Een serie van 7 leiderschapsconferenties van Stichting Carmelcollege

Bestuursvoorzitter Romain Rijk kijkt met plezier terug op de serie van zeven leiderschapsconferenties die hij samen met AOG School of Management op touw zette.

Romain Rijk, voormalig bestuursvoorzitter Stichting Carmelcollege

De cultuur van de Carmel-scholen werd deels bepaald door een zekere lichtvoetige ontspannenheid, vindt Rijk. “We zijn Bourgondisch ingesteld, we gaan goed met elkaar om, met humor en op een familiaire, niet-hiërarchische manier.” Met die instelling is hij met het leidinggevend en bestuurlijk topkader van Carmel begonnen aan de serie op maat gemaakte leiderschapsconferenties bij AOG School of Management.

Een gemeenschappelijk gevoel laten ontstaan

“We wilden goede voorbeelden met elkaar delen en een gemeenschappelijk gevoel laten ontstaan. Thema’s die aan de orde kwamen waren zeer divers. We hebben gesproken over modern bestuur en bestuurlijk samenspel, over organisatiebewustzijn en visievorming, over ethiek en zingeving en goed bestuur en – ook heel interessant – over macht, invloed en vertrouwen. En tussendoor was er steeds volop tijd om te praten, te wandelen en te dineren met een goed glas wijn erbij. Want dat hoort er ook bij. Al met al was het een mooi in-company-traject dat we samen met Durk Piet de Vries en Philip Wagner namens AOG School of Management hebben opgezet.”

 Vertrouwen in elkaar

Tijdens de conferenties was Romain vooral degene die observeerde. “Ik houd ervan om vanaf de zijlijn naar het team te kijken, ik ben naast de inhoud vooral geïnteresseerd in wat er tussen mensen gebeurt, hoe iedereen zich ontwikkelt. De nadruk lag op wie we samen zijn, op wat ons verbindt. Ook in tijden van grote verandering, waarin de accenten verschuiven, delen we dezelfde waarden en hetzelfde speelveld. We geloven binnen Carmel in subsidiariteit: we leggen de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neer. Ieder van ons draagt zelf verantwoordelijkheid. Dat kan alleen als je vertrouwen hebt in elkaar en als je bij elkaar betrokken bent. Daar hebben we tijdens deze conferenties ook aan gewerkt.”

Onvervangbaarheid van de leraar

Wat voor hem al die jaren overeind is gebleven is de positie van de leraar en de verbondenheid tussen leraar en leerling. “Het gaat er niet in eerste instantie om dat je de stelling van Pythagoras kunt uitleggen, maar om de relatie die jij opbouwt met je leerlingen. Een leraar is een leeg begrip zonder leerlingen. En een leerling is geen leerling zonder leraar. Ze zijn een ondeelbaar geheel. Ik geloof niet in onderwijs waarbij de leraar niet meer is dan een begeleider van een leerproces. De leraar is een essentieel onderdeel van het leren. En natuurlijk heb je daarbij veel aan de mogelijkheden die de ICT ons biedt, maar ICT is een middel, geen doel op zich. Een middel om meer maatwerk mogelijk te maken. De ICT kan nooit de leraar vervangen.”

 Meer maatwerk in het onderwijs

Hij zou graag zien dat er meer maatwerk in het onderwijs ontstaat. “Een havo 3-klas is geen homogene groep. Leerlingen verschillen van elkaar. Sommige kunnen een vak aan op een hoger niveau, anderen weer niet. Ik zie het huidige onderwijssysteem als een sjoelbak: als je eenmaal in een bepaald vakje zit, kom je er niet zo gemakkelijk meer uit. Laten we de sjoelbak eens flink verbouwen zodat leerlingen kunnen leren op hun eigen, vaak meerdere niveaus. Zodat ze de kans krijgen om hun talenten naar boven te laten komen. En laten we dan meteen meer doen met een groen in plaats van een rood potlood. De neiging in het onderwijs is zo groot om alleen te wijzen op wat leerlingen verkeerd hebben gedaan. Leerlingen die een vijf of een vier te veel hebben en blijven zitten, moeten alle vakken overdoen. Dat is toch verspilling van tijd en talent? Om nog maar te zwijgen over wat dit doet met de motivatie van leerlingen. Natuurlijk moeten ze weten wat er beter kan, maar je weet toch dat je een vis nooit kunt leren om in een boom te klimmen, hoe veel rode strepen je ook zet. Help leerlingen liever om te doen waar ze wel goed in zijn, zodat ze hun talenten kunnen ontplooien.”

Dit stuk is gebaseerd op een interview met Romain Rijk ten tijde van zijn afscheid als bestuursvoorzitter. Het hele interview leest u hier: Een portret van een bevlogen leraar die bestuursvoorzitter werd.

 

Wilt u kennismaken of gratis advies?

Maak een afspraak

Afspraak maken

Bevestiging afspraak AOG School of Management

Bedankt voor uw contactverzoek! Heeft u een voorkeursmoment aangegeven? Dan nemen we op dat moment telefonisch contact met u op. Anders bellen we u binnen twee werkdagen voor een eerste kennismaking of gratis adviesgesprek. U wordt gebeld door drs. Durk Piet de Vries of Hellen van Lienden. Zij zijn als strategisch adviseur en programmamaker nauw betrokken bij het opzetten en begeleiden van incompany- en maatwerkprogramma’s bij AOG School of Management. Graag verkennen ze met u de mogelijkheden voor uw organisatie.

Met vriendelijke groet,
AOG School of Management

×
Incompany-Maatwerk-Hellen-van-Lienden-Durk-Piet-de-Vries

Direct contact

Neem contact op met:
Incompany-Maatwerk-Durk-Piet-de_Vries
Incompany-Maatwerk-Hellen-van_Lienden

Onze klanten beoordelen ons met een

op basis van 155 beoordelingen
8,2
10
op basis van 155 beoordelingen