Docent
Prof.drs. Philip Wagner is directeur van de Wagner Group en hoogleraar Global Economy & Governance aan de Inter-Continental University of the Caribbean. Zijn ervaring en deskundigheid liggen op het raakvlak van economie, bestuur en (maatschappelijk) ondernemerschap.
Kennisartikelen van prof.drs. Philip Wagner
Prof. drs. Philip Wagner: Wicked problems zijn veelkoppige monsters die je niet kunt verslaan
Beleid en Publieke StrategieWicked problems: een buzzword dat te pas en te onpas opduikt in beleidsdiscussies. Wie niet beter weet, zou denken dat bestuurders en managers dagelijks in de weer zijn om allerlei wicked problems op te lossen. Klopt dat wel? Zeker, beaamt programmadirecteur Philip Wagner: “Wicked problems behoren tot onze dagelijkse realiteit, maar niet elk probleem is wicked. Veel vraagstukken zijn gewoon ingewikkeld en kun je oplossen door wat harder je best te doen. Een wicked problem is echter een veelkoppig monster: telkens als je denkt dat je de oorzaak hebt weggenomen, steekt het probleem elders weer de kop op.”
Breukvlakken vragen om adaptive leadership
Strategie en BestuurOnze toekomst is onzeker en onvoorspelbaar. Dat komt doordat er op dit moment grote ontwikkelingen bij elkaar komen die elkaar beïnvloeden en versterken. Er ontstaan breukvlakken, waardoor mensen en organisaties transformeren. Maar hoe bepaalt u de koers als u niet weet hoe de toekomst eruitziet en trends uit het verleden geen antwoorden meer bieden? De oplossing ligt in uw ‘adaptive leadership’. U moet gevoelig worden voor breukvlakken en uw impact vergroten.
Een MBA moet ondernemend zijn
Innovatie, Marketing en OndernemerschapIn het blog “Een MBA moet ondernemend zijn” schets programmadirecteur van AOG School of Management Philip Wagner zijn visie op de belangrijkste vereisten waaraan Nederland moet voldoen om op het internationale toneel mee te spelen. Opleiden speelt hierbij een belangrijke rol.
De logica van het regiemodel
BedrijfskundeDe richting van dit soort trends is altijd terug te voeren naar een macro-economische vraag: ‘Welke entiteit is relatief het …
‘Ondernemerschap leer je niet uit een boekje’
Innovatie, Marketing en OndernemerschapInnovatief vermogen, leiderschap en ondernemerschap. Dat zijn volgens Philip Wagner, programmadirecteur Executive MBA bij AOG School of Management, de belangrijkste …
‘Goede leiders laten zich niet leiden door verleidingen’
LeiderschapsontwikkelingJuist wanneer de wind economisch even tegenzit, is het makkelijk om te kiezen voor korte termijn oplossingen. Niet doen, meent …
‘SWOT-analyses en benchmarks zijn niet strategisch’
Innovatie, Marketing en OndernemerschapOm het verschil te kunnen maken, is marktkennis en marketing onontbeerlijk. Maar dat is slechts één kant van het verhaal, …
Op de hoogte gehouden worden?
Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.