Strategisch Adviseren BCO Onderwijsadvies

‘Ontwikkeling van onze adviseur stond steeds centraal’

Op welke manier kunnen we onze adviseurs sterker maken zodat ze onze klanten beter van dienst kunnen zijn? Dat was de centrale vraag waarover directeur-bestuurder Peter de Jong en adjunct-directeur Ben Janssen van BCO Onderwijsadvies in gesprek gingen met AOG School of Management. Ruim een jaar later heeft een groep van 24 deelnemers een intensief Incompany Programma achter de rug. De Jong is trots op wat zijn adviseurs hebben geleerd: ‘Ik merk elke dag hoe ze zijn gegroeid en hoe ze hun collega’s meenemen in hun leerproces, waardoor de effecten van het traject doorsijpelen in de hele organisatie.’

BCO Onderwijsadvies is een organisatie in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en verleent diensten aan alle vormen van onderwijs: van voorschoolse educatie en primair onderwijs tot en met speciaal, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Zo kunnen scholen een beroep doen op BCO voor advies en ondersteuning op allerlei inhoudelijke terreinen, zoals de ontwikkeling van taal- en rekenonderwijs, digitalisering en innovatie, maar ook voor advies over bijvoorbeeld gedragsproblemen en dyslexie.

Experts op inhoud

Als gevolg van de marktwerking is BCO een zelfstandige organisatie geworden. Peter de Jong: “Het is al jaren geen automatisme meer dat we gesubsidieerd worden. We zijn commerciëler gaan werken en willen ons voortdurend blijven ontwikkelen. Het onderwijsveld verandert razendsnel en wij moeten voorop blijven lopen.” Inhoudelijk staat BCO bekend als een uitstekende partner voor het onderwijs. “Onze mensen zijn experts op het gebied van thema’s als gepersonaliseerd leren, rekenen, taal en 21ste-eeuwse vaardigheden om maar een paar te noemen. De inhoudelijke kennis hebben we prima op orde. We hebben daarnaast een behandelpraktijk met talentvolle deskundigen die leerlingen begeleiden met onder ander dyslexie.”

Rol van veranderkundige

De meest ingrijpende verandering voor BCO betreft de rol van de adviseurs. De Jong: “Onze adviseurs hebben niet alleen een rol als expert, maar ook die van veranderkundige. Als je gaat praten op een school is het de kunst om de juiste vragen te stellen. Heeft een school alleen behoefte aan inhoudelijk advies of is er meer aan de hand? Daarvoor moet je doorvragen om het speelveld en de situatie goed in kaart te brengen. Als je weet aan welke knoppen je kunt draaien, kun je het advies geven waar de klant echt behoefte aan heeft.” Hij erkent dat zijn adviseurs hun nieuwe rol soms nog moeten vinden. “Onze mensen zijn erg van de inhoud. Ze voelen zich zeer betrokken bij het onderwijs en het is nogal een stap om beide rollen goed op te pakken en kritischer te zijn dan ze gewend zijn. Ik ben me ervan bewust hoe dicht wij bij onze klanten staan en hoe goed en langdurig de relatie vaak is. En toch moet je eerlijk zijn. Door een spiegel voor te houden kunnen we klanten juist ook vooruithelpen.”

Eigenaarschap en prikkels van buiten

Peter de Jong ging te rade bij AOG School of Management, waar hij zelf zijn mastertitel had gehaald. Met strategisch adviseur & programmanager Durk Piet de Vries en kerndocent Paul Kloosterboer stelde het directieteam van BCO de incompany opleiding Strategisch Adviseren samen. De Jong: “Ik geloof heilig in twee dingen als het gaat om het leren van professionals: ten eerste eigenaarschap. Ik vind het belangrijk dat je je eigen keuzes maakt over wat je wilt leren en dat je inziet waar je nog tekortschiet. Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat je gevoed en geprikkeld moet worden door mensen van buiten. Anders ga je met z’n allen zitten navelstaren en beklijft het geleerde niet. Deze twee uitgangspunten stonden dus wat mij betreft voorop toen we dit traject ingingen. Verder wilde ik geen vastomlijnd programma, maar ruimte voor flexibiliteit. In feite wilden we dat het programma zich zou spiegelen aan de manier waarop onze adviseurs met onze klanten moesten leren omgaan: het opzetten van een effectief verandertraject in co-creatie met je klant op een flexibele, open manier. Met andere woorden: hoe ga je van A naar B, op de manier van B?”

Ambassadeurs

Nieuw voor BCO was het besluit dat niet alle adviseurs zouden worden opgeleid. De Jong: “We hebben heel bewust een beperkte groep adviseurs gevraagd om te solliciteren naar dit ontwikkeltraject. Niet de jonkies en ook niet de meest ervaren adviseurs die dicht voor hun pensioen staan, maar de groep ertussenin. Ook hebben we enkele talentvolle behandelaars toegelaten. Die groep wilden we op een hoger plan brengen, zodat zij de dragende kern binnen ons bedrijf zouden kunnen worden naar de toekomst toe. Onze ambassadeurs, in feite.” Ook ongebruikelijk was dat de directie zelf niet zou meedoen: “Ben en ik hebben het traject gefaciliteerd met geld, tijd, betrokkenheid en aandacht, maar verder moesten wij op onze handen blijven zitten. We hadden immers gekozen voor eigenaarschap: de deelnemers waren zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. We hebben in het voortraject hierover uitgebreid gesproken met AOG. Samen hebben we de kaders vastgesteld en het programma in grote lijnen bepaald. Vervolgens hebben we besloten dat we allemaal op onze eigen plek zouden blijven. Wij als directie en opdrachtgevers, de mensen van AOG als opleiders, begeleiders en docenten en de adviseurs als deelnemers. Dat was soms heel spannend. Zo moesten de deelnemers in kleine groepen zelf hun opdrachten formuleren om toe te passen in hun eigen praktijk. Wat ze precies gingen doen, moesten ze zelf bedenken. Dat was nieuw voor ze en voelde aan ongemakkelijk. Uiteindelijk hebben ze dit allemaal heel goed opgepakt en kwamen ze met mooie voorstellen naar ons toe.”

