
Strategie begint bij jezelf – Alumnus Auke Geerts over de leergang Strategisch Leiderschap
- Strategisch leiderschap
- 12 juni 2025
Auke Geerts werkt als Risicomanager binnen het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), een organisatie met meer dan 13.000 medewerkers. In die complexiteit besloot hij zich te verdiepen in strategisch leiderschap, niet als een abstract model, maar als persoonlijke leerreis. “Je kunt wel over samenwerking nadenken, maar ik kwam erachter dat het telkens weer begint bij strategie. Waarom zijn we hier eigenlijk, en hoe werkt strategievorming in een organisatie als de onze?”
Een andere manier van leren
Auke had al eerder een postdoctorale opleiding gevolgd over IT auditing. “Dan leer je vooral feitjes en hoe je iets moet auditen,” zegt hij. “Maar deze leergang was echt wel anders. Het draaide op zoveel verschillende lagen. Voor mij voelde het als een leerreis die op allerlei plekken terugkwam; in de inhoud, in de groep, maar ook in mezelf.”
Buikpijn in plaats van een glorieuze tocht
Die leerreis was niet altijd comfortabel. “Ik kreeg een hele duidelijke boodschap mee in de module over talent en plek. En ik kan niet zeggen dat het vanaf dat moment één grote succeservaring was. Integendeel, het was soms buikpijn. Denken van: hoe ga ik dit vormgeven? Hoe ga ik dit doen?” Toch noemt hij juist dat proces waardevol. “Als je bereid bent die zoektocht aan te gaan, wordt strategisch leiderschap veel betekenisvoller. Het begint altijd bij persoonlijk leiderschap.”
Van puzzel naar strategisch perspectief
Binnen zijn werk puzzelde Auke al langer op grote vraagstukken: personeelstekort, financiering in de zorg, en vooral de vraag hoe je als grote, pluralistische organisatie richting geeft. “Wij hebben geen centrale doorzettingsmacht. Die ligt verspreid in de organisatie bij de professionals. Hoe doen we dan die organisatiebrede vraagstukken? Wat vraagt dit van samenwerking en leiderschap? Daar schreef ik mijn visiedocument over.”
Wat begon als studieopdracht, groeide uit tot iets wat we kunnen toepassen in het dagelijkse werk. Ik dacht soms: ho, ik schrijf nog maar een visiedocument voor een opleiding! Maar het raakte blijkbaar een snaar en hielp verder. Nieuwe ideeën en inzichten ontstonden, en het verhaal begon vorm te krijgen.”
Een document dat zich blijft ontwikkelen
Het blijft niet bij een visiedocument voor de leergang. Ik ben nu bezig met meerdere versies: een voor artsen en verpleegkundigen, een voor bestuurders. Dat zijn verschillende leefwerelden, met andere vragen. Maar allemaal raken ze aan de centrale zoektocht: hoe werken we samen aan strategie?”
Het belang van het verhaal
Wat Auke bijbleef, is het woord narratief. “Wat is het verhaal waarin je mensen meeneemt? Strategie gaat niet alleen over koers bepalen, maar over hoe je dat samendoet. En dat verhaal, dat schud je niet even uit je mouw op een vrijdagmiddag om vier uur. Daar moet je echt in investeren.”
Strategie als samenwerkingsvraagstuk
Voor Auke is de essentie van strategie veranderd door de opleiding. “Wij zitten nu in een nieuw strategietraject. En wat ik heb geleerd is: in ons type organisatie gaat strategie vooral over samenwerken. Het gaat niet om een volledig uitgewerkte strategie die door een select groepje wordt bedacht. Het gaat vooral over: hoe doen we dit met elkaar?”