Dat er zo weinig vrouwen in slagen door te dringen tot de top komt doordat mannen het liefst iemand benoemen als opvolger of collega die veel op hen lijkt. Een man dus. Zouden vrouwen in machtige posities dat ook doen? Of juist niet? Floor Rink, hoogleraar Organisatiegedrag en Identity Management aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG en docent in de leergang Bestuurlijk Leiderschap bij AOG School of Management, besloot hier onderzoek naar te doen.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 27 mei 2019

Veel vrolijke veranderbenaderingen, zoals zelfsturende teams, negeren vaak wat er is, gefocust als ze zijn op hoe het moet worden. Docent Joost Kampen doceert bij AOG School of Management over verwaarloosde organisaties. Het begint volgens hem met de werkelijkheid in kaart te brengen: niet zoals je vindt dat die zou moeten zijn, maar zoals die nu geleefd wordt.

Lees meer
Door: AOG School of Management op 24 mei 2019
Framing

Wie de krantenkoppen scant, krijgt ongemerkt meteen een aantal frames om de oren. Hetzelfde gebeurt bij reclamefilmpjes, politieke speeches of tijdens een ontroerende film in de bioscoop. Onbewust trappen we in frames die reclamemakers, filmregisseurs en politici listig in hun boodschap verstoppen. Framing is van alle tijden, betoogt docent Rik Peters. Het medicijn: kritisch denken […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 25 maart 2019

Wicked problems: een buzzword dat te pas en te onpas opduikt in beleidsdiscussies. Wie niet beter weet, zou denken dat bestuurders en managers dagelijks in de weer zijn om allerlei wicked problems op te lossen. Klopt dat wel? Zeker, beaamt programmadirecteur Philip Wagner: “Wicked problems behoren tot onze dagelijkse realiteit, maar niet elk probleem is wicked. Veel vraagstukken zijn gewoon ingewikkeld en kun je oplossen door wat harder je best te doen. Een wicked problem is echter een veelkoppig monster: telkens als je denkt dat je de oorzaak hebt weggenomen, steekt het probleem elders weer de kop op.”

Lees meer
Door: AOG School of Management op 01 maart 2019

Evelien van der Geest werkt als Programmamanager Beleidsmedewerker Deventer Ziekenhuis en volgde bij AOG School of Management de leergang Persoonlijk Leiderschap in Transities. ‘Als programmamanager geef ik leiding aan een groot veranderingstraject. Zo’n verandertraject leiden kan persoonlijk echt zwaar zijn. Ik merkte dat de problemen, die er natuurlijk altijd zijn in een dergelijk traject, onder […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 26 juni 2018

Na vier succesvolle edities van de leergang Excelleren in Onderwijsbestuur heeft het programma de afgelopen maanden een doorontwikkeling doorgemaakt. Met deze vernieuwing heeft de opleiding ook een nieuwe naam gekregen: Leiderschap in Onderwijsbestuur. Een uniek programma, afgestemd op de veeleisende en uitdagende opdracht waar bestuurders in het onderwijs voor staan. Oktober 2017 schreef Sam Terpstra, […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 25 juni 2018

Donderdag 7 juni 2018 Onderwijs doet ertoe en hoe… Net als over het weer en het voetbal heeft iedereen er een opinie over. Onderwijs maakt de tongen altijd los. De context van nu draagt daar extra aan bij. Digitalisering en een waslijst aan eisen en ambities vallen het onderwijs ten deel. Bijvoorbeeld: waartoe worden kinderen […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 20 juni 2018

George Middendorp – Strategisch Adviseur bij het ministerie van Justitie en Veiligheid volgde de Masterclass Regievoering zonder Macht: ‘Mijn werk heeft alles te maken met beleidsontwikkeling op de lange termijn met als doel Nederland veilig en weerbaar houden. Er is geen veiligheidsvraagstuk dat je in je eentje kunt oplossen: je moet het altijd samen doen: andere instanties, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, lokaal bestuur. Ik werk dus altijd met anderen samen. Het doel is steeds hetzelfde, maar de belangen verschillen en de ideeën over hoe je een vraagstuk aanpakt ook.’

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 mei 2018

Door Hartger Wassink, gastdocent, adviseur en coördinator NIVOZ Denktank Stop met de onderwijsvernieuwing. Dat was het dringende advies van het rapport dat Jeroen Dijsselbloem in 2008 aan de regering aanbood. Al dat vernieuwen leidt alleen maar tot mislukkingen, was de ondertoon. Tien jaar later constateert Hartger Wassink dat die vermaledijde vernieuwingen in het onderwijs helemaal […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 mei 2018