
Groei begint waar je comfortzone eindigt: Alumnus Pascal de Wolff over de leergang Mens- en Organisatieontwikkeling
- Mens- en Organisatieontwikkeling
- 3 maart 2025
Pascal de Wolff, Hoofd Primair Proces bij Forensisch Centrum Teylingereind, heeft onlangs de leergang Mens- en Organisatieontwikkeling bij AOG School of Management afgerond. Als ervaren leider kijkt hij met trots en enthousiasme terug op deze leerervaring. De leergang heeft hem niet alleen verrijkt met diepgaande theoretische kennis, maar ook geholpen bij zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Een voortdurende ontwikkeling van visie
Vanaf de eerste module tot aan de eindgesprekken werd Pascal continu uitgedaagd om zijn visie te blijven ontwikkelen. “Je denkt dat je overal op voorbereid bent, en dan toch komen er vragen in het eindgesprek die je aanzetten tot nieuwe inzichten,” vertelt hij. De theoretische kennis bood hem een stevig fundament, maar de kracht lag vooral in de uitdaging om zijn vertrouwde omgeving te verlaten. Hierin vond hij een belangrijke les:
“Daag jezelf uit om uit je comfortzone te stappen. Daar gebeuren de mooiste dingen.”
Tijdens zijn AOG-reis vroeg Pascal zich continu af: werk ik voor mijn eigen persoonlijke groei, of zet ik me in voor de organisatie om deze naar een hoger niveau te tillen? “Eerlijk gezegd realiseerde ik me dat ik lange tijd vooral voor mijn eigen belangen werkte, geïsoleerd op mijn ‘eiland’, zonder het grotere geheel te zien.” De lessen uit module twee, met name die van Rob Vinke, benadrukten voor hem het belang van eigenaarschap. “Het werd me duidelijk dat investeren in het grotere belang uiteindelijk niet alleen de organisatie ten goede komt, maar ook mijn eigen ontwikkeling bevordert.”
De kracht van een gevarieerde groep
Een van de grote plusplunten van de leergang was voor Pascal de diversiteit aan deelnemers. “Het is heel fijn en waardevol om ervaringen met anderen te delen en zo uit je eigen bubbel of tunnelvisie te stappen. Je herkent veel vergelijkbare situaties, maar wordt ook geconfronteerd met compleet nieuwe perspectieven. Dat dwingt je om na te denken en je blik te verbreden.”
Tijdens de leergang werden fundamentele filosofische vragen gesteld, zoals: ‘Zijn we wel te organiseren?’ en ‘Hoe maakbaar is de wereld?’ Dit soort vraagstukken leidde tot diepgaande discussies die Pascal als verrijkend ervoer. Zelfs onderwerpen die hem in eerste instantie minder aanspraken, bleken achteraf waardevolle inzichten op te leveren: “Juist omdat ik hier kritisch op was, ben ik nieuwe gedachtegangen gaan verkennen.”
Enthousiaste docenten en een uitstekend georganiseerde leergang
Naast de inhoud en de groep deelnemers, prijst Pascal ook de begeleiding en organisatie van de leergang. “De docenten zijn gepassioneerd en extreem deskundig. Ze staan altijd open voor vragen en stimuleren je om theorie direct in de praktijk toe te passen.” Volgens Pascal ligt de kracht in de combinatie van theorie en praktijk: “Docenten reiken modellen en theorieën aan, maar zetten de groep ook aan het werk. Hoe pas je dit nu daadwerkelijk toe in jouw organisatie? Dat maakt het direct praktisch relevant.”
Voor Pascal waren er een aantal docenten die hem op een bijzondere manier hebben geraakt: “Luk Dewulf stak me een hart onder de riem en bracht verborgen talenten aan het licht, terwijl Henk van der Honing benadrukte dat zelfkennis essentieel is voor leiderschap.” Dit bracht hem tot een belangrijke conclusie: “Het vinden van evenwicht tussen controle, ondersteuning en ruimte voor ontwikkeling, en het nemen van initiatieven buiten mijn comfortzone, vormen nu de kern van mijn aanpak.”
Praktische toepasbaarheid en toekomstgerichte inzichten
De opgedane kennis en inzichten past Pascal inmiddels toe in zijn eigen organisatie. Tijdens de leergang werkte hij aan een visiedocument over actuele thema’s zoals personeelsbehoud en de rol van zzp’ers in de jeugdzorg. Dit document werd niet alleen een academische exercitie, maar diende als startpunt voor concrete initiatieven binnen zijn werkomgeving. “Door binnen verschillende lagen van mijn organisatie mensen te interviewen, ben ik direct begonnen met implementeren,” vertelt hij. Dit hielp hem niet alleen om organisatievraagstukken beter te begrijpen, maar ook om de talenten en drijfveren van zijn medewerkers scherper in beeld te krijgen.
Terugkijkend op zijn reis concludeert Pascal dat de leergang Mens- en Organisatieontwikkeling hem niet alleen theoretisch heeft verrijkt, maar hem ook bewuster heeft gemaakt van hoe hij zichzelf én anderen in hun kracht kan zetten. “Je wordt gedwongen om niet alleen naar jezelf te kijken, maar ook naar de mensen om je heen: hoe kun je hun talenten beter herkennen, erkennen en laten floreren? Door dit bewuster te doen, creëer je een werkomgeving waarin mensen zich ontwikkelen en bijdragen aan verandering.”
De weg naar bredere perspectieven
Pascal zou de leergang aan iedereen aanbevelen die zich wil losmaken van de waan van de dag en ruimte wil creëren voor nieuwe perspectieven. “Je komt los van de dagelijkse hectiek en leert op een andere manier nadenken. Door ervaringen uit andere sectoren te horen, merk je veel overeenkomsten, maar zie je ook dat de context waarin jij je bevindt uniek is. Dat maakt de leergang zo waardevol.”
Met vreugde en trots blikt hij terug op de leergang: “Deze reis heeft mij persoonlijk en professioneel laten groeien. Ik zou het iedereen aanraden die zichzelf én zijn organisatie wil blijven ontwikkelen.”