Het zijn onzekere tijden. Niemand weet welke kant het op gaat en over leiderschap, of liever het gebrek daaraan, wordt veel geklaagd. ‘Onze leiders’ vergaderen al weken in het Catshuis over extra miljarden bezuinigingen, het consumentenvertrouwen is historisch laag.

 

In onzekere tijden bieden merken houvast. Maar dan moet je als merk wel scherp voor de bril hebben wie je bent en voor wie je er bent. Anders is ook je merk overgeleverd aan de waan van de dag. Daarnaast speelt er nog iets anders. Merken hebben het steeds moeilijker om hun echte klanten te bereiken. Door de veelheid aan communicatiekanalen raakt een beetje communicatiebudget al snel versnipperd en dit wordt versterkt door ‘online' en sociale media . De rol van reclame is ook heftig veranderd. Consumenten zijn er aan gewend geraakt, zappen weg als het irritant is, of voor de zoveelste keer langskomt en kletspraatjes worden niet geloofd.

 

Binnen merkorganisaties is de regierol belangrijker dan ooit. Want van wie is het merk? De mediaplanner, het webcare team, de social media goeroe, de junior productmanager of toch de Merkmanager? Die vanuit het DNA van het merk denkt en opereert. Maar volgens Leeflang zijn boek ‘Marketing aan de top' zit de marketeer maar zelden in de directiekamer en heeft de CMO (Chief Marketing Officer) nog lang niet de ‘merk touwtjes’ in handen. Voor de leergang MerkManagement is dus nog een mooie rol weggelegd. Door deze factoren is de zoektocht naar de kern van het merk, het DNA, een trending topic van jewelste. Want als je dat niet in handen hebt hoe kun je dan sturing geven aan de geschetste situatie?

 

Ook als individu zijn we net als merken op zoek naar zingeving. Pelgrimages naar bijvoorbeeld Santiago de Compostella zijn populairder dan ooit. Kijk naar de stortvloed aan boeken, artikelen en lezingen over dit onderwerp. Iedereen lijkt op zoek naar zingeving en naar zichzelf.  Om te ontdekken wie ze nu echt zijn en wat echt belangrijk is. In dat opzicht zijn merken een weerspiegeling van de samenleving want zoals gezegd kijken ook merken meer dan ooit kritisch naar zichzelf en definiëren zich opnieuw.

 

Ook bij MerkMakers merken we de toenemende belangstelling in deze zoektocht naar het DNA van het merk. Wij hebben dit aangeduid als: Zin-Ziel-Zaak. Want alleen als je de kern van je merk te pakken hebt dan wordt de schoonheid van je merk pas echt zichtbaar.

 

 

 

6antwoorden
  • Tom Rustebiel schreef:

    Het antwoord op de vraag ‘van wie is het merk’ zou misschien ook nog wel eens de consument kunnen zijn. Al is dat misschen een enge gedachte voor social media goeroe, productmanager of marketeer?

  • Creature67 schreef:

    Makkelijk lullen Tom. Een mooie vrouw waar je stapel op wordt, moet je eerst wel tegen het lijf lopen. Zo ook een merk waar je affiniteit mee kunt krijgen. Open deuren zijn altijd fijn.

    1. Robin Koch schreef:

      Tom heeft zeker een punt. De voorbeelden van merken die eenmaal aangeslagen, publiek bezit werden zijn legio. Coca Cola die halverwege de jaren 80 de nieuwe smaak snel terug moest draaien, Sara Lee die het merk Douwe Egberts toch maar bleef gebruiken, etc. De beste voorbeelden vind je wellicht in de politiek. Het merk Pim Fortuyn werd door zijn achterban toch wat anders ingevuld dan zijn bedoeling was…

    2. Tom Rustebiel schreef:

      Helemaal waar, maar daar doelde ik niet op. Je kunt als marketeer de kernwaarden bepalen waarmee je een merk wilt laden, maar de klant kan dat vervolgens helemaal anders zien. Om in de politiek verder te gaan: de PvdA had voor Cohen misschien de kernwaarde betrouwbaar bedacht, terwijl een deel van de achterban hem meer zag als conservatief en oubollig. 

      1. Creature7 schreef:

        Hoi Tom, zo uitgelegd kan ik het alleen maar met je eens zijn.

  • Peter van den Broek schreef:

    Kernwaarden gaan wel iets dieper. Genoemde voorbeelden zijn meer waarden. Dat sterke merken ook ‘eigendom’ van klanten zijn lijkt mij evident. Kijk nu alleen maar naar de populairiteit van de ‘like’ knop op Facebook en in dit blog;-)
    ‘Het ook van klanten zijn’, schept verantwoordelijkheden bij het merk zelf. Obligaat voorbeeld; maar illustratief in deze discussie is Coca Cola dat haar veranderde receptuur snel weer ongedaan maakte, en onder druk van haar klanten terugkwam met ‘classic’ coke.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *