“Elke keer gemotiveerd en verrijkt terug op mijn werkplek”

Alumna Mirjam Schmitz volgde de leergang HR Strateeg

Een academische opleiding volgen naast een drukke baan als HRM-manager bij het chemische productiebedrijf Nedmag in Veendam is intensief, maar dankzij het AOG-concept goed te doen, zegt Mirjam Schmitz. Ze rondde de leergangen HR-Strateeg en Leiderschap in Management af en maakte een begin met haar Masteropleiding. “Het is hard werken, maar na elke module kom je heel gemotiveerd en verrijkt terug op je werkplek.”

Eigenlijk wilde Mirjam Schmitz indertijd naar de politieschool, vooral omdat ze zo graag sportte. Achteraf is ze blij dat ze toch een andere keuze heeft gemaakt. Na een jaar op de Sociale Academie vervolgde ze de opleiding HBO Personeelswerk in de avonduren. “Ik paste niet goed op de Sociale Academie waar het uitgangspunt in die tijd was dat werkgevers de slechteriken waren en werknemers zielig. Dat vond ik wat ik wat te eenzijdig beeld. Toen al vond ik dat je als team te werk moest gaan.” Ze was werkzaam bij Dell Computer in Amsterdam toen dit bedrijf voor het eerst voet aan de grond zette in Nederland. “Het was geweldig om in die pioniersfase een bedrijf te helpen opzetten. Ik heb ook nog een tijdje in de verkoop gezeten, wat heel nuttig is voor mij als HR-vrouw, omdat je zo veel beter merkt waar de business om draait.  Toen Dell zo groot was dat er een echte HR-afdeling nodig was, zette ze deze op, waarna ze vertrok. “Ik was na veel jaren heel hard werken toe aan een nieuwe uitdaging.”

Weg uit Amsterdam
Schmitz kocht in 2002 een huis in Odoornerveen, omdat ze genoeg had van de drukte in Amsterdam en behoefte had aan een plek waar ze niet elke dag vast zou staan in de file. “Het is heerlijk om ergens te wonen waar je een grote tuin hebt en kunt paardrijden in de vrije natuur. Amsterdam heeft veel cultuur en een fantastisch uitgaansleven, maar ik had tegelijkertijd zo genoeg van de ook negatieve effecten van de stadse hectiek. Ik ben blij dat ik die stap heb gezet.” Na een jaar ging het kriebelen en een paar sollicitatiegesprekken later kon ze bij Nedmag in Veendam aan het werk als HRM-manager. Een totaal ander bedrijf dan Dell, merkte ze snel. “We werken met een vijfploegendienst, dus als ik iets wil organiseren voor medewerkers, moet ik dat goed inplannen. Als ik een verrassing heb, moet ik dat vijf keer komen vertellen. Je raadt al dat het dan voor de laatste ploeg geen verrassing meer is.”

Positie in het MT
Toen ze in 2003 bij Nedmag begon, zat Schmitz nog niet in het MT. “Ik wilde graag weten waarom bepaalde besluiten werden genomen en sprak af dat ik daarom bij het MT zou aanschuiven als dat nodig was. Dan kon ik mijn inbreng leveren op HR-gebied. Uiteindelijk zat ik er eigenlijk altijd bij. We kregen een nieuwe directeur en die vond het belangrijk dat HR officieel vertegenwoordigd was en sindsdien ben ik MT-lid.” Met diezelfde directeur besprak ze dat het goed voor haar zou zijn om zich strategisch verder te ontwikkelen. “Ik heb niet op de universiteit gezeten en had behoefte om mijn inbreng en voorstellen beter te onderbouwen. Daarom ben ik begonnen aan de leergang HR Strateeg en ben ik daarna doorgegaan met de Leergang Leiderschap in Management.”

Brede ontwikkeling
Terugkijkend op die eerste leergang beseft ze dat ze zich vooral in de breedte heeft ontwikkeld. “Ik zoek actiever naar informatie, wil meerdere perspectieven bestuderen en kan daardoor mijn aandeel beter onderbouwen. Verbaal kon ik mijn verhaal altijd wel goed neerzetten, maar nu weet ik beter wanneer ik wel of juist niet gelijk heb en wat de voors en tegens van een voorstel zijn.” Aanvankelijk verwachtte ze niet dat ze veel zou hebben aan deelnemers die in heel andere organisaties werken. “Dat had ik mis. Overheidsorganisaties doen dingen op een heel andere manier dan wij, maar toch heb ik veel opgestoken van de inzichten van andere deelnemers.”

In beweging
De module over personeelsplanning bleek in de praktijk zeer bruikbaar. Schmitz: “Ik neem nu meer de tijd om in scenario’s te denken en kan beter onderbouwen waarom een bepaald project nodig is. We hebben bijvoorbeeld een programma opgezet om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid op termijn te verminderen. Vergrijzing is bij ons een probleem. Onze werknemers blijven hier graag lang werken en dat is zwaar in een vijfploegendienst. Het is financieel moeilijk om elders even veel te verdienen en bovendien loopt de werkgelegenheid in onze branche terug. Daarbij komt dat mensen langer moeten doorwerken. De werkomstandigheden kunnen fysiek soms zwaar zijn: mensen moeten trappenlopen en werken aan ovens onder hoge temperaturen.” Ze schakelde een bureau in dat fittesten afnam en medewerkers met overgewicht stimuleerde om meer te bewegen en gezonder te eten. “Dat deden ze op een heel positieve manier, waardoor we de groep die dat het hardst nodig heeft echt in beweging hebben gekregen.”

Meer leren
Haar visiedocument ging over hoe je mensen in een organisatie kunt meenemen in veranderingen. “In ons bedrijf verandert er niet zoveel. Wel in de techniek, maar niet op organisatieniveau. Ik heb onderzocht hoe je mensen toch kunt stimuleren om zich te ontwikkelen en om mee te gaan in veranderingen.” In de leergang die ze nu volgt genoot ze vooral van de financiële module. “Ik heb daarna samen met onze financiële directeur onze jaarrekening doorgenomen en merkte hoe leuk ik dat vond. Er zit een verhaal achter de cijfers. Ik kan daar nu beter meepraten.” Al met al hebben de twee leergangen haar meer zelfvertrouwen en inzicht gebracht. “Ik dacht altijd dat een academische opleiding vooral heel veel en hard leren zou betekenen, maar het bleek veel meer te gaan om ontdekken, vragen stellen, alle kanten bekijken. Ik ben een nieuwsgierig mens en vond het erg leuk om niet alleen kennis uit boeken op te zuigen, maar ook te exploreren wat het allemaal betekent in je eigen praktijk. Daarom ga ik door en wil ik mijn masterdiploma halen.”

Dit bericht is een bijdrage van alumna Mirjam Schmitz. Ze rondde de leergangen HR-Strateeg en Leiderschap in Management af en maakte een begin met haar Masteropleiding

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.