Tevreden over de groei

Ondertussen merkt hij in de praktijk hoezeer de adviseurs zijn gegroeid. “Ik hoor het van klanten, die mij vertellen dat de adviseurs goed luisteren en maatwerk leveren. Ik zie ook hoe adviseurs vaker met elkaar sparren over vragen en offertes. Ze lezen elkaars werk tegen en zijn veel meer gewend aan het geven en ontvangen van constructieve feedback. En tot slot constateer ik dat ze lagere trajecten afspreken met klanten: de opdrachten worden groter en intensiever.”

Een tweede traject zit niet in de pen en dat is ook niet nodig, meent De Jong. “We geven er een vervolg aan met zes themagroepen die bestaan uit een mix van oud-deelnemers en adviseurs. Elke groep heeft een eigen thema geformuleerd en hebben zich hieraan gecommitteerd. Het gaat ook nu weer niet om inhoud, maar om vaardigheden en competenties, zoals de vraag hoe je als adviseur onafhankelijk blijft binnen het politieke spel binnen een school of hoe je de vraag achter de vraag kunt ontdekken. Net als tijdens de leergang geven de groepen zelf sturing aan hun eigen leerproces en intervisie. Het is onze rol om de groepen te prikkelen. Ze komen bij ons langs om hun plannen te ontvouwen en wij kijken dan samen met hen of hun voorstellen passen binnen onze kaders, budget en begroting.”

Maatwerk en inlevingsvermogen van AOG School of Management

AOG School of Management is ook nog betrokken bij BCO. “We nodigen ze uit om de groepen af en toe te komen voeden of prikkelen. Dan vliegen ze mensen in om te sparren met een groepje of komt er een gastdocent langs. Ook begeleiden ze desgevraagd de intervisie.” Terugkijkend noemt De Jong het maatwerk, het inlevingsvermogen en de kritische houding van De Vries en Kloosterboer als positieve punten van de samenwerking. “Ze hebben zich echt ingeleefd in ons vaarwater en waren bereid zich flexibel op te stellen. Ook waren ze kritisch: ze hebben ons als directie en adviseurs een paar keer flink op onze plek gezet als dat nodig was. Dat heb ik zeer gewaardeerd. Ook hebben we heel goede sprekers voorbij zien komen, mensen die voor onze adviseurs met echte eyeopeners kwamen. Steeds lieten ze onze adviseurs nadenken over hun eigen rol, over hun klantrelaties en over hoe wij werken. De ontwikkeling van onze adviseurs heeft steeds centraal gestaan en daar was het ons ook om te doen.  De driehoek opdrachtgever, opdrachtnemer en deelnemer klikte mooi in elkaar en heeft ons veel opgeleverd.”

Spetterende slotdag

De Jong kijkt tevreden terug op de slotdag van het programma: “Die dag hebben de deelnemers helemaal zelf georganiseerd met als doel te delen met al hun BCO-collega’s wat ze hebben geleerd. Ben en ik waren erbij als toeschouwers en ik moet zeggen dat het een ontroerende ervaring was. Ik ben als gevolg van ziekte een aantal maanden uit de roulatie geweest en was vlak voor die slotdag weer aan het werk gegaan. Ik ben zelden zo trots geweest als die dag.”

Wilt u meer weten over de Incompany of Maatwerk opleidingen van AOG School of Management? Vraag dan onze Incompany brochure aan.

Bekijk onze opleiding Meesterschap in Adviseren als u uw eigen adviescompetentie wilt ontwikkelen.

Wilt u kennismaken en advies?

Maak een afspraak

Afspraak maken

Bevestiging afspraak AOG School of Management

Bedankt voor uw contactverzoek! Heeft u een voorkeursmoment aangegeven? Dan nemen we op dat moment telefonisch contact met u op. Anders bellen we u binnen twee werkdagen voor een eerste kennismaking of gratis adviesgesprek. U wordt gebeld door drs. Durk Piet de Vries of Hellen van Lienden. Zij zijn als strategisch adviseur en programmamaker nauw betrokken bij het opzetten en begeleiden van incompany- en maatwerkprogramma’s bij AOG School of Management. Graag verkennen ze met u de mogelijkheden voor uw organisatie.

Met vriendelijke groet,
AOG School of Management

×
Incompany-Maatwerk-Durk-Piet-de_Vries

Direct contact

Neem contact op met:
Incompany-Maatwerk-Durk-Piet-de_Vries

Onze klanten beoordelen ons met een

op basis van 168 beoordelingen
8,2
10
op basis van 168 beoordelingen