Disruptieve kijk op business development en innovatie

Floris Hurts

Floris Hurts

Van alle innovaties leiden slechts enkele tot wat je ‘disruptief succes’ kunt noemen: verandering van markten, klantvoorkeuren en concurrentieverhoudingen. Ook bij innovatie zijn er dus leiders en volgers.

Leiders zien zich weliswaar vaak beloond met een groot marktaandeel, maar het opgetelde aandeel van de volgers is in veel gevallen groter. Dat betekent dat heel wat klanten toch kiezen voor volgers. Zijn die klanten wars van innovatie? Nemen zij genoegen met minder kwaliteit? Waarschijnlijk niet. Maar ze hechten waarde aan andere criteria. Met andere woorden: niet elke innovatie hoeft disruptief te zijn om tot succes te leiden. Ook een verrassende uitvoering van een bestaand concept kan zoveel indruk maken op klanten dat die voorkeur creëert en vasthoudt. Andersom kan ondoordachte uitvoering van een innovatief concept afwijzing in de markt tot gevolg hebben.

Wat organisaties die zich willen onderscheiden met ‘indrukwekkende klantervaringen’ daarvan kunnen leren, laat het nieuwe boek De Business Compositie van dienstenmarketingexpert en AOG-docent Floris Hurts zien. In “De Business Compositie” maakt hij een gedachtenprikkelende vergelijking tussen de wereld van de muziek en die van bedrijven en instellingen. Hij maakt duidelijk hoe belangrijk composities zijn voor helderheid en inspiratie bij elke uitvoering. Wat ze betekenen voor conceptontwikkeling, leiderschap, organisatie en effectgerichte samenwerking. Hoe composities teams van muziekmakers helpen zich in te leven en snel aan te passen aan verandering. Hoe leiders en volgers, solisten en ondersteuners, specialisten en generalisten van rol kunnen wisselen naar gelang van het beoogde effect op het publiek. En hoe de leiderschapsrollen van componist, dirigent en producent elkaar versterken. Ook de – vaak de business compositie omslag afbeeldingonderschatte -invloed van het publiek op de kwaliteit van uitvoeringen komt aan de orde. Bij elk aspect volgt een verrassende vertaling naar toepassing in de zakelijke wereld van bedrijven en instellingen en hun klantrelaties. Dat leidt tot een andere kijk op waardecreatie.

De op harmonie, inspiratie, samenwerking en overtuigingskracht gebaseerde muziekmetafoor van De Business Compositie is een disruptief contrast met de door ‘strijd’ gedomineerde terminologie van markten veroveren, slagen en wedstrijden winnen, concurrenten verslaan, campagnes (= veldtochten) voeren, klanten binnenslepen, speerpuntenbeleid, guerrilla marketing, vechtmerken en must win battles. Zonder dat het afleidt van het streven naar waarde, waardering en succes. Het boek laat zien hoe je met zakendoen volgens muziekprincipes klanten in het hart kunt raken zonder offensief gedrag.

Floris Hurts is business consultant op het gebied van strategie en innovatie van dienstverlening, en oprichter van HDNM dienst- en merkontwikkeling. Behalve De Business Compositie schreef hij De Onmisbaarheidsfactor en het onderdeel over dienstenmerken in het verzamelwerk Branding.nl. Bij AOG treedt hij op als docent in de leergangen Kopstudie MBA, Business Development en Innovatie en Merkmanagement.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.