AI heeft de toekomst!? Kansen en schaduwzijden van Kunstmatige Intelligentie

Als we in de toekomst kijken, zal AI of kunstmatige intelligente een steeds grotere rol in ons leven gaan spelen. Zowel in ons persoonlijke leven als in onze economie en organisaties kunnen we niet meer om algoritmes en datagedreven werken heen. Waarom hebben we deze transformatie nodig? Waarom is het onontkoombaar dat we AI inzetten om onze organisaties te optimaliseren? Wat zijn de kansen van deze transformatie? En zijn er misschien ook schaduwzijden? Wat zijn de risico’s en welke morele en ethische vraagstukken zullen we moeten verkennen

In de inspiratiesessie ”AI heeft de toekomst!? Kansen en schaduwzijden van Kunstmatige Intelligentie” – neemt toekomstonderzoeker en strategieconsultant Dr. Willem Peter de Ridder ons mee in een interactieve digitale bijeenkomst over dit thema. Meld je aan voor deze gratis digitale en interactieve sessie op donderdag 21 april van 16.00 – 17.00 uur en denk mee over wat de toekomst van AI voor jou en je organisatie kan betekenen.

Meld je hier aan voor de inspiratiesessie

Digitaal darwinisme

Alles wat digitaal kan, wordt digitaal. Het is zoals we van Darwin hebben geleerd: we hebben geen andere keuze dan ons aan te passen. Dat geldt voor onze economie, onze organisaties en ook voor ons persoonlijk. Maar met digitalisering alleen zijn we er niet. De voorlopers richten zich op het vervolg, namelijk de algoritmisering, ofwel de kunstmatige intelligentie (AI). Zij zoeken naar toepassingen van AI om hun businessmodel te optimaliseren en te vernieuwen. Deze transformatie is even urgent als onontkoombaar, maar leidt ook tot nieuwe risico’s en ethische consequenties. Niet alles wat kan, moet je willen.

Dr. Willem Peter de Ridder

Dr. Willem Peter de Ridder is toekomstonderzoeker en strategieconsultant. Hij verzorgt strategieworkshops voor managementteams, doceert in executive education programma’s en geeft keynotes op congressen en medewerkersbijeenkomsten. Daarnaast is hij commissaris/toezichthouder met een strategisch, financieel-economisch en digitaal profiel. In 2016 is zijn boek “Digital by Default” over strategisch management in de digitale transformatie gepubliceerd en in 2020 verscheen zijn boek “Winnen met kunstmatige intelligentie”.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.