AOG School of Management

Wie vandaag strategische beslissingen moet nemen heeft in toenemende mate de indruk dat de omgeving waarin de onderneming zich beweegt in een steeds sneller tempo en steeds meer onvoorspelbaar verandert. En dat maakt het nemen van strategische beslissingen boeiend en uitdagend. Hierbij 3 opdrachten voor de strategische manager om strategische beslissingen met meer trefzekerheid te nemen.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 05 november 2014
AOG School of Management

Ook al lijkt media-storm rondom de crises inmiddels behoorlijk geluwd te zijn, heeft het er in ons dagelijks organisatieleven nog alle schijn van dat we nog steeds met de (gevolgen van) de opeenvolgende crises, die allen hun oorsprong op de een of andere manier in het economische domein van de samenleving lijken te vinden, geconfronteerd worden. In dat licht heeft het er alle schijn van dat uiteindelijk een (versnelde?) herdefiniëring van de maatschappelijke, economische context aan de orde is, dat is immers precies wat een crisis inhoudt. De bestaande spelregels om de context te duiden lijken geen soelaas meer te bieden.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 16 oktober 2014
AOG School of Management

Shell probeert al veertig jaar de toekomst te voorspellen met behulp van scenario’s, schreef het FD onlangs. Maar scenario’s hebben juist niets met voorspellen te maken. Scenario’s helpen nadenken over de toekomst, waarbij men zich juist niet afvraagt óf bepaalde toekomstige gebeurtenissen zullen plaatsvinden, maar wat te doen áls zij gebeuren. In jargon: whether? wordt what if?   Je kijkt daarbij naar denkbare ontwikkelingen in de omgeving die […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 07 juli 2013
AOG School of Management

Het is bijna dagelijks nieuws, frauderende bestuurders van grote ondernemingen en organisaties. Ook deze week kopten vele kranten met het bericht dat fraude in Nederland een onverantwoorde omvang heeft en dat een werkgroep van ambtenaren, politie, wetenschappers en advocaten een systematischer aanpak van fraude in alle sectoren van de samenleving voorbereidt. Door Kirsten Bos-Perdok, alumna […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 05 juli 2013
Dirk-Jan de Bruijn

Als ICT-ers zijn we nou niet zulke sterke marketeers. We zijn feitelijk nauwelijks in staat om de maatschappelijke belangen van wat we dagelijks doen over het voetlicht te krijgen. En om daarmee de stap te kunnen zetten van de veelal technische en instrumentele benadering naar datgene wat speelt in de business. Vertaald naar concrete toepassingen. Of nog beter: gekoppeld aan die issues die spelen in onze bestuurskamer. Om zo duidelijk te maken wat de relatie is tussen al die ingewikkelde ICT-projecten en de onderwerpen waar onze bestuurders dagelijks mee worstelen. En om zodanig attractief te zijn dat het ICT-marktaandeel verder stijgt binnen dat krimpende overall budget.

Lees meer
Door: Dirk-Jan de Bruijn op 28 april 2013