Dit maakt een goede toekomstvoorspeller

Wat zijn de eigenschappen van toekomstvoorspellers? Op die vraag ging kerndocent Wouter Kalf in tijdens de online Meet & Greet van Visie op de Toekomst. Ook deelt hij welke vragen uit het publiek het meest opvallend waren.  

Tijdens de bijeenkomst stelt Wouter de volgende vragen: 1) Komt er een nieuwe terroristische aanslag in de VS voor het einde van het jaar? 2) Zal er voor het einde van het jaar een Landbouwakkoord liggen? ‘Deze vragen kun je op twee verschillende manieren beantwoorden: op de manier van de toekomstvoorspeller, of op de manier van de doemdenker en rasoptimist.’ Wat is het verschil eigenlijk?

Toekomstvoorspeller vs. de gekleurde bril  

Volgens Wouter staan toekomstvoorspellers open voor ideeën van anderen, breken de relevante vraag op in behapbare brokjes, duiken de data in om te kijken hoe vaak soortgelijke gebeurtenissen überhaupt voorkomen, en gaan daarna pas in op de kwestie zelf. Dat is wat toekomstvoorspellers onderscheidt van zowel de doemdenkers als de rasoptimisten. Laatste twee groepen roepen iets vanuit een gekleurde bril (‘alles gaat naar de knoppen, dus dit zal ook wel misgaan’, of juist het tegenovergestelde) en focussen te veel op details.

Weten waar je op kunt bijsturen

De deelnemers van de Meet & Greet hadden de nodige vragen. Zoals:

‘De leergang gaat toch over wat wenselijke toekomsten zijn, niet over wat daadwerkelijk gaat gebeuren?’

‘Toekomstvoorspellers kunnen niet met zekerheid zeggen dat iets gebeurt, niemand kan dat’, antwoordt Wouter. Hij vervolgt: ‘De wereld is geen deterministisch geheel. Net als meteorologen geven toekomstvoorspellers de kans dat er iets gaat gebeuren. Ze hebben vaker gelijk dan je louter op basis van een muntje opgooien zou verwachten. En precies die informatie is essentieel als je wil weten waar je op kunt bijsturen.’

De drie F’s

‘Wat is de kern van de leergang?’ vraagt een andere deelnemer.

‘Dat zijn de drie F’s. Facts: wat is er al mogelijk? Futuring: wat gaat er gebeuren? Filosofie: wat is een wenselijke toekomst, en hoe sta ik daar zelf in?’ licht Wouter toe.

Technologie en AI

‘En AI dan? Komt dat nog terug in de leergang?’

Wouter: ‘Zeker! We hebben een hele module over technologische vooruitgang, waaronder AI. Kan AI software ons helpen om biases te verminderen? Kan AI menselijke emoties herkennen, in de juiste context? Een lach kan immers een uiting van blijdschap zijn, maar in de context van een afwijzing ligt dat anders. Dan symboliseert het berusting: aanvaarden van de situatie en het tegelijkertijd oneens zijn met de afwijzing.’

Meer weten over de toekomstvoorspeller, of heb je nog een vraag die je hier niet terugleest? Neem dan contact op met onze studieadviseurs. Zij helpen je graag verder.

 

Systematisch mogelijke toekomsten verkennen

Nieuwe kennis opdoen over wat technisch en maatschappelijk allemaal kan? Stilstaan bij vragen als wat we doen met al die kennis, hoe gaan mensen en organisaties er mee om en wat vinden we als maatschappij wel en niet verantwoord? Je bent op zoek naar andere invalshoeken om niet alleen te bedenken wat er kan gebeuren, maar ook om te bepalen hoe jij je tot alle vooruitgang wilt verhouden en je visie te vormen over ‘wat willen we dat er gebeurt’.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.