Als bestuurder zit u in een eindverantwoordelijke positie en bent u veelal op uzelf aangewezen. Er wordt veel van u verwacht en continu naar u gekeken. Maar hoe geeft u goed leiding aan een bestuurlijk proces? Wat bepaalt uw kwaliteit als bestuurder? En bovenal; hoe krijgt u hier als bestuurder zelf inzicht in? Alumni Aart Rekers en Fred Verdel volgden bij AOG School of Management de leergang Bestuurlijk Leiderschap. Een leergang die vanuit verschillende invalshoeken reflecteert op deze vragen. In dit blog leest u welke inzichten zij aan de hand van de leergang hebben gekregen over hun denken en handelen als bestuurder.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 01 juli 2018

Als directeur Domein Business Media en Recht bij Windesheim, een van de grotere hbo- instellingen in Nederland, denkt Jolande Gomolka na over de onderwijsstrategie voor de lange termijn. Voorop staat dat Windesheim studenten zo goed mogelijk wil voorbereiden op de arbeidsmarkt. Maar welk onderwijs is daarvoor nodig in een tijd van snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen? Ze volgde de leergang Strategisch Leiderschap en sloot deze af met een visiedocument met de titel: ‘Hoger beroepsonderwijs als er geen beroepen meer zijn’.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 25 juni 2018

Wie zware kost verwacht van docent Eppo van Nispen tot Sevenaer, zal bedrogen uitkomen. In zijn colleges voor de leergang Strategisch Leiderschap hanteert hij een mix van leiderschapsmodellen: ‘model ratjetoe’ zoals hij dat zelf noemt. “Ik ben in de eerste plaats aardbewoner en probeer de aarde een beetje vrolijk in beweging te houden.” Lees meer in dit blog!

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 juni 2018

Veel organisaties investeren intensief in de ontwikkeling van managementcompetenties van leidinggevenden, project- en programmamanagers. Al deze competenties zijn gebaseerd op het paradigma dat je verantwoordelijkheden hebt op basis van je positie en je opdracht. Veel management development programma’s zetten je eerder op een dwaalspoor dan dat ze behulpzaam zijn. Leiderschap gaat veel meer over persoonlijke kwaliteiten dan leiding geven. Managementvaardigheden zijn belangrijk, maar geven onvoldoende houvast om processen te sturen. In hoeverre helpt de ontwikkeling van deze managementcompetenties dan? Wat wilt u: managen of regievoeren?

Lees meer
Door: AOG School of Management op 28 mei 2018

George Middendorp – Strategisch Adviseur bij het ministerie van Justitie en Veiligheid volgde de Masterclass Regievoering zonder Macht: ‘Mijn werk heeft alles te maken met beleidsontwikkeling op de lange termijn met als doel Nederland veilig en weerbaar houden. Er is geen veiligheidsvraagstuk dat je in je eentje kunt oplossen: je moet het altijd samen doen: andere instanties, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, lokaal bestuur. Ik werk dus altijd met anderen samen. Het doel is steeds hetzelfde, maar de belangen verschillen en de ideeën over hoe je een vraagstuk aanpakt ook.’

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 mei 2018

Leiderschap in een bestuurlijke context moet vorm kunnen geven aan het organiseren van ‘scharrelruimte’. Scharrelruimte om ervaring te kunnen opdoen, alvorens een meer definitieve keuze te maken van hoe bestuurlijke vraagstukken opgelost kunnen worden. Lees in dit blog hoe tijdtolerantie ruimte geeft om vraagstukken te kunnen bevragen.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 15 mei 2018
AOG School of Management

Hoe kan het onderwijs zich voorbereiden op een totaal nieuwe wereld? Een wereld van robotica, artificial intelligence, the internet of things? Hoe ziet de school van de toekomst eruit? Krijgen leerlingen straks alleen nog online les? Of staat er dan een robot voor de klas? Marco Derksen is expert op het gebied van de digitale […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 14 mei 2018

De deelnemers aan de leergang Strategisch Leiderschap hebben allemaal in meer of mindere mate te maken met fundamentele veranderingen die binnen hun organisatie spelen. Hans Hubers, docent in de leergang: “Allerlei factoren spelen daarbij een rol: digitalisering, nieuwe technologieën, globalisering, wetswijzigingen, een traditioneel businessmodel dat niet meer toekomstbestendig is. De vraag is steeds vaker: waar staan we als organisatie eigenlijk voor? Voldoet onze strategie nog wel?” Lees in dit blog hoe de confrontatie met uw strategie van waarde kan zijn!

Lees meer
Door: AOG School of Management op 19 januari 2018

Komend jaar wordt de leergang Strategisch Leiderschap van AOG School of Management uitgebreid met een nieuwe module over de blockchain. Een kwestie die veel in het nieuws is en organisaties voor allerlei strategische uitdagingen stelt. Welke uitdagingen zien organisaties? En hoe zetten organisaties blockchain succesvol in? In dit blog neemt Ronald Mulder, docent in de leergang Strategisch Leiderschap, u mee in de snelle wereld van internet, blockchain en digitaal polderen.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 december 2017

Een keuze voor de leergang Strategisch Leiderschap van AOG School of Management betekent kiezen voor een academisch traject dat niet zozeer gaat over het aanleren van praktische leiderschapsvaardigheden, maar over de strategische vraagstukken waarvoor een leider zich gesteld ziet. Docent Leen de Waal licht in dit minicollege aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden toe welke strategische vraagstukken een leider dient te beantwoorden.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 21 september 2017