De onderschatte kracht van het merk Friesland
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 7 mei 2012
Vorig jaar werd De Friesland Zorgverzekeraar door Achmea overgenomen. Onlangs nam de Rabobank een andere Fries icoon over: Friesland Bank. Is dat nu erg, of zit hier meer achter dan schaalvergroting, economische principes of de ’tijdgeest’?
Een paar jaar geleden na de fusie van Campina met FrieslandFoods met als nieuwe naam Royal FrieslandCampina verhuisde het hoofdkantoor vanuit Leeuwarden via Meppel naar Amersfoort. Het merk Friesche Vlag bleef gewoon bestaan.
In het persbericht van Achmea stond destijds dat de merknaam van De Friesland Zorgverzekeraar behouden zou blijven. Maar ondanks een bijzonder groot marktaandeel in Friesland, hoge waardering bij klanten is het voortbestaan van deze voormalig Effie-winnaar allerminst zeker.
Friesland Bank blijft als merk misschien nog een paar jaar in de lucht, maar dan zal ook dat merk verdwijnen. De reclamecampagne met Jort Kelder in de hoofdrol heeft Friesland Bank naar verluidt meer dan 1 miljard Euro aan spaargeld opgeleverd. Een succes van formaat. En je zou denken dat een bank met zo’n mooi imago in de huidige financiële wereld (kernwaarden: betrouwbaar, dichtbij, solide, persoonlijk, robuust, van ons) over alle voorwaarden beschikt om als merk relevant te zijn. Wanneer je een nieuw merk wilt bouwen in de finance dan zou het in elk geval zoiets moeten zijn. Als merk heeft Friesland Bank bewust gekozen om zich aan de ‘Friese identiteit’ te koppelen. Dit werd met name zichtbaar voor de buitenwereld in de tv commercials met Jort Kelder in de hoofdrol.
Heeft het management te lang gedacht dat Friesland Bank zelfstandig kon blijven voortbestaan? Bestuurders die de afgelopen jaren de mogelijkheden van samenwerking wilde inventariseren verlieten niet geheel vrijwillig ‘de koepel ‘ in Leeuwarden. Als er geredeneerd zou zijn vanuit het merk en haar fantastische merkpositie had het merk zeer waarschijnlijk prima ondergebracht kunnen worden bij bijvoorbeeld de Rabobank. Door halsstarrig vast te houden aan zelfstandigheid kwam deze optie helaas nooit in beeld.
Erg jammer, dat Friesland Bank haar eeuwfeest in 2013 niet meer zal kunnen vieren.
Friesland blijkt goede grond voor merken. Genoemde merken zijn er succesvol ontwikkeld en tot volle wasdom gekomen. Ook de Provincie Friesland en sc Heerenveen zijn mooie voorbeelden van merken met een sterke regionale identiteit. Dit kom je in andere Nederlandse regio’s niet tegen. Ondanks dit alles zal ook in de toekomst de Friese identiteit een inspiratiebron zijn voor nieuwe merken.