De vooruitgang voor zijn.

Docent

prof.drs. Philip Wagner


Bestuurlijk Leiderschap

Prof.drs. Philip Wagner is directeur van de Wagner Group en hoogleraar Global Economy & Governance aan de Inter-Continental University of the Caribbean. Zijn ervaring en deskundigheid liggen op het raakvlak van economie, bestuur en (maatschappelijk) ondernemerschap.

Kennisartikelen van prof.drs. Philip Wagner

Prof. drs. Philip Wagner: Wicked problems zijn veelkoppige monsters die je niet kunt verslaan

Beleid en Publieke Strategie

Wicked problems: een buzzword dat te pas en te onpas opduikt in beleidsdiscussies. Wie niet beter weet, zou denken dat bestuurders en managers dagelijks in de weer zijn om allerlei wicked problems op te lossen. Klopt dat wel? Zeker, beaamt programmadirecteur Philip Wagner: “Wicked problems behoren tot onze dagelijkse realiteit, maar niet elk probleem is wicked. Veel vraagstukken zijn gewoon ingewikkeld en kun je oplossen door wat harder je best te doen. Een wicked problem is echter een veelkoppig monster: telkens als je denkt dat je de oorzaak hebt weggenomen, steekt het probleem elders weer de kop op.”

Lees meer

Breukvlakken vragen om adaptive leadership

Strategie en Bestuur

Onze toekomst is onzeker en onvoorspelbaar. Dat komt doordat er op dit moment grote ontwikkelingen bij elkaar komen die elkaar beïnvloeden en versterken. Er ontstaan breukvlakken, waardoor mensen en organisaties transformeren. Maar hoe bepaalt u de koers als u niet weet hoe de toekomst eruitziet en trends uit het verleden geen antwoorden meer bieden? De oplossing ligt in uw ‘adaptive leadership’. U moet gevoelig worden voor breukvlakken en uw impact vergroten.

Lees meer

Een MBA moet ondernemend zijn

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

In het blog “Een MBA moet ondernemend zijn” schets programmadirecteur van AOG School of Management Philip Wagner zijn visie op de belangrijkste vereisten waaraan Nederland moet voldoen om op het internationale toneel mee te spelen. Opleiden speelt hierbij een belangrijke rol.

Lees meer

De logica van het regiemodel

Bedrijfskunde

De richting van dit soort trends is altijd terug te voeren naar een macro-economische vraag: ‘Welke entiteit is relatief het …

Lees meer

‘Ondernemerschap leer je niet uit een boekje’

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Innovatief vermogen, leiderschap en ondernemerschap. Dat zijn volgens Philip Wagner, programmadirecteur Executive MBA bij AOG School of Management, de belangrijkste …

Lees meer

‘Goede leiders laten zich niet leiden door verleidingen’

Leiderschapsontwikkeling

Juist wanneer de wind economisch even tegenzit, is het makkelijk om te kiezen voor korte termijn oplossingen. Niet doen, meent …

Lees meer

‘SWOT-analyses en benchmarks zijn niet strategisch’

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Om het verschil te kunnen maken, is marktkennis en marketing onontbeerlijk. Maar dat is slechts één kant van het verhaal, …

Lees meer

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.