Dirk-Jan de Bruijn

Dirk-Jan de Bruijn

Als ICT-ers zijn we nou niet zulke sterke marketeers. We zijn feitelijk nauwelijks in staat om de maatschappelijke belangen van wat we dagelijks doen over het voetlicht te krijgen. En om daarmee de stap te kunnen zetten van de veelal technische en instrumentele benadering naar datgene wat speelt in de business. Vertaald naar concrete toepassingen. Of nog beter: gekoppeld aan die issues die spelen in onze bestuurskamer. Om zo duidelijk te maken wat de relatie is tussen al die ingewikkelde ICT-projecten en de onderwerpen waar onze bestuurders dagelijks mee worstelen. En om zodanig attractief te zijn dat het ICT-marktaandeel verder stijgt binnen dat krimpende overall budget.

 

Maar dat is in feite nog erg gedacht vanuit die traditionele technology push benadering. Je zou het dus moeten kunnen omdraaien. Om te kijken wat er vandaag de dag speelt in bijvoorbeeld het hoofd van een gemiddelde burgemeester of wethouder. Of coöperatie- of zorgdirecteur. Want die heeft op dit moment namelijk ‘last’ van drie hoofdpijn dossiers: samenwerking (1), krimp of bezuinigingen (2) en decentralisatie (3). En deze drie beheersen het dagelijkse doen en laten. Waarmee ze ook de handen meer dan vol hebben. Geen goed idee dus om daar nog een vierde of vijfde aan toe te voegen. Nee, kruip als ICT-er letterlijk in de huid van deze bestuurlijke vraagstukken. En kijk naar analogie van managementgoeroe Covey wat er moet staan als het af is.

 

Begin dus met het einde voor ogen. En redeneer vanuit dat punt nu eens terug. Om zo inzichtelijk te maken wat er dan allemaal nodig is aan inspanningen (en dus ook aan ICT activiteiten) om daar dan te komen. Waarmee je automatisch de link legt tussen dat beloofde land en die technische bouwstenen waar vandaag de dag zo hard aan wordt gewerkt. En als je in staat bent om die interne keten inzichtelijk te maken, tsja, dan krijg je vanzelf die aandacht van je bestuurders waar je al die tijd alleen maar van hebt kunnen dromen. Dan maak je namelijk gebruik van het pull mechanisme. Zeer zeker als je er ook voor zorgt dat je frequent gedurende de reis ook pakkende voorbeelden laat zien. Zoals bijvoorbeeld forse additionele belastinginkomsten voor een grotere gemeente als gevolg van een adequate koppeling tussen BAG en WOZ gegevens. Waarmee niet alleen die wethouder kan scoren, ook alle ondersteunende collega’s. Die dat mogelijk maken!

 

Mijn boodschap: ga dus geen marketing trucjes uithalen om je bestuurders over te halen om te komen naar een iDiner of de iAcademy. Maak ook geen @genda 2017 of een iStrategie, maar sluit gewoon heel huiselijk aan bij de bestaande agenda. Bij die bestuurlijke issues die ons vandaag de dag beheersen. Maak alleen wél inzichtelijk dat als je die agenda écht serieus neemt, dat daar dan een hele forse portie ICT bij komt kijken waarmee je vandaag de dag al aan de slag moet. Want laten we wel wezen beste ICT collega’s: drie keer linksom is toch ook rechtsaf. En het mooie is dat het op deze wijze écht helemaal is geborgd met de feitelijke bestuurlijke thema’s. En dat je vanzelf een bestuurder als ambassadeur hebt die aan jou komt vragen op welk moment die ICT-bouwstenen nou eindelijk eens af zijn …

1antwoord
  • Friso van den Berg schreef:

    Hier komt dus eigenlijk de fundamentele discussie maar voren dat ICT 1.0 denken vanuit de techniek is en tegenwoordig ICT meer moet denken vanuit de klant (klantgericht en niet klantgezwicht). functioneel beheer kan daarmee helpen dus ik geloof ook dat die twee disciplines elkaar op dat gebied goed kunnen aanvullen. Luister naar de klant dan sluit je ws aan bij de bestaande agenda want dat wil de klant.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *