Gerald MolenveldGerald Molenveld, General Manager bij VB-Airsuspension B.V. (VBA), neemt dit najaar zijn diploma voor Innovatie en Business Development in ontvangst. Ondertussen is Gerald begonnen met de leergang Strategisch Leiderschap. Gerald schreef AOG School of Management waarom hij deze leergang is gaan volgen en wat het hem heeft gebracht. “Het heeft me de methodieken en inspiratie gegeven om anders verder te denken”, aldus Gerald Molenveld.

“VB-Airsuspension B.V. staat bekend als een innovatieve ontwikkelaar van veersystemen, echter de snelheid en effectiviteit van innoveren was voor mij als nieuwe directeur onduidelijk. Reden om eens te gaan kijken hoe mijn paradigma op innovatie zou kunnen worden verbeterd. Die speurtocht leidde me naar de leergang Innovatie & Business Development van AOG School of Management.”

Eerste kennismaking: een filosofisch perspectief

“De praktische, maar toch filosofische benadering van kerndocent Philip Wagner en het re-frame model van Roald Vandepoel waren niet alleen de eerste kennismaking met de materie, maar ook de meest blijvende inspiratie. Een van de eerste stappen op de ontdekkingsreis Innovatie en Business Development was het vinden van een antwoord op de vraag aan de oudgedienden binnen VBA: ‘hoeveel innovaties hebben we gerealiseerd in de afgelopen jaren?' De eerlijke, maar niet geheel bevredigende conclusie luidde: te weinig.”

“Inspiratie, methodologieën en anders ‘verder leren denken' waren voor mij de grootste ‘brainers' van de leergang. De vertaalslag maken van inspirerende omgevingen naar het praktiseren van het geleerde was soms een ‘no-brainer' maar veel vaker een inspiratiemoment. Gestructureerd creatief zijn leek tegenstrijdig tijdens het college van Igor Byttebier, maar het lezen van zijn boek: ‘Creativiteit Hoe? Zo! heeft me duidelijk handvatten gegeven die ik verder door kan geven aan onze manager R&D.”

Inspiratie om anders te denken

“Als ondernemer, bedrijfseconoom, marketeer en simpele Achterhoeker geef ik alleen geld uit als het me wat brengt. Dat heeft het inmiddels gedaan in de vorm van inspiratie om anders te denken en te doen. De afdeling R&D heet inmiddels Innovatie en is niet langer het afvoerputje van lastig te doorgronden problemen. De manager R&D/Innovatie rapporteert inmiddels direct aan mij op basis van business cases met beslisbomen.”

“Teams worden vanuit een aangescherpte missie en visie betrokken bij de strategieontwikkeling en worden op die manier ambassadeurs voor betrokken, toekomstgericht denken en werken.”

“Strategisch Leiderschap, ook een leergang bij AOG School of Management, versterkt de theoretische bagage waarmee de volgende slag in verder denken in het gehele VBA-team gemaakt wordt door trends te herkennen en aan breukvlakken te verbinden. Dat stelt verder denkenden in staat voortvarend bezig te zijn met effectief innoveren. Dat is de slag die in het VBA-team, inmiddels 165 mannen en vrouwen groot, in staat moet stellen de afstand tot de concurrentie verder te vergroten.”

“Heeft de leergang MSc. Innovatie en Business Development mij wat gebracht? Het heeft mij de methodieken en inspiratie gegeven om anders verder te denken.”

Bent u ook opzoek naar nieuwe invalshoeken om trends en ontwikkelingen te vertalen naar een concreet plan en daarmee nieuwe waarde creëren voor uw organisatie of uw eigen business? In de leergang Innovatie en Business Development gaat u hiermee aan de slag.

0 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *