijkingen en het maken van koppelingen met andere data? Op dit moment is de persoon op wie de data betrekking heeft in ieder geval buitenspel gezet en heeft minimale mogelijkheden iets in te brengen.

De Personal Data Agent

Steeds meer bedrijven zijn door middel van ICT in staat slimme bewerkingsslagen met persoonlijke data uit te voeren, en klanten en burgers ermee te benaderen. De behoefte van het individu om grip te krijgen op zijn persoonlijke data is steeds nadrukkelijker aanwezig. Natuurlijk, wet- en regelgeving gaat helpen, maar loopt altijd erg achter op de technologische ontwikkelingen. Zelf een vuist maken tegen alle partijen die met jouw data aan de slag gaan is ondoenlijk en daarom roepen veel mensen maar “Privacy is dood, wen er maar aan”. Maar het kan anders. Het kan en het móet anders. Er ligt een kans voor een initiatief die over mijn persoonlijke data waakt en aan mijn zijde meehelpt data beheerst te exploiteren: De Personal Data Agent.

personal_data_agent

Personal Data Agent

Het idee van de Personal Data Agent is een partij die enerzijds individuen beschermt tegen onheil van buitenaf en anderzijds in staat stelt om persoonlijke data te gelde te maken op ons initiatief en met onze toestemming. De Personal Data Agent bestaat uit drie componenten: een toegangsbeheerder die bescherming biedt, een Personal Data Store voor opslag en ontsluiting van data, en een Data Agent die als vertrouwde tussenpersoon data inzet voor ons doel en met onze toestemming.

Visies op Personal Data Agents die grotendeels deze functies invullen zijn er al. Denk aan de Life Management Platforms, de Personal Data Stores zoals Personal.com, en de visie op Vendor Relationship Management. Het is nu wachten op een partij die de Personal Data Agent visie groot gaat maken en ons individuen écht gaat helpen grip te krijgen op hoe met onze persoonlijke data wordt omgegaan in deze digitale wereld.

Dit bericht is een bijdrage van Pascal Herijgers. Pascal is Business Analist bij Rabobank Nederland en alumnus van de opleiding Digitaal Leiderschap.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.