Hoe kan het onderwijs zich voorbereiden op een totaal nieuwe wereld? Een wereld van robotica, artificial intelligence, the internet of things? Hoe ziet de school van de toekomst eruit? Krijgen leerlingen straks alleen nog online les? Of staat er dan een robot voor de klas? Marco Derksen is expert op het gebied van de digitale transitie en voorziet grote veranderingen voor het onderwijs. Hoe bereiden leraren hun leerlingen voor op een leven in een wereld die totaal anders is dan die waarin ze zelf zijn opgegroeid en opgeleid?
Marco Derksen is één van de twee sprekers tijdens het onderwijsseminar “De illusie van de prestatiefabriek” op donderdag 7 juni aanstaande. 

‘Het kan voor niemand een verrassing zijn dat we middenin een periode zitten van ingrijpende, razendsnelle technologische veranderingen met grote impact op onze dagelijkse realiteit. We staan op de drempel van een totaal nieuwe wereld waarin de arbeidsmarkt, het onderwijs en ons dagelijks leven drastisch zullen veranderen. Neem de opkomst van de robotica: niemand weet precies wat deze ontwikkeling zal betekenen voor de arbeidsmarkt, maar zeker is dat een deel van het werk niet meer door mensenhanden zal worden gedaan. Dat is niet nieuw: zo gaat het al sinds de industriële revolutie.’

Leven lang leren

‘Het antwoord van veel scholen is het omarmen van 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum: een misleidende term, want vaardigheden als creativiteit, communicatie en samenwerken zijn helemaal niet nieuw. Dat deden we in de 20ste eeuw ook al. Wel nieuw zijn de digitale vaardigheden die we nodig hebben om te kunnen omgaan met de technologische ontwikkelingen die ons leven veranderen. Ook zal er een accentverschuiving plaatsvinden waarbij vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, zelfregulatie en ondernemendheid belangrijker worden, omdat mensen zich moeten blijven ontwikkelen. De tijd dat we na een beroepsopleiding een baan voor het leven konden vinden, is definitief voorbij. Sterker nog, als leerlingen van school komen en de vlag met de boekentas in top is, begint het leren pas echt!’

Digitaal vaardig of knoppenwijs?

‘Eén van de mythes van nu is dat jongeren die digitale vaardigheden al lang beheersen. Kleuters zijn handiger met de iPad dan hun ouders. Maar klopt dat wel? Er is de laatste jaren veel aandacht in het onderwijs geweest voor mediawijsheid, internetgebruik en sociale media. Maar zijn de jongeren van nu echt digitaal vaardiger of gaat het vooral om knoppenwijsheid? Kunnen ze via internet een baan vinden, nepnieuws onderscheiden van echt nieuws? Zijn ze bestand tegen cybercriminaliteit, digitale afpersing en identiteitsfraude? Afgaand op de nieuwsberichten hierover waag ik dat te betwijfelen.’

Zelf nadenken

‘We moeten dus meer leren dan het bedienen van de juiste knoppen. Zoals gezegd, hebben we steeds meer behoefte aan meer zelfregie, ondernemerschap en creativiteit. Tot nu toe nemen we jongeren in het onderwijs bij de hand en vertellen we wat ze moeten leren om hun diploma te halen. We leiden ze niet op om zelf na te denken. Vierjarigen zijn nog razend nieuwsgierig, willen ontdekken en ervaren. Dat leren we ze af en dat is heel jammer.’

Het moet anders

‘Ik verwijt scholen en zeker leraren niets. Die zijn al die externe experts die het allemaal beter denken te weten meer dan beu. Maar het moet wel anders, want de technologie staat niet stil. Ik heb geen pasklare oplossingen, omdat ik daar niet in geloof. Wat hier werkt, werkt daar juist niet. Succesformules klakkeloos kopiëren is een recept voor mislukking. Dat is in het onderwijs niet anders. De grote vraag is hoe we de nieuwe technische hulpmiddelen in het onderwijs gaan inzetten om voorbereid te zijn op de toekomst. Waarbij het essentieel is om te beseffen dat techniek nooit een doel op zich mag worden.’

Techniek is niet de oplossing, techniek is een hulpmiddel!

Laat u inspireren over dit onderwerp tijdens het onderwijsseminar onderwijsseminar “De illusie van de prestatiefabriek op donderdag 7 juni aanstaande.

 

0 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *