AOG traject heeft mij intellectueel geprikkeld en uitgedaagd

Leon Abbink, Manager Team Design & Game ROC van Twente

De afgelopen drie jaar was Leon Abbink (44), manager aan ROC van Twente, een van de deelnemers aan het incompany traject dat AOG School of Management uitvoerde binnen deze organisatie. Hij genoot ervan met volle teugen en voelde zich intellectueel uitgedaagd. Zozeer zelfs, dat hij inmiddels werkt aan de voltooiing van zijn master: “Door dit traject sta ik anders in mijn werk en mijn leven.’

“In 2001 ben ik aan de slag gegaan bij het ROC als docent. Zestien jaar geleden werd ik leidinggevende en heb ik gewerkt binnen verschillende teams. Daardoor heb ik allerlei disciplines goed leren kennen. Op dit moment werk ik voor het MBO College voor Vormgeving, Mode & Media. Door de jaren heen ben ik me zeer bewust geworden van de complexiteit van het mbo-onderwijs. We krijgen studenten binnen van heel verschillende niveaus, inclusief leerlingen die afkomstig zijn van het passend onderwijs. Die hebben veel en ook andere ondersteuning nodig en dat vraagt veel van de docenten. Ook de maatschappelijke kant van het onderwijs is intensief: ik heb gewerkt bij een team in Enschede en kreeg toen te maken leerlingen die te kampen hadden met allerlei sociaalpsychologische problemen, met gevolgen zoals hoge schulden. Dan is het soms lastig om uit te vinden wat de beste plek is voor een student. Het is onze taak om studenten daarin te begeleiden.”

Bijhouden wat er in de praktijk gebeurt

“In het mbo leiden we studenten op voor allerlei beroepen. Het is onze taak om goed bij te houden wat er in de praktijk gaande is. Zo ben ik pas geleden nog op bezoek geweest bij een bedrijf dat is gespecialiseerd in virtual reality in de woningbouw. Ik laat me dan goed informeren zodat ik met mijn team kan bespreken in hoeverre we zo’n trend binnen de opleiding moeten oppakken. Samen kijken we dan of het realistisch om de opleiding ervoor om te bouwen of uit te breiden. Dat is lang niet altijd het geval. Er zijn ook trends die binnen een paar jaar weer door iets anders worden ingehaald. Het is steeds weer belangrijk om af te wegen wat de essentie van een beroep is en wat er echt verandert.”

Manager met twee voelsprieten

“Het mooie van dit MD-traject is dat we met z’n allen dezelfde route hebben gevolgd en onderweg een gemeenschappelijke taal hebben geleerd. Als managers van ROC van Twente weten we nu beter van elkaar wat we bedoelen en daardoor ligt het meer voor de hand om samen te werken met collega’s van andere disciplines. Onze vakgebieden zijn vaak totaal verschillend, maar wat ons verbindt is dat we allemaal willen dat ons onderwijs actueel blijft. Als manager moet je twee voelsprieten hebben. Aan de ene kant moet je meebewegen met het bestuur en management en met de trends en ontwikkelingen in de sector. Aan de andere kant moet je er elke dag voor zorgen dat er goede docenten voor de klas staan en het onderwijs goed wordt georganiseerd voor onze studenten. Beide kanten van je werk zijn even belangrijk, maar soms heb je de neiging om een bepaalde zijde voorrang te geven. Wat ik heb geleerd tijdens dit traject is dat je het gesprek moet blijven voeren met je team en met de directie en het College van Bestuur over wat je wilt bereiken. Hang geen mooi verhaal op, maar laat echt zien wat je wilt bereiken. Dan krijg je het vertrouwen en de vrijheid om een visie te ontwikkelen in de praktijk uit te voeren.”

Zelfreflectie en intellectuele uitdaging

“Tijdens het traject bleek dat er collega’s waren die moeite hadden met het vertalen van wat we leerden in hun eigen praktijk. Toen zijn er werkateliers ingesteld, waarbij je met een groepje leidinggevenden een bepaald onderwerp volledig uitdiept en daarna aanbevelingen doet of interventies uitvoert. Wat ik daar interessant aan vond was dat je uiteindelijk rondom een thema op basis van verschillende zienswijzen tot een oplossing komt. Wat me ook aansprak is dat er was gekozen voor sprekers die ons uitdaagden. Ze gingen niet voor veilig, maar zochten echt het randje op. Dat leidde bij mij tot zelfreflectie. Waar sta ik in dit vraagstuk? Hoe ga ik hierover in gesprek met mijn team? Vaak kom je dan terecht in een ongemakkelijk gebied waardoor je echt iets leert over jezelf.”

Persoonlijk leiderschap verbeteren

“Terugkijkend ben ik heel tevreden. Alle leidinggevenden hebben het ontwikkeltraject doorlopen, waar we niet op dezelfde  manier zijn uitgekomen. Ik sta sindsdien anders in mijn werk en mijn leven. Ik was altijd zo’n havo-jongen die wilde doen. Dat past ook goed bij mijn werk: ons onderwijs gaat ook om doen. Elke dag rinkelt de winkelbel. Maar dit traject heeft me toch getriggerd, waardoor ik de kans heb aangegrepen om mijn master te behalen. Ik volg de leergang Strategisch Leiderschap en begin volgend jaar aan het schrijven van mijn thesis. Ik denk dat dit voor mij een goede stap is, zeker als ik me realiseer hoe complex ons werk als leidinggevende in het mbo is geworden. Om die complexiteit elke dag weer het hoofd te bieden als leidinggevende, vind ik het essentieel om me te bekwamen door mijn persoonlijke leiderschap te verbeteren. Die kans grijp ik nu met beide handen aan.”

Door een maatwerk aanpak kan een incompany programma tevens een programma-onderdeel vormen van de geaccrediteerde Master Strategy & Leadership. Daarmee ontwikkelt u niet alleen uw organisatie, maar u biedt medewerkers ook een doorstudeer-perspectief.

Meer weten over de mogelijkheden van incompany of maatwerkprogramma’s? Download de brochure.

John van der Vegt, Voorzitter van het College van Bestuur van ROC van Twente, vertelt ook in een interview hoe hij de samenwerking met AOG School of Management heeft ervaren.

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